אין כוכבים: מדריך מישלן בדרך לישראל? לא כל כך מהר

הלוחית הכי נכספת בעולם האוכל. מדריך מישלן (צילום: שאטרסטוק)
הלוחית הכי נכספת בעולם האוכל. מדריך מישלן (צילום: שאטרסטוק)

משרד התיירות מנסה לפתות את מדריך המסעדות היוקרתי של מישלן להגיע לישראל, והשאלה היא כנראה כמה מיליונים זה יעלה לנו. על פי גורמי מקצוע, בעבר נמנע המדריך מהגעה לארץ עקב פערי האיכות הגדולים בתחומי השירות והעקביות במטבח, שניים מהאספקטים החשובים ביותר בשיטת הדירוג של מישלן

16 בנובמבר 2022

אמש בסביבות השעה 19:30 אפשר היה להרגיש רעד קל חולף במסעדות הפיין-דיינינג של תל אביב, עם שידורה של הידיעה ב"תוכנית חיסכון" לפיה מדריך המסעדות הנחשב של מישלן עושה את דרכו לישראל. מדריכי מישלן נחשבים לסמכות העולמית הגבוהה בכל הקשור לקולינריה עילית, והגעתם לישראל תפתח את האופציה למסעדות הראשונות על אדמת המולדת שיקבלו את הכוכב הנכסף.

על פי הדיווח בקשת 12, נציגי המדריך הנחשב נמצאים במו"מ מתקדם עם משרד התיירות הישראלי, שמציע לענקית הצמיגים חוזה לחמש שנים בעלות של שני מיליון אירו, או לשלוש שנים במיליון וחצי אירו (כלומר, המדינה תשלם למישלן סכום לא קטן תמורת הגעתו של המדריך לארץ). לפני מספר חודשים, למשל, הפכה טורקיה למדינה ה-40 שבה מתפרסם המדריך, ולא פחות מארבע מסעדות טורקיות קיבלו את הכוכב הראשון שלהן. לא ידוע כמה כסף שילמו הטורקים תמורת התענוג, אבל צריך להיות ברור שמדריכי מישלן הם ביזנס וכי הגעתם לישראל היא בעיקר שאלה של כסף.

מישלן גורם לחיוכים. אסף גרניט ואורי נבון מקבלים כוכב בפריז (צילום: יח"צ רשת 13)
מישלן גורם לחיוכים. אסף גרניט ואורי נבון מקבלים כוכב בפריז (צילום: יח"צ רשת 13)

במשרד התיירות מיהרו לצנן את ההתלהבות ומסרו כי היום (רביעי) תתפרסם "פנייה מוקדמת לקבלת מידע" אל "גופים בעלי ידע וניסיון בביקורת מסעדות בתפוצה בינלאומית", וכי "הבקשה מהווה שלב ראשוני של איסוף מידע בלבד ואינה מהווה מכרז פומבי". יש לציין כי זו אינה הפעם הראשונה שבה מתרוצצות שמועות על הגעתו של מדריך מישלן לישראל, וכי בניגוד לניסיונות לטעון שאי הגעתו לארץ עד כה נבעה מסיבות פוליטיות, גורמים בענף מבהירים כי זו בעיקר הרמה המקצועית הלא מספיק גבוהה של המסעדנות בישראל שהרחיקה אותו מאיתנו עד כה.

יש לנו כוכב ראשון בין שווים. גל בן משה, פאסטל (צילום חיים יוסף)
יש לנו כוכב ראשון בין שווים. גל בן משה, פאסטל (צילום חיים יוסף)

שפים ישראלים כבר זכו בכוכבי מישלן בשנים האחרונות, ובראשם אסף גרניט על "שבור" הפריזאית וגל בן-משה על "פריזם" הברלינאית, אך ספק אם בישראל עצמה יש יותר מקומץ מסעדות שיכולות לראות בעצמן מועמדות לכוכב כזה. שף בכיר שהעדיף להישאר בעילום שם אמר אמש ל"טיים אאוט" ש"במדריכי מישלן מחפשים שני דברים שאין בארץ: שירות מושלם ומצוינות עקבית. אפילו במסעדות הכי טובות בתל אביב קשה לקבל עקביות ערב אחרי ערב, ובכל מה שקשור לשירות – אל תצחיקו אותי. יש אולי שלוש מסעדות בעיר שהשירות בהן יכול לחלום על להתקרב לסטנדרט".