מה רואים הלילה: להכיר את רונית אלקבץ דרך ארון הבגדים

דימוי מתוך תערוכת "ז'ה טם רונית אלקבץ" במדיטק מוזיאון העיצוב חולון. צילום: ז'וזף דדון
דימוי מתוך תערוכת "ז'ה טם רונית אלקבץ" במדיטק מוזיאון העיצוב חולון. צילום: ז'וזף דדון

האם האדם עושה את האופנה או האופנה עושה את האדם? אין לנו מושג, סליחה. אבל כן יש לנו מושג עד כמה החוש האופנתי של השחקנית, הבימאית והאייקון רונית אלקבץ היה חלק מהזהות שלה. הסרט הזה עושה סדר בארון שלה, ומשרטט דרכו ביוגרפיה יוצאת דופן של אישה בלתי נשכחת

27 בנובמבר 2022

אם יש יוצר ישראלי אחד שמגלם את מהות המילה "אייקון", זו היא כנראה רונית אלקבץ. אישה שהיא הקולנוע עצמו, שהפכה את חייה לסרטים ואת הסרטים לחייה. אבל לא רק הקולנוע היה בליבה, שכן כל מי שראה את אלקבץ – על המסך או מחוץ לו – ידע שהבגדים שהיא לובשת על עצמה היו חלק שהגדיר את האייקון. הצבע השחור הדומיננטי, השמלות שנראו בו זמנית הכי מלכותיות ויומיומיות כאחד, הריחוף שסיפקו לה – כל אלו הפכו אותה לאייקון אופנה לצד הופעותיה הגדולות על המסך.

הסרט "ז'ה טם רונית אלקבץ", שישודר היום לרגל ציון יום הולדתה ב-HOT8, מתאר את דמותה של אלקבץ דרך הלבוש שכל כך אפיין אותה. זו היא יצירה יוצאת דופן בנוף הישראלי, כשהבימאית מורן איפרגן עוסקת באישה שבמרכזו דרך פילטר ייחודי. היא מתעסקת בכח הפוליטי של הבגד, ביכולתו לברוא מציאות ולספר סיפור. ורונית אלקבץ היתה אישה שידעה איך לספר סיפור, בין אם בסרטים מרסקי לב ובין אם בשמלה מאירת עיניים.

דימוי מתוך תערוכת "ז'ה טם רונית אלקבץ" במדיטק מוזיאון העיצוב חולון. צילום: עדי קפלן
דימוי מתוך תערוכת "ז'ה טם רונית אלקבץ" במדיטק מוזיאון העיצוב חולון. צילום: עדי קפלן

הסרט עוקב אחרי תהליך הקמת תערוכת רטרוספקטיבה הנושאת את שם הסרט, שעסקה באופנה של רונית אלקבץ והוצגה ב-2017 במוזיאון העיצוב חולון, אותה גם אנחנו סיקרנו. התערוכה סקרה את תחנות חייה של היוצרת המנוחה דרך 200 פריטים שהותירה אחריה ובהם בגדים, תכשיטים, אביזרים ותצלומים, וכעת הפריטים והסיפורים שהם מספרים קמים לתחיה במדיום שהיא כל כך אהבה – בקולנוע. סרט דוקומנטרי יוצא דופן על אישה יוצאת דופן, זה רק ראוי.

"ז'ה טם רונית אלקבץ", היום ב-21:00 בערוץ הוט8