מה ראינו השנה: 10 המלצות הצפייה הליליות שהכי אהבתם

המלצה שאהבתם מאוד ואנו מתנצלים על כך. מתוך "1899" (צילום מסך: נטפליקס)
המלצה שאהבתם מאוד ואנו מתנצלים על כך. מתוך "1899" (צילום מסך: נטפליקס)

בכל ערב אנחנו שואלים "מה רואים הלילה" ומדי ערב יש לנו תשובה. להמלצות הנקראות ביותר, האהובות ביותר, המועברות בווטסאפ ביותר, יש מכנה משותף אחד: אלה סדרות עם מעט מאוד הייפ תקשורתי שבכל זאת מאוד הצליחו. בזכותכם

מה רואים הלילה. זאת השאלה ששואלים את עצמם מיליוני ישראלים בכל ערב. זאת שאלה שתמיד יש לה תשובה כלשהי, כי הרף שלנו נמוך וכל מה שאנחנו צריכים זה דימויים שירצדו על מסך ויעשו קולות כדי לאלחש את עצמנו לפני השינה. ועדיין, תמיד עדיף לראות משהו נחמד שלא ממיס את המוח בטמטומו או לכל הפחות לא מבזבז לנו את הזמן בזמן שאנחנו מבזבזים לעצמנו את הזמן. 

כך נולד המדור "מה רואים הלילה", המלצת צפייה לילית שלא לוקחת את עצמה יותר מדי ברצינות, קונספט שזכה להצלחה מיידית והבהיר מעבר לכל ספק דבר מרכזי אחד: אין שמץ של קשר בין מה שמעניין את הקהל הרחב ובין מה שמעניין את מבקרי הטלוויזיה ועיתונאי התרבות. 

ההמלצות הנקראות ביותר, האהובות ביותר, המועברות בווטסאפ ביותר, היו ברובן על סדרות שקיבלו מעט מאוד התייחסות תקשורתית והייפ ברנז'אי. בין 10 ההמלצות שהכי אהבתם השנה אין אפילו סדרה אחת מרשימת הסדרות הטובות ביותר לשנת 2022, אבל זה לא אומר שהן לא מילאו היטב את תפקידן הלילי. וזה לפעמים כל מה שאנחנו רוצים מהמסך שלנו.

10. ווילו // Willow

"שר הטבעות: טבעות הכוח" הייתה אמורה להיות סדרת הפנטזיה של השנה, אבל אתם הסתקרנתם הרבה יותר מ"Willow", הסדרה הצנועה והכיפית של דיסני+ שמבוססת על סרטו האייטיזי של ג'ורג' לוקאס, ושוב הוכחתם שחוכמת ההמון צודקת יותר מכל באזז. בניגוד לרצינות התהומית והדיכאון החרדתי והבומבסטיות של חלק מסדרות הז'אנר, "Willow" היא הרפתקה כיפית עם הרבה רגעי פיל-גוד, מה שהיו קוראים לו פעם "לכל המשפחה". עדיין המלצה אש.

9. מלכת היופי של ירושלים

הדבר הבאמת נחמד בשירותי הסטרימינג הוא החיים החדשים שהן מאפשרות לסדרות שעברו מתחת לרדאר עם שידורן הראשון, וזה בדיוק מה שקרה ל"מלכת היופי של ירושלים". הדרמה היומית התקופתית של yes, הפקה מושקעת ואיכותית שלא ממש קיבלה את הכבוד המגיע לה, הפכה לאחד הלהיטים הגדולים של נטפליקס ישראל ב-2022 ואורחת קבע במצעד הסדרות הנצפות בישראל מאז עלייתה לשרתי החברה. ראינו את זה בא.

8. מניפסט // Manifest

אחת ההצלחות הפחות ברורות של השנה היא הסדרה הזאת שגוועה אחרי שלוש עונות ב-NBC ואיכשהו זכתה לחיים חדשים בנטפליקס. אתם מכירים את הסיפור: טיסה-מספר-כך-וכך נעלמת ומופיעה מחדש מספר שנים אחרי. מבחינת הנוסעים עברו רק מספר שעות. הוווו איזה מסתורין וכיצד הם יחזרו לחייהם בזמן שהקרובים אליהם המשיכו הלאה והאם זה בכלל אלוהים שנגע בהם כדי שיצילו את העולם או שטות מעין זאת? די, די להתנשא, אתם חולים על זה.

7. אוזרק // Ozark

אחת ההפתעות היותר קטנות ברשימה הזאת. "אוזרק" הייתה אחת מסדרות הדגל של נטפליקס והגישה ארבע עונות משובחות ששמו אותה בליגה של הגדולים, והסיפור על משפחת ביירד הכל-אמריקאית והסתבכותה עם עולמות הפשע ועם עצמה הריח קצת כמו "שובר שורות" לפרקים, כך שהעניין הרב סביב עליית עונת הסיום היה מתבקש וההמלצה עליה הייתה מתבקשת לא פחות. אבל אחרי הפינאלה המאכזב מותר לומר שאנחנו די מתחרטים על כל  הסופרלטיבים.

6. הצופה // The Watcher

צריך לדבר על החיבה שלכם לסדרות של ריאן מרפי הסוציופת, זה קצת טרן אוף, אבל היוצר המיזנטרופ שהשתלט על נטפליקס יודע לעשות טלוויזיה פתיינית ופרוורטית, וזה בכל זאת אות כבוד שהתלהבתם מההמלצה הזאת על "הצופה" – משפחה קטנה וחמודה עוברת לגור בפרברי ניו ג'רזי בבית חלומותיה ומשם הכל משתבש באופן המקריפ ביותר, סיסי ספייסק, נעמי ווטס, קאסט וואו – מאשר ההמלצות על "אימה אמריקאית" ו"דהאמר". יש לכם טעם רע ממש טוב.

5. לגדול בין זאבים // Raised By Wolves

סדרת המד"ב היומרנית והמטלטלת של HBOMax על צמד אנדרואידים שמנסים לגדל מחדש את המין האנושי על כוכב לכת מרוחק, נחתה כאן באיחור קל – העונה הראשונה הגיעה ל-yes VOD רגע לפני עלייתה של השניה בארה"ב, ואנחנו עפנו עליה במהירות האור: "בינג' שמתחמם לאט לאט בתחילתו ואז מתפוצץ בבום ענק לקראת סיומו… אקשן, אימה, תיאולוגיה, פילוסופיה, חלליות, רובוטים וכל מה שאנחנו אוהבים. להיט". ואכן, הסדרה בוטלה בתום עונתה השנייה. 

4. מאפס // From Scratch

בהמלצה הזאת מחודש אוקטובר הבטחנו לכן ש"נטפליקס הצליחה לייצר את סדרת הבנות המושלמת", ואתן נהרתן בהמוניכן והפכתן את "מאפס" לאחת ההפתעות הנעימות של השנה: סיפור אהבה מתוק, יפה ועצוב שמבוסס על האוטוביוגרפיה של השחקנית טמבי לוק, בין הנופים הקסומים של טוסקנה לניו יורק, צעירה אמריקאית שלומדת באיטליה מתאהבת בשף איטלקי, מלודרמה, מלודרמה, מלודרמה. תכלס צדקנו.

3. בורגן: כוח ותהילה

שובה של בירגיטה ניבורג אל המסך ואל נפתולי הפוליטיקה הדנית, אחרי עשור של הפוגה שבמהלכו צברה "בורגן" מעריצים בכל העולם, היה אחד האירועים הטלוויזיוניים שהכי חיכיתם לו השנה אם לשפוט על פי ההתנפלות שלכם על ההמלצה הזאת. בדיעבד ויחסית לעונות הקודמות זה היה קאמבק בינוני למדי, אבל כל דקה עם ניבורג שמשכיחה מאיתנו את זוועות הפוליטיקה הישראלית היא דקה של רווח אסקפיסטי נקי. בעצם זאת בכלל סדרת פנטזיה ליברלית. 

2. 1899

אנחנו צריכים לבקש סליחה. המלצנו על "1899" בלהט אחרי צפייה בשני פרקים, היוצרים של "דארק" חתומים עליה, והיינו בטוחים שההפקה המרהיבה והרב-לשונית הזאת תלך למקומות מעניינים, אבל סדרת הדרמה הגרמנית-בינלאומית שמתרחשת על ספינת נוסעים ב-1899 הלכה לאיבוד ביותר ממובן אחד והסתיימה כאחד הקשקושים הגדולים של השנה. היינו רוצים להתנצל ולומר שזה לא יקרה שוב אבל בטח שזה יקרה שוב.

1. אני אף אחת // Pieces Of Her

איך לעזאזל זה קרה. דרמת מתח קטנה ויעילה שמבוססת על רב המכר של קארין סלוטר, על אם ובתה שנקלעות לפיגוע ירי שבמהלכו מתגלה האם (טוני קולט המעולה) כרוצחת מיומנת, שנרדפת מאותו רגע בידי עברה בזמן שהבת מנסה להבין מי היא אמא שלה באמת, בעצם. סדרה פשוט ובסיסית שעושה את העבודה ומדביקה אותך לכיסא, כמעט ולא עושים יותר כאלה. במפתיע, הסדרה נטולת היח"צ הזאת כבשה את המקום הראשון במצעדי נטפליקס שבוע אחרי עלייתה לאתר ואתם לא הפסקתם להקליק. קליק.