מדריך החופים המלא של טיים אאוט

איפה יש הכי הרבה תיירים, איפה אפשר לשחק כדורעף ואילו חופים מתאימים לגולשים? המדריך לרצועת החוף של תל אביב־יפו, לגזור ולשמור

חוף מציצים (תמונה: shutterstock)
חוף מציצים (תמונה: shutterstock)
13 באוגוסט 2015

חוף הצוק

מחולק לשני חופים, צפוני ודרומי. אלו החופים היחידים בעיר שהכניסה אליהם בתשלום (8 ש"ח ביום חול, 12 ש"ח בשבת, חינם למחזיקי דיגיתל). על החוף משקיפה מדרום שכונת סי אנד סאן הנובורישית ומצפון מלון מנדרין, שסמוך אליו רוחשת סצנת זנות מפוקפקת בלילה. החוף נקי ויפה כיאה לחוף בתשלום, אך הגישה בתחבורה ציבורית בעייתית. החניון ענקי והכניסה אליו חופשית.

קהל: פרלמנטים קבועים במסעדות ואווירת גרושים־גרושות עם תיבול של צעירים בני טובים.

אטרקציות: מכשירי כושר ומתקנים לאורך החוף. בצוק הדרומי יש מכונה להשכרת כיסאות, מיטות שיזוף ושמשיות.

[tmwdfpad]

חוף תל ברוך

בעבר היה חוף זה מוקד של זנות, אך רוב הפעילות עברה לאזור חוף הצוק הצפוני. במקטע צפוני, תל ברוך א', בו מתרכזים בעיקר גולשים, בעוד בחלק הדרומי, תל ברוך ב', מבלים המתרחצים ובהמשכו אפשר להיכנס עם כלבים. הגישה בתחבורה ציבורית בעייתית, אך לאחרונה החלה נת"ע להפעיל שאטלים מהחניון הסמוך. על אחריותכם: אם נמאס לכם מחופי תל אביב, שדה דב ממש צמוד לחוף ואתם מוזמנים לקפוץ לאילת.

קהל: צעירים צפון תל אביבים.

אטרקציות: בדשא שבכניסה לחוף אפשר להבעיר מנגלים, ובמקום יש מכשירי כושר ומתקנים לילדים. חצי ק"מ צפונית לחוף, על גבעת חול, יש בסיס מודיעין (לא שמעתם את זה מאיתנו), ומכביש הגישה אליו יש תצפית מרהיבה על כל העיר. מומלץ להגיע בשקיעה.

חוף מציצים

בעבר נקרא חוף שרתון, עד שבשנת 1972 צולם בו סרט הקאלט של אורי זוהר ואריק איינשטיין, ומאז נקרא החוף על שמו. צמוד לנמל תל אביב, כך שאם תפס אתכם רעב או חשק להתערבב בהמון, אתם מסודרים.

קהל: בחלק הצפוני האוכלוסייה מגוונת והוא מלא בכיסאות ומיטות שיזוף. החלק הדרום מערבי רחב וריק, ויושבים בו בעיקר הורים צעירים וסטודנטים.

אטרקציות: שלושה מגרשי כדורעף וספריית חוף חינמית הסמוכה למלתחות, המעוטרות בגרפיטי המציצים של רמי מאירי.

חוף מציצים (תמונה: shutterstock)
חוף מציצים (תמונה: shutterstock)

חוף הילטון

ממוקם מתחת למלון הברוטליסטי שמשקיף עליו בגאווה מגן העצמאות – בעבר נקודת מפגש ידועה לקהילה הגאה. השנים חלפו והיום החוף מלא בלירדים שמגיעים מכל העולם. הגישה בעייתית, שכן אין חניה סמוכה וגן העצמאות מפריד בין החוף לרחוב הירקון, אבל רוכבי אופניים מסודרים.

קהל: החלק המרכזי שנכנס אל תוך הים מוכר בשם טופסי. אם תחומי העניין שלכם נעים סביב פליטי ריאליטי, סיליקון ופפרצי – זה המקום בשבילכם. הקטע הצפוני והצר הוא חוף הכלבים, אך שימו לב שהאזור מסולע ונוח פחות. החלק הדרומי מיועד לגלישה.

אטרקציות: משתזפים חתיכים והרבה צל.

חוף גורדון

בין הילטון לגורדון קיים חיץ שיוצרות המרינה ובריכת גורדון. זהו גבול בין מים שקטים ומתוחמים לשטח פתוח וסוער, וגם גבול בין תרבויות. כל נקודה בחוף מכוסה בנוף אנושי טיפוסי לארץ, כולל מטקות, המון מטקות. החלק הדרומי, מתחת למלון שרתון, מרווח ורגוע יחסית. החוף הוא המגרש הביתי של סצנת כדורעף החופים והפוצ'יוולי בעיר. קהל אם תמיד רציתם לעשות אמבטיה עם כל המדינה + תיירים צרפתים, תזכו להגשים כאן חלום. אטרקציות המונומנט הבולט באזור הוא הפשע הארכיטקטוני כיכר אתרים, בו יש כמה פיצוציות וגם חניה. קטע הטיילת הצמוד שופץ לא מזמן, הוא מתוחזק היטב ומלא במסעדות תיירותיות ויקרות. גם כאן דאגה העירייה לספריית חוף. חוף פרישמן האופנה השלטת – שיזוף קיצוני עד שרוף סרטני. המוזיקה השלטת – פופ צרפתי. השפה העברית איבדה את מעמדה באזור, אולי בגלל השגרירות הצרפתית מעבר לכביש. בדומה לגורדון, הצפיפות נוראה ורעש המטקות חודר.

קהל: מגיע הנה כל שנה בווקאנס.

אטרקציות: קרוב למלון דן הצבעוני, שמשתלב נהדר עם הטיילת המשופצת, אך ספק אם הנוף העירוני מספיק כדי לפצות על כמות האנשים הבלתי נתפסת.

חוף גורדון (תמונה: shutterstock)
חוף גורדון (תמונה: shutterstock)

חוף בוגרשוב

שיפוץ הטיילת בקטע שבין חוף בוגרשוב לחוף ירושלים טרם הסתיים, ולכן חלקו מגודר אך עושה רושם שיושלם כבר החודש. מומלץ להתמקם סמוך לאזור השיפוצים – מים נקיים ופחות אנשים.

קהל: גם כאן נמשך הכיבוש הצרפתי, כולל משפחות שלמות שיושבות על כיסאות בתוך המים. בחלק הדרומי יש קהל ישראלי מבוגר יחסית.

אטרקציות: קצת מורשת: גן לונדון הנעים שמעוצב בצורת אוניית מעפילים נמצא מעבר לכביש.

חוף ירושלים

החוף המוכרז הראשון בתל אביב, שכדי לאפשר גישה אליו הוסט רחוב אלנבי (אז "דרך הים") בחלקו הצפוני. בשנות ה־90 נחשב לחוף מפוקפק, אך מצבו השתפר מאז. חלקו הצפוני ידוע בשם חוף טרומפלדור, והדרומי הוא חוף גאולה שמאז שבוטלה בו תחנת ההצלה הוא חלק מחוף ירושלים. סמוך לחוף נמצא מתחם המזון והמלונות הסליזי של בית האופרה וכיכר הכנסת. אם כבר העירייה השקיעה כל כך הרבה בטיילת, אולי שווה גם ליפייף את המפגע הזה.

קהל: בעיקר צעירים. בגאולה מתמקמים לרוב היפסטרים וטיפוסים אורבניים אופנתיים.

אטרקציות: במרכז החוף יש ספרייה ציבורית וכן משאבת מי תהום שמזרימה מים קרים אל תוך הים החמים. הרבה רוחצים מנצלים את העניין ומשתכשכים בתעלת המים.

חוף אביב

ממוקם סמוך לדולפינריום וידוע יותר בשם חוף התופים, בגלל להקות המתופפים המתאספות בו מדי שישי.

קהל: הכל מהכל. במשך היום המוני ילדים בקייטנות גלישה.

אטרקציות: בחוף נמצא מרכז הגלישה הישראלי, וחלקו הדרומי מיועד לגלישה וקיאקים. החלק הצפוני מוכר כבננה ביץ', וסמוך אליו יש מכשירי כושר ציבוריים. מבחינה קולינרית מדובר במיקום היסטרי – חמש דקות משוק הכרמל.

חוף צ'ארלס קלור

מוכר גם בשם עלמה ביץ'. הדרומי ביותר תל אביב ומהיחידים ברצועת החוף שאין בהם שובר גלים. אולי זו הסיבה שהמים נצבעים בטורקיז מהמם. לחלק הדרומי אפשר להכניס כלבים והוא צר מאוד.

קהל: רגוע ומשרה אווירה נינוחה.

אטרקציות: מסעדת מנטה ריי בכניסה לחוף וגן צ'ארלס קלור, הכולל מכשירי כושר ומתקנים לילדים.

צ'ארלס קלור (תמונה: shutterstock)
צ'ארלס קלור (תמונה: shutterstock)

 

חוף גבעת עלייה

היחיד בשטחה של יפו ואולי המיוחד מכולם. הגישה לחוף היא דרך רחוב קדם היפה ולאורכו טיילת מדהימה. חלקו הדרומי מיועד לכלבים ויוצר תחושה של אי בודד.

קהל: יפו היא מהסמלים היחידים לדו קיום בארצנו, וכך גם החוף.

אטרקציות: צפונה מעט מהחוף נמצא פארק מדרון יפו, מהריאות הירוקות הנפלאות של העיר. לרעבים – מסעדת הזקן והים, מוסד יפואי ידוע, נמצאת חמש דקות הליכה מהחוף.

חוף גבעת עליה (תמונה: shutterstock)
חוף גבעת עליה (תמונה: shutterstock)

מחוץ לרדאר

חייבים שקט? בתחומי תל אביב ישנם כמה חופים פחות מוכרים:

במרכזה של טיילת רדינג יש חוף שמוכר ליודעי דבר בשם דנג'ר. אפשר להגיע דרך תל ברוך או דרך הנמל, ובאמצע השבוע סביר להניח שתמצאו את עצמכם שם לבד.

בין חוף הצוק לתל ברוך יש רצועת חוף מבודדת שמשתרעת מתחת למצוק הגדול. פשוט המשיכו לאורך החופים המוכרזים.

חופי ההפקר בין תל אביב להרצליה או לבת ים מרווחים וריקים בדרך כלל. אפשר להגיע מכביש הכורכר שמצפון לחוף הצוק ומשכונת גבעת עלייה הסמוכה ליפו. שימו לב שמדובר בחופים ללא שירותי הצלה ולכן הרחצה בהם אסורה על פי חוק.