מה רואים הלילה: דוקומנטרי על המחזמר הכי יהודי שאי פעם יוהד

מה אתם מופתעים? ידעתם מה זה ברית. חיים טופול ב"כנר על הגג". צילום מסך
מה אתם מופתעים? ידעתם מה זה ברית. חיים טופול ב"כנר על הגג". צילום מסך

יותר מחמישים שנה עברו מאז שהמחזמר "כנר על הגג" עובד לסרט קולנוע, ועד היום הוא נשאר אחת היצירות הכי יהודיות שהעולם ראה. הסרט התיעודי הזה חוזר לעיבוד הקולנועי המיתולוגי, כולל ריאיונות עם כל היהודים הטובים (והגויים) המעורבים ביצירתו

2 באוגוסט 2022

אתם יודעים מה יהודים אוהבים? לא, לא כסף יא אנטישמים. מסורת! וגם לחתן את הבנות שלנו, מסתבר. ככה לפחות גרס המחזמר המיתולוגי "כנר על הגג", שחשף את העולם לסיפורו של שלום עליכם על טוביה החלבן וחיי היהודים בשטעטל אנטבקה. על פניו, לא בדיוק חומר הגלם הכי מעניין למחזמר. בפועל – להיט בינלאומי עד היום גורם ליפנים להגיד "לחיים" במבטא אשכנזי מושלם.

בשנת 1971 המחזמר המצליח עובד לסרט הוליוודי שהפך בעצמו ללהיט, הזניק את הקריירה הבינלאומית של חיים טופול והפך לסמל למסורת היהודית ברחבי העולם. "הכנר במסע להוליווד" הוא דוקומנטרי של הבימאי דניאל ריים ("הרולד וליליאן: סיפור אהבה הוליוודי") שחוזר לסיפור הפקתו של הסרט ומנסה להבין איך סיפור על חלבן יהודי שחי ברוסיה הצארית הפך ללהיט עצום.

במהלך הסרט מראיין ריים את בימאי היצירה נורמן ג'ואיסון, המלחין ג'ון ויליאמס (שגם אחראי לכמה יציעות עלומות, למשל שירי הנושא של "סופרמן", "מלתעות", "הארי פוטר", "רשימת שינדלר" ועוד) וכמובן טוביה עצמו, חיים טופול. השלושה האלה, אגב, זכו בזכות הסרט במועמדויות אוסקר, כשויליאמס אף לקח את הפסלון. במהלך הסרט נגללים כמה וכמה סיפורים פיקנטים, למשל מדוע טופול הועדף על פרנק סינטרה, או איך התרחש המפגש של ג'ואיסון עם בן גוריון. איך היה אומר טוביה? לחיים!

"הכנר במסע להוליווד" ישודר הערב (2.8) ב-Hot 8 (21:15) וב-yes דוקו (22:00) במסגרת שידורי פסטיבל ירושלים