מה רואים הלילה: גם לנו מגיעה דרמה תקופתית מושקעת כמו שיש לגויים

בול הזמן לחזור לשורשים. (צילום: מתוך "הצבי" - באדיבות כאן 11)
בול הזמן לחזור לשורשים. (צילום: מתוך "הצבי" - באדיבות כאן 11)

הערוץ היחיד שנותן פייט בכל הנוגע לתוכן מקומי שאפתני משיק הערב אירוע היסטורי. לא, ברצינות, זה היסטורי - דרמה תקופתית על עיתונאית צעירה בעיתון "הצבי" של אליעזר בן יהודה. תכלס זה בדיוק הזמן להבין מה קרה שם בירושלים, אי אז בסוף המאה ה-19

זו כבר נהיתה קלישאה להזכיר, אבל בכל זאת נזכיר זאת שוב ושוב ושוב עד שלשלמה קרעי יצא כל הקיטור מבין האוזניים – כאן 11 הוא גוף השידור הכי טוב בישראל, וזה נכון על אחת כמה וכמה כשזה נוגע להשקע בתוכן מקומי מקורי. לא צריך ללכת רחוק כדי לראות זאת, מספיק לספור כמה סדרות כאן 11 הצליחו להכניס לרשימת 20 הסדרות הישראלית הכי טובות מהעשור האחרון שערכנו לא מזמן. והערב תוכלו לקבל דוגמה כזו ביצירה שאפתנית חדשה.

>> אין איך להתחמק מזה: ב-HBO יצרו סדרה על שרה נתניהו כמנהיגת מדינה

"הצבי" היא דרמה היסטורית ציונית, במובן המאוד בסיסי של המילה, כי היא מתרחשת בירושלים של 1885 – האייטיז, כמו שאנחנו קוראים להם – תקופה בה הישוב העברי רק החל לקום, והשפה העברית רק החלה להתאושש. פרומה בת ה-19 לא סובלת את המעבר לארץ ישראל, ומתחברת לשורשים הציוניים שלה רק כשהיא מצטרפת לעיתון "הצבי" של מחייה השפה העברית, אליעזר בן יהודה. שם היא נחשפת לסיפורים מהקהילה העברית של התקופה, וגם מוצאת את עצמה מתאהבת בשפה – ולפי הפרומו, לא רק בה. כן, אנחנו ממש בונים על סצינת מין יפה שבה אליעזר בן יהודה אומר "וזה נקרא זרג".

מעבר לעלילה מאוד מסקרנת, הסדרה החדשה גם אוחזת בעוד כמה נקודות זכות שמרמזות על טיבה – ראשית, היא מתבססת על סיפורים אמיתיים שסוקרו ב"הצבי", ובכך מחברת את הצופה לראשית העיתונות העברית (את סופה אנחנו כבר חווים ביחד), ושנית יש לסדרה את קרן מרגלית בתור יוצרת ובימאית, שאם שמה לא זכור לכם, אולי תבינו את הרמה דרך יצירותיה הקודמות – "פלפלים צהובים" ו"להעיר את הדב". אנחנו עדיין סקפטיים בכל הנוגע ליכולת של זה להפוך ללהיט – בכל זאת, עידן ה"אני יזיין אותך" הוא לא בדיוק הזמן לדרמה היסטורית על אהבת השפה והעיתונות – אבל אין לנו ספק שזה לכל הפחות יהיה מצוין.
"הצבי", כאן 11, 21:30