מה רואים הלילה: נטפליקס צוללים למאבק ראפריות בן 50 שנה

נשים נשים, שק של חרוזים. קווין לטיפה ב"Ladies First: סיפורן של נשים בהיפ הופ". צילום: יח"צ נטפליקס
נשים נשים, שק של חרוזים. קווין לטיפה ב"Ladies First: סיפורן של נשים בהיפ הופ". צילום: יח"צ נטפליקס

הסיפורשלא סופר סוף סוף מקבל הכרה בשנים האחרונות - במשך חמישה עשורים נשים נאבקו על מקומן בתרבות ההיפ הופ המיזוגנית, והדוקומנטרי "Ladies First: סיפורן של נשים בהיפ הופ" יוצא להביא את סיפורן של החלוצות, ושל ממשיכות הדרך

15 באוגוסט 2023

בסוף השבוע האחרון ציינו אירוע יוצא דופן – יום הולדת לז'אנר מוזיקלי. ולא סתם אחד, אלא חגיגות יום הולדת 50 לתרבות ההיפ הופ. המאורע המיוחד כלל, כצפוי, המון חגיגות, תקלוטים והופעות, בדגש על ההופעה המרכזית שנערכה באצטדיון היאנקיז, עם המוני ראפרים וראפריות. אוקי, בעצם המוני ראפרים, וכמה ראפריות ספורות. ובהחלט ניסו – ההפתעה המרכזית של הערב היתה לורן היל, וגם ראפריות ותיקות אחרות התארחו על הבמה, אבל הפער היה בולט. אפילו בחגיגות החמישים לז'אנר, עדיין אין מספיק ראפריות. ובדיוק על הבעיה הזו המיני סדרת דוקו החדשה של נטפליקס רוצה לדבר.

"Ladies First: סיפורן של נשים בהיפ הופ" היא סדרה דוקומנטרית בת ארבעה פרקים שסוקרים את מקומן של נשים בתרבות ההיפ הופ, את השינויים שהביאו לז'אנר הראפ ואת ההישגים שנלקחו מהן. זה לא חדש לאף אחד שראפ היה במשך שנים ז'אנר מיזוגני שנהג לבזות נשים בהינף של שטרות מתעופפות במועדון, ולמרות שבעשור האחרון נעשתה התקדמות רבה בתחום – ואפשר לראות את זה בגל הראפריות החדשות שצצו – המיזוגניות עדיין מרחפת מעליו וסביבו, בדיוק כמו בכל תרבות מערבית. אבל עם נשים בפרונט, כמו שמציין שם הסדרה (שמרפרר לשיר מיתולוגי של קווין לטיפה), הסיפור הרבה יותר מורכב ומעניין מסתם מיזוגניה קלאסית.

כן, בדוקו תמצאו לא מעט סיפורים כאלה – כמו למשל של הראפרית רוקסן שאנטה, שספגה עלבונות מיזוגנים תוך כדי שניצחה בבאטלים בגיל 14 – אבל תמצאו גם תקווה גדולה בדמות היקף הראפריות שתפגשו, החל מאגדות עבר כמו רוקסן, שא-רוק, קווין לטיפה ואמסי לייט (שגם מפיקה את הסדרה), ועד לכוכבות בהתהוות כמו טיירה וואק, סוואטי, לאטו וקוי לארוי. לצד מומחיות לנושא, מדובר בהיקף מרשים של סיקור נושא שהוזנח יותר מדי שנים. הגיע הזמן לשמוע אותן, ולרענן את הפלייליסט שלכם בקצת יותר אסטרוגן.
"Ladies First: סיפורן של נשים בהיפ הופ", עכשיו בנטפליקס