מה רואים הלילה: דרמת מדע בדיוני מהורהרת שהתחפשה לסדרת FBI

קייט מארה, "מחזור 2009" (צילום מסך: דיסני+)
קייט מארה, "מחזור 2009" (צילום מסך: דיסני+)

"מחזור 2009" היא חלק מהטרנד החדש שבמסגרתו דרמות מתוסרטות מנסות לספר סיפור שמשתרע על פני צירי זמן מקבילים, והיא מגיעה אלינו אחרי שבארצות הברית התקשו להחליט אם מדובר בסדרת אקשן ותככים על ה-FBI או בדרמת מד"ב על AI. אנחנו כבר יודעים את התשובה

טרנדים טלוויזיוניים בסדרות מתוסרטות הם עניין מעט מסתורי. ההיגיון אומר שאם יש טרנד סביב רעיון או תימה מסוימים, הוא בוודאי נובע מהצלחה אחת גדולה שסחפה אחריה יוצרים אחרים ונתנה להם השראה. אבל סדרות שמתרחשות על פני מספר צירי זמן בדרך כלל מתישות ומבלבלות את הצופים, וקשה לחשוב על אחת מהן שממש הצליחה פרט ל"בלש אמיתי" שעשתה זאת בחוכמה רבה בעונתה הראשונה. כך או כך, זה מה שכולם עושים עכשיו וזה מה שקורה ב"מחזור 2009" שהגיעה למחוזות דיסני+ ישראל.

>> המצעד השנתי: 20 הסדרות הכי טובות ב-2023
>> המצעד החודשי: 20 הסדרות הכי טובות בטלוויזיה כרגע

"מחזור 2009" עלתה בארצות הברית ב-FX/Hulu אי שם במאי 2023, ומגיעה אלינו אחרי ביקורות פושרות בארצות הברית, אבל כמו במקרים רבים בשנים האחרונות הפכה ללהיט כשהגיעה לפלטפורמות הסטרימינג הגלובליות (במקרה הזה דיסני+, שמשחררת אותה בהדרגה בכל המדינות שבהן היא פעילה בגלל הסכמי שידור בינלאומיים סבוכים), פשוט כי מדובר בדרמת מתח אפקטיבית ואידיאלית לבינג' עם הרבה אקשן, תככים וכמה שאלות גדולות על הטבע והמוסר האנושי שכבר קיבלו מענה חלקי בסרטים כמו "דו"ח מיוחד" של ספילברג.

הסדרה עוקבת אחר כיתה של סוכני FBI שמגוייסים ב-2009 דווקא משום שאינם מתאימים ל-FBI, ומתרחשת במקביל גם בהווה מדומיין שבין 2023 ל-2025 וגם בעתיד הלא רחוק של 2034. היתרון הגדול והמשמעותי שלה הוא קאסט מעולה שמרכיב את חברי הכיתה, בהובלתם של בריאן טיירי הנרי (פייפרבוי מ"אטלנטה") וקייט מארה המצוינת (זואי בארנס ב"בית הקלפים"), שמצליח להחזיק את הדרמה גם כשהעלילה מעט הולכת לאיבוד בין צירי הזמן והניסיון של יוצריה להכניס בה מימד עמוק של ריאליזם כדי שלא תסווג כסדרת מד"ב.

אלא שבפועל מה שנמכר לציבור כדרמת FBI ובמרכזה שני סוכנים שמתקדמים לאורך השנים במעלה סולם הדרגות הארגוני, הוא אכן דרמת מד"ב מאופקת ודי מהורהרת, שעוסקת בהשלכות של שימוש באינטליגנציה מלאכותית לצורך אכיפת החוק ומניעת פשעים בטרם התרחשותם, עתיד אליו מסתמן שאנחנו צועדים בעיניים עצומות. והיא בטח מספיק טובה כדי לארח לכם לחברה בלילות הקרים ונטולי השינה שלפנינו. לפחות נגיע לעתיד מוכנים.
>> "מחזור 2009", עונה אחת, שמונה פרקים, עכשיו בדיסני+