רשימה שממשיכה להתמלא: אלו כל המסעדות שפתוחות בתשעה באב

סגורה מאז השבעה באוקטובר ולתמיד. ארטל פורמל (צילום: נועם פריסמן)
סגורה מאז השבעה באוקטובר ולתמיד. ארטל פורמל (צילום: נועם פריסמן)

עוד ועוד ועוד מסעדות מצטרפות לפתיחה: למרות התקנות שאוסרות על פתיחת כל מקום שמגיש מזון בערב תשעה באב, מספר רב של מסעדות וברים מתכננים להישאר פתוחים, לספוג את הקנס ולאפשר לכם לבחור בעצמכם איך אתם מעדיפים להרהר על חורבן הבית. ובמקביל, הימין מנסה להרוס למסעדות את הערב

25 ביולי 2023

ההשוואה בין חורבן הבית לתקופה הנוכחית כבר נלעסה עד דק, אך בתחום המסעדנות יש לה משמעות כפולה ומכופלת – על פי חוק איסור פתיחת בתי עינוגים בתשעה באב התשנ"ח 1997, והתיקון משנת 2002, נקבע כי מסעדות, ברים וכל מקום המוגדר כבית אוכל ייסגרו בערב ט' באב, כך שבעלי עסקים שלא יישמעו להוראה צפויים לקבל דו"ח. אלא שבשנים האחרונות רבים מהם מעדיפים לפתוח בכל זאת. "בטוח נקבל קנס", מסביר השף יהונתן בורוביץ (M25). "בדרך כלל היינו סגורים בתשעה באב. השנה החלטנו לפתוח כי הוא נופל על רביעי בערב, והחודש הזה היה מספיק קשוח עם כל המחאה, כך שקשה לנו לוותר על יום העבודה הזה".

חלומות העראייס שלנו גם בתשעה באב. M25. צילום: מתוך עמוד הוולט של M25
חלומות העראייס שלנו גם בתשעה באב. M25. צילום: מתוך עמוד הוולט של M25

ההחלטה לפתוח כרגיל מחר (26.7) בערב מקיפה עסקים לכל רוחב סקאלת המסעדנות, מקונגלומרטים ועד למקומות קטנים ועצמאיים. למחלקה הראשונה, תרתי משמע, שייכים למשל קבוצת R2M של רותי ברודו, שממשיכה להפעיל את מסעדת R48, הקופי בר, הוטל מונטיפיורי והרצל 16; ואיתה גם המסעדות של רז רהב (OCD, תרצה, שפוי) ויובל בן נריה (a, טאיזו). חיים כהן, שתחילה הודיע כי יסגור את מסעדותיו (יפו תל אביב, דיקסי ופילדלפיה), נכנע ללחץ ופרסם בצהריים שלפני ערב המחלוקת כי מסעדת יפו תל אביב בכל זאת תיסגר הערב, "כצעד לקירוב לבבות. מילה שנשמעת כקלישאה היום – אבל לוותר עליה בשבילי זה כמו לוותר על מדינת ישראל". דיקסי ופילדלפיה, לעומת זאת, ישארו פתוחים.

בן נריה אף הוסיף הסבר: "לא הייתה לי שום התלבטות. אנחנו פתוחים כל שנה, חוגגים את חופש העיסוק וחופש הדת ולכן מחר בערב נפתח את המסעדות כמתוכנן. לאור אירועי הימים האחרונים, אני מרגיש שזוהי חובתי המוסרית להישאר נאמן לקהל ולעובדים שלי, שמזה 30 שבועות נלחמים בחירוף נפש בצומת קפלן, מול מסעדת a, על אופייה של המדינה ועל זכותנו לחיות במדינה דמוקרטית", אומר בן נריה, וקורא לאורחים להביע את מחאתם בהגעה למסעדות. באותה נשימה הוא מפנה קריאה לראש העיר רון חולדאי לשמור את תל אביב ליברלית וחופשית, להימנע מהטלת קנסות ולתת הקלות בארנונה ובתשלומים נוספים. "אנחנו קו ראשון למאבק וזכאים לגב של העיריה שיאפשר לנו לעבור יחד את המשבר הזה".

חוגג את חופש העיסוק והדת. יובל בן נריה (צילום אסף קרלה)
חוגג את חופש העיסוק והדת. יובל בן נריה (צילום אסף קרלה)

בתווך, התקבלו אצלנו דיווחים כי פעילי ימין המתנגדים לפתיחת המסעדות החלו להפיץ את מספרי הטלפון של המסעדות במטרה להציף את מערכת ההזמנות על ידי הזמנת מקום לשווא – אז אל תהססו להגיע לחלק מהמקומות, ולבדוק אם במקרה יש שולחן שהבריז. במנזר ובבסטה, כופרים ידועים, ימזגו בירה ויגישו שרצים כאילו אין חורבן בית כזה או אחר. מסעדת קלארו של שף רן שמואלי תיפתח כבכל ערב אחר ובמסעדות קבוצת גרקו ימשיכו להגיש גירוס ואוזו, למעט המסעדה באזורי ח"ן שהפכה לכשרה. מסעדת פאסטל במוזיאון תל אביב לאמנות תפעל כרגיל וכך גם פופינה של שף אוראל קמחי, רדלר ובר 51 של שף מושיקו גמליאלי, שילה וקפה אירופה של שף שרון כהן, בית קנדינוף, TYO היפנית בשבזי ומסעדת שיינע של שף אסף גבאי.

עוד בפותחים: 85/15 והרעמסס, מסעדת הבשרים טריגר והבר שבקומת המרתף רוז', קזינו סן רמו, איטלקייה בפשפשים וגם ונוס, המקום החדש של קבוצת סן רמו. גוצ'ה, שישה במאי, מתאו האיטלקייה בבוגרשוב ורומיה חצר יין של פנדה בשוק הכרמל יפעלו אף הם כסדרם. אם פיתחתם מאנצ'יז, הפיצות הנפלאות של סופר פיצה זמינות בערב תשעה באב וכך גם ההמבורגרים של דה ליטל בורגר שופ, הנקניקיות של פרנק, באן מי נונג וגלידות באוטלו. אוקינאווה לבונטין יישאר פתוח למשלוחים ואיסוף עצמי בלבד. בגזרת האלכוהול תוכלו לדפוק את הראש ב-AKA44, הגסט רום ובר הלייט נייט ONE. גם הבושוויק, לה אוטרה ואימפריאל ישארו פתוחים הערב. ברים נוספים שימשיכו למזוג הם הקליפורניה בר, הפלזמה בר ופר דרייר.

ליטל בורגר שופ (צילום: יחסי ציבור)
ליטל בורגר שופ (צילום: יחסי ציבור)

מסעדות נוספות שצפויות להישאר פתוחות: סנטי ומשייה של שף גיא אריש, משק ברזילי הטבעוני, קלמטה היוונייה ביפו העתיקה, שישקו, סושיאל קלאב, פיצה הר סיני, ארטל פורמל, הפרוזדור, NONO/MIMI בנווה אביבים, בית הבירה פורטר אנד סאנס, התחתית, הנילוס בר באלנבי ופיצה ארציאלי. גם שלושת הסניפים של פיצה ברוקלין, המבורגריית מרלן, נאיפה, ויויאן קוקטיילים, צ'יקיטי, סאלס והבר סקיי ריידרס.

קצת מפונפן בשביל בייקרים, לא? סקיי ריידרס (צילום: יעל שטוקמן)
קצת מפונפן בשביל בייקרים, לא? סקיי ריידרס (צילום: יעל שטוקמן)

אירועי ההפיכה המשטרית מוסיפים עוד זווית למערכת השיקולים המורכבת ממילא. "סגרתי לבקשת חלק מהצוות ואני מתחרטת", אומרת שפית אביבית פריאל (אוזריה). "אני בודקת אופציה לעשות משהו סביב הסיפור של חורבן הבתים, לאור החורבן המתקרב". במסעדת הדסון החליט שף מתן אברהמס לנצל את המצב לטובת יום כיף לצוותים בים. בימים בהם מעבירים חוקים שמטרתם, בין היתר, תהיה להגביל את החופש של הליברלים בישראל – אין לנו מה לספור מגבלות דתיות עתיקות (אלא אם זה הקטע שלכם, ואז אנחנו לא שופטים). צאו, תאכלו, ותעסקו בחורבן הבית השלישי במקום בחורבן מיושן. אה, ואם אתם מכירים או יש בבעלותכם מקום שצפוי להישאר פתוח, אל תהססו לספר לנו באינסטגרם.