מה רואים הלילה: איך גדלים ילדי צה"ל בצל המלחמה

נאחזים באוויר. מתוך פוסט הסרט "שורשים באוויר". צילום: כאן 11/ יח"צ
נאחזים באוויר. מתוך פוסט הסרט "שורשים באוויר". צילום: כאן 11/ יח"צ

מבין ענני אבק הלחימה קשה לראות את הנזק ההיקפי, ולכן בחרו בכאן 11 להקדיש חלק מערב יום הזיכרון גם לדוקומנטרי "שורשים באוויר", שבמרכזו ילדים שצפו במלחמות ישראל מבסיס צבאי מוגן - אך גם עם שכול בלתי נתפס שמרחף ממעל

ישנם אינספור זוויות שונות ליום הזיכרון, ולמרבה הצער, אין סוף לשכול. המילה הזו מתארת בארבע אותיות פצע גדול בנשמה הלאומית שאנחנו עדיין מנסים להבין, ואולי גם להתמודד איתו. ולא פעם, בעודנו מחטטים בכאב, נוטים לשכוח את היקפו, והשפעתו רחבת הידיים על התרבות הישראלית-צבאית שאנחנו חיים בה. במיוחד, יש לומר, בהשפעה של הכאב הזה על ילדים שגדלים בצילו.

בסיס חצרים, 1968. צילום: דוד עברי/ יח"צ כאן 11
בסיס חצרים, 1968. צילום: דוד עברי/ יח"צ כאן 11

הסרט הדוקומנטרי "שורשים באוויר", שישודר הערב (23:45) בכאן 11, מנסה לשפוך אור קטן על השפעות השכול דרך ילדים שגדלו בבסיסי חיל-האוויר בשנות ה-60 וה-70, שם שירתו אבותיהם. המבוגרים שהיו אז רק ילדים חיו בשיכון אזרחי שהוקף בבסיס צבאי עמוס פעילות – וזוכרים, בין היתר, את מלחמת ששת הימים ומלחמת יום כיפור.

את הסרט יצא אדם שמבין ומכיר את החוויה הזו מקרוב, יורם עברי, בנו של מפקד חיל האוויר לשעבר דוד עברי, שיצא למסע למעמקי השכול בעקבות יומן שכתב אחיו גיל, שמצא את מותו בתאונת אימונים במהלך שירותו הצבאי. הסרט מתמקד בדיסוננס שנולד כאשר ילדים משחקים בין מטוסי קרב, כשמול סביבה מוגנת של בית עומד העולם המיליטריסטי, על אירועיו הדרמטים והטרגיים, שמשפיעים על הילדים.

"שורשים באוויר" ישודר הערב בשעה 23:45 בכאן 11