הערב: 20 שבועות של התנגדות. הפגנת ענק וחסימות כבישים בתל אביב

הציבור מבין את מה שהתקשורת מנסה להדחיק. מחאת הדמוקרטיה, 6.5.23 (צילום רחפן: אמיר גולדשטיין)
הציבור מבין את מה שהתקשורת מנסה להדחיק. מחאת הדמוקרטיה, 6.5.23 (צילום רחפן: אמיר גולדשטיין)

אחרי הפוגה בת שבוע לטובת מלחמה קטנה בעזה, חוזרים ארגוני המאבק בהפיכה המשטרית מאוחדים אל צומת קפלן-בגין ומקווים להפגנת כוח ונחישות עוצמתית שתוכיח כי ניסיונות ממשלת הכאוס למסמס את ההתנגדות נכשלים. מי ינאמו, איזה כבישים ייחסמו ולמה מדברים על תקציב המדינה? כל הפרטים בפנים

אחרי שבוע של הפוגה ביטחונית (זוכרות שהייתה כאן מלחמה?) חוזרות תנועות ההתנגדות להפיכה המשטרית יחד עם ארגוני השטח לצומת קפלן-עזריאלי, בתקווה להפגין עוד מוצ"ש של נחישות אזרחית נגד הניסיון להפוך את מדינת ישראל לדיקטטורה משיחית. הצעדה השבועית תצא מכיכר דיזנגוף בשעה 19:00, ההפגנה המרכזית תתחיל בשעה 20:00 עם צאת השבת, ובמקביל יערכו הפגנות בעוד כ-150 מוקדים נוספים ברחבי הארץ.

על רקע ניסיונות מסמוס המחאה של ממשלת הכאוס הגזענית וה"הידברות" השקרית בבית הנשיא, כמו גם ויכוחים פנימיים קשים בין עשרות ארגוני ההתנגדות בעקבות הפוקוס שנותנים חלקם למאבק בהנהגה החרדית, מקבלת ההפגנה הערב חשיבות מיוחדת לקראת ההצבעה בכנסת על תקציב המדינה השבוע, תקציב שמניח את היסודות לדיקטטורה שבדרך. הפגנת כוח מסיבית בקפלן ובשאר המוקדים תוכיח שההתנגדות מחזיקה את העיניים על הכדור ולא מתבלבלת מניסיונות ההסטה וההטעיה של הקואליציה, וכי ההתנגדות להפיכה וההתנגדות לקואליציית העבריינים חד הם.

הציבור עירני מתמיד. מיצג החזית הוורודה, מחאת הדמוקרטיה 6.5.23 (צילום: ג'ק גואז/AFP/גטי אימג'ס)
הציבור עירני מתמיד. מיצג החזית הוורודה, מחאת הדמוקרטיה 6.5.23 (צילום: ג'ק גואז/AFP/גטי אימג'ס)

>> סמוטריץ' צודק: זה הזמן להתחשבן על הכסף עם המתנחלים

>> יובל בן נריה מציג: תפריט מוזל ב-a למפגינים נגד ההפיכה

על מה מפגינים?

"ביזת הקופה הציבורית לטובת מקורבים לשלטון, במקום השקעה באזרחים, היא עוד שלב בהפיכת ישראל לדיקטטורה", כך נמסר מטעם מטה המאבק המשותף. "כמו בהונגריה ופולין, כמו בדיקטטורות מעולם שלישי – במקום להשקיע את כספי הציבור בשיפור המדינה – בוזזים לטובת השלטון. נתניהו מורח את הזמן בשיחות סרק בבית הנשיא, ובינתיים בוזז 14 מיליארד שח מכספי משלמי המיסים לחברים שלו, כסף מושחת שנועד לאפשר לו להעביר את חוקי הדיקטטורה. במקום לדון על ביצור וחיזוק הדמוקרטיה, ולהבטיח ועדה עצמאית ובלתי תלויה לבחירת שופטים, המשך שיחות הסרק מחליש את ההגנות על הדמוקרטיה, פוגע בשיקום הכלכלה, ומסייע לנתניהו להעביר את שוד התקציב ומיד לחוקק בשיטת הסלמי הפולני. על לפיד וגנץ לצאת מיד משיחות ההונאה".

מי בין הנואמים?

השבוע ינאמו על הבימה המרכזית בצומת קפלן-בגין יזם ההייטק וראש אגף התקציבים באוצר לשעבר שאול מרידור, סגנית ראה"ע ת"א-יפו מיטל להבי, והעיתונאי והסופר ספי רכלבסקי, מחבר הספר "חמורו של משיח" שחזה את ניסיון ההשתלטות הנוכחי של החרד"לים על מדינת ישראל והפיכתה למדינת הלכה דתית וגזענית. אנחנו נשמח לשמוע גם נאום של גלית גוטמן אם אפשר.

איזה כבישים ייחסמו?

בשבועות האחרונים ויתרו המפגינים על ניסיונות החסימה של האיילון, בין היתר כי המשטרה חוסמת אותו בעצמה בין מחלף לה גארדיה ומחלף ארלוזרוב ומייתרת את האקט ההפגנתי. בשעה 19:00 תצא הצעדה השבועית מכיכר דיזנגוף, ורחוב דיזנגוף ייחסם מהכיכר ועד אבן גבירול. רחוב אבן גבירול ייחסם בין צומת קרליבך וצומת קפלן. רחוב קפלן עצמו והרחובות החוצים אותו ייחסמו גם הם החל מהשעה 18:00. בקיצור, בואו ברגל. החסימות באזור ההפגנה צפויות להימשך עד השעה 23:00 לפחות.

באולפני הטלוויזיה ממשיכים לחפש סימטריה. מחאת הדמוקרטיה תחת מתקפה (צילום: אמיר לוי/גטי אימג'ס)
באולפני הטלוויזיה ממשיכים לחפש סימטריה. מחאת הדמוקרטיה תחת מתקפה (צילום: אמיר לוי/גטי אימג'ס)

מה עושים אם נתקלים באלימות?

בשבועות האחרונים דעכו מעט מקרי אלימות השוטרים נגד המפגינים, אך מדי שבוע עדיין מותקפים מפגינים בידי ביביסטים וכהניסטים מוסתים שמגיעים לאזור ההפגנה ומנסים לחולל פרובוקציות אלימות. הותקפתם בעצמכם או הייתם עדים לאלימות כלפי אחרות במהלך ההפגנה, בדרך אליה, או ממנה? שתפו ודווחו בפלטפורמת ״אלימות״מאגר מידע הכולל דיווחים, תמונות וסרטונים של מקרי אלימות אשר הופנו כלפי מפגינים. הדיווח מתבצע בלחיצת כפתור פשוטה ואפשר גם לברר אם אירוע אלים שחוויתם כבר דווח למאגר. אם אנחנו לא נתעד ונגן על עצמינו – כבר הוכח שאף אחד אחר לא יעשה את זה.

נעצרתם? לא להבהל. רגע לפני שאתם יוצאים מהבית להפגנה רשמו על פתק (כי הטלפון ילקח מכם) את המספר של ״מערך עצורים״, גוף התנדבותי המלווה ותומך בעצורי השווא בהפגנות ם מרגע המעצר ועד רגע השחרור. יחד איתם הכנו לכם מדריך מפורט להתנהלות נכונה בזמן מעצר.  מעצר, או אלימות המופנית כלפיכם משוטרים או תומכי הפיכה (כן, גם אם רק קיללו אתכם) יכולים להשפיע על הנפש שלכם. באירגון "אין בריאות נפש בלי דמוקרטיה" מתנדבים אנשי מקצוע המעניקים תמיכה נפשית טלפונית לציבור המפגינים.  הכנו לכם מורה נבוכים עם עצות ממפגינים מנוסים ואנשי מקצוע שיסייעו לכם לעבור ולעבד את הקושי.