מה רואים הלילה: "האחת" שנשארה עם פוסט טראומה מלפני 50 שנה

מי תהיה האחת? צילום: מתוך "האחת" - באדיבות כאן 11
מי תהיה האחת? צילום: מתוך "האחת" - באדיבות כאן 11

חצי מאה אחרי מלחמת יום כיפור, גם לערוצי הטלוויזיה נמאס מ"פרוטוקולי יום כיפור". הפרויקט התיעודי השאפתני של כאן 11, שיתמקד בטייסת 201 שספגה את האבדות הכבדות ביותר במלחמה עם ריאיונות יוצאי דופן מאת סימה קדמון, רוצה לחדש לכם את הפרספקטיבה על המלחמה

18 בספטמבר 2023

זה היה מעניין לראות במהלך השנים האחרונות איך טראומת מלחמת יום כיפור עברה מתיעוד ביצירות תרבות אפופות רמיזות לפרוטוקולים קבועים שמשתחררים מדי שנה, ועד לפרויקטי תיעוד מהותיים בקולנוע הישראלי, ומשם גם בטלוויזיה. פעם קיבלנו את האמנים הפוסט-טראומטים, היום אנחנו כבר זוכים לדוקומנטריסטים שמראיינים אנשי צבא מיוסרים. זה טוב, כי עוד כמה שנים לא יהיו הרבה שאשכרה זוכרים את המלחמה ההיא, והתיעוד הזה מהותי מאין כמוהו.

"האחת", הסדרה הדוקומנטרית החדשה והשאפתנית של כאן 11, רוצה לחשוף סופית ולקעקע בהיסטוריה את סיפורה המלא של טייסת 201 הנערצת, שגם אם נזכרה במורשת הקרב, לא נחקרה מול עין המצלמות אוהבות הרגש. זה דבר אחד לדעת על 14 הטייסים שנפלו בשבי הסורי, וזה דבר אחר לגמרי לשמוע את חלקם מדברים על הסיוט הסורי מול המצלמות. ולא מול מצלמה של כל אחד – סימה קדמון, שהיתה פקידת המבצעים של הטייסת בעת המלחמה, היא המראיינת המרכזית של הסדרה, מה שהופך את המפגש בין העיתונאית הוותיקה לחבריה לטייסת לטעון בהרבה.

בכאן 11 הפכו את ארבעת חלקי הסדרה – שישודרו ב-21:15 מדי יום ברצף – לאירוע טלוויזיוני של ממש לציון 50 שנה למלחמה, ועל פי הפרומואים ושורת המרואיינים (ביניהם רון חולדאי ודן חלוץ), נראה שמדובר בהבטחה שחייבת להתקיים, עם המון שאלות על פוסט-טראומה אישית ולאומית, על המלחמה ההיא ועל תפקידם של הטייסים בקונצנזוס הישראלי. חובת צפייה.
"האחת", 21:15, 18-21.9, כאן 11