אני ואתה נזמבר את העולם: 5 אפליקציות שכל מפגין צריך

הסמארטפון הפך לנשק אזרחי חשוב במאבק על זכות המחאה ונגד אלימות משטרתית. אספנו כמה אפליקציות שישדרגו את הסלולרים שלכם ויסייעו לכן כל הדרך לבלפור

מפגינים בהונג קונג, אוגוסט 2019 (צילום: שאטרסטוק)
מפגינים בהונג קונג, אוגוסט 2019 (צילום: שאטרסטוק)
14 באוקטובר 2020

אחד הרגעים המצחיקים ב-17 השבועות הרצופים של מחאת בלפור התרחש כשמכיוונו של מעון ראש הממשלה בקעו זעקות לפיהן אין הוכחות להדבקה בקורונה בהפגנות כי המוחים מכבים את הסלולרים שלהם. והרי הסלולר הוא ידידו הטוב של המפגין: הוא מאפשר לו לתעד ולהפיץ את המראות מתוך ההפגנה, לשמור על קשר עם חבריו בשטח, לפמפם מסרים מהשטח לרשתות החברתיות ולהתחבר להרתחשויות בזמן אמת. ודווקא בגלל שהסמארטפון הופך לנשק אזרחי בסיטואציה של מחאה סוערת, כדאי מאוד לשפצר ולהתאים אותו לשימוש בחזית המחאה נגד נתניהו.

אחרי שכבר קראתם את המדריך למפגינ.ה בשטח, למדתם את הזכויות שלכם לעומקן, הגנתם על הטלפון שלכם בשתי שכבות של סיסמה ובדקתם איך אפשר לנעול ולמחוק את התוכן שמאוחסן בו מרחוק אם מתעורר הצורך, כדאי גם להצטייד בכמה אפליקציות שימושיות שיקלו עליכם את המחאה ויהפכו את הסלולר לכלי נשק יעיל יותר במאבק.

הזמבורה הוירטואלית: איך להרעיש בשקט

יש לנו זמבורה שמעצבנת מושחתים. להיט ההפגנות (צילום: שאטרסטוק)
יש לנו זמבורה שמעצבנת מושחתים. להיט ההפגנות (צילום: שאטרסטוק)

משטרת ישראל לא אוהבת את הזמבורות שמרימות את ההפגנות בבלפור לשמיים, והחל מהשעה 21:30 בערב יוצאים היס"מניקים למבצעי החרמה נועזים בשטח ההפגנה ומפעילים אגרסיביות רבה כלפי כל מזמבר ומזמברת. בדיוק כדי למנוע את מפח הנפש הזה נוצרה בזריזות אפליקציית הזמבורה "לך", שמייצרת צפירות זמבוראיות באופן דיסקרטי ובלתי ניתן לאיתור. רק להגביר את הווליום למקסימום ולהוריד אותה כאן..

רואים לכם: איסוף עדויות מאובטחות

לצלם ולתעד שוטרים אלימים שעוברים על החוק בזמן ההפגנות זה לא רק הספורט האהוב על המוחים, זו גם פעולה אקטיביסטית בעלת חשיבות עליונה למאבק במערך הפייק ניוז של השלטון והתקשורת. שוטרים לא אוהבים במיוחד שמתעדים אותם, ולכן דורשים פעמים רבות למחוק תמונות וסרטונים – דרישה בלתי חוקית, כמובן, אבל מי בדיוק יעצור אותם. אפליקציות כמו EyeWitness אוספות את החומר המתועד שלכם, מעלות אותו לענן מאובטח ומוצפן, מוסיפות במקרה הצורך מטא-דאטה חיונית לצרכים משפטיים ומקטלגות אותם יחד עם חומרים שנשלחו על ידי מפגינים אחרים מאותו אירוע. תורידו אותה כאן ועכשיו.

סיגנל: תגידו ביי ביי לווטסאפ שלכם

אפליקציות המסרים מסייעות למפגינים לשמור קשר זה עם זה, להעביר לוקיישנים בזמן אמת ולהפיץ תיעוד מצולם, אבל ווטסאפ וטלגרם הפופולריות שומרות את התכתובות שלכם ועשויות לשמש נגדכם. זה הזמן לעבור לסיגנל, אפליקציית קוד פתוח שרירית שעושה כל מה שאחיותיה הנפוצות עושות, רק מאובטח ומוצפן טוב יותר למען השמירה על פרטיות המידע שלכם. האמת היא שכדאי לכם לאמץ אותה במקום ווטסאפ גם בלי קשר למחאה. וכאן אתם יכולים להוריד אותה.

עצור, סיסמה: הגנה לשעת מעצר מאוחרת

אם במקרה נעצרתם בזמן ההפגנה, יוחרם מכשיר הטלפון שלכם ולמרות שאסור לשוטרים לחטט בו ללא צו בית משפט, הם בהחלט יחטטו בו וישתמשו בכל פיסת מידע אפשרית נגדכם, כי בישראל של 2020 הם משוכנעים שהחוק לא נוגע להם. פתרון אפשרי, והוא נכון לא רק למפגינים, הוא אפליקציית ניהול סיסמאות שמייצרת בעצמה סיסמאות חזקות לכל האפליקציות שלכם, כך שגם אם נפל המכשיר בידיים הלא נכונות יהיה למחרימיו קשה עד בלתי אפשרי להגיע לתוכן שעשוי להפליל אתכם. כדאי מאוד שתורידו אותה כאן.

הצילו, אני פה: SOS לחברים בלבד

בזמן ההפגנה אתן עשויות למצוא את עצמכן מנותקות מהחברים שהגעתן איתם, בסיטואציה לא נעימה מול שוטרים אלימים או תחת מתקפה מאזרחים תומכי שחיתות שלוקחים את החוק לידיהם. אפליקציה שתשדר בלחיצת כפתור אותות חירום לחברים שהגדרתן מראש, בשילוב המיקום המדויק בו אתן נמצאות, תיידע אותם על המצוקה שלכן ולא תשאיר אתכן לבד. זה יכול להיות כל ההבדל בין לילה קשה ועגום לבין עוד מחסום אנטי-דמוקרטי שמדלגים מעליו. נסו אותה כאן, והכי חשוב: שמרו על עצמכן.