מסתדרים בזוגות: איזו דירה תמצאו ב-4,500 שקל לחודש?

את התמורה האידיאלית לשכ"ד של 4,000-5,500 יקבלו זוגות או יחידים שמוכנים לגור עם שותף. מתלבטים בין חלל מרווח לדירה משופצת? דרום העיר הוא לא המפלט היחיד עבורכם

חובבי ציון, 5,200 ש"ח 2 חדרים, 40 מ"ר ׁ(צילום: Su CASA TLV)
חובבי ציון, 5,200 ש"ח 2 חדרים, 40 מ"ר ׁ(צילום: Su CASA TLV)

אי אז ב־2011

ב־2011 סכום של 4,000־5,500 ש"ח התאים לזוגות מפונקים עד מפונקים למדי. במקום דירות שני חדרים מרופטות במרכז תל אביב אפשר היה למצוא דירות במצב נאה באותם האזורים. בפלורנטין – שהתייקרה בחמש השנים האחרונות אפילו יותר מהממוצע העירוני – הייתם יכולים להשיג דירת שלושה חדרים מרווחת ומשופצת. בשכונות מרוחקות מהמרכז (אך ללא צורך להרחיק עד יפו ג') כבר היה מדובר בתקציב לדירות ארבעה חדרים ראויות בהחלט למגורי משפחות.

הצפון הישן, 4,500 ש"ח, 2 חדרים (צילום: אבסולוט נכסים)
הצפון הישן, 4,500 ש"ח, 2 חדרים (צילום: אבסולוט נכסים)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:
חשיפה לדרום: איזו דירה ישיגו לכם 3,000 ש"ח בתל אביב?
עם 4,000 שקל בכיס: דירת שותפים או פרטיות עם קאץ'?
מביאים את הסעיף: 10 דברים שאסור להתפשר עליהם כששוכרים דירה

הקטגוריה הקלאסית לזוגות צעירים שאינם מפונקים יתר על המידה, או ליחידים המעוניינים להתגורר במחיר סביר בחברתו של שותף אחד בלבד. בטווח שבין 4,000 ל־5,500 ש"ח אפשר למצוא דירות שני חדרים ראויות, ואיכות הדירה תשתנה בהתאם לאזור המבוקש. ב־4,700 ש"ח אפשר למצוא אמנם דירות שני חדרים באזור המרכז, אך הן יהיו קטנות או ישנות למדי. "אפשר להשיג במחיר כזה במרכז דירת שני חדרים בסביבות ה־40 מ"ר ומטה, משופצת כחדשה", אומרת המתווכת נירית שמעוני. "האלטרנטיבה היא דירה גדולה יותר ששמרה על המבנה המקורי שלה. פעם היו בונים גדול, וכל חדר היה בנוי כחדר נפרד – גם המטבח, גם הסלון וגם מרפסת סגורה המהווה מעין חדר. הדירות השמורות במבנה המקורי הן לא משופצות. המרפסות ישנות, והרצפות הן בצורת 'שומשום קטן' שאנשים לא ממש אוהבים. אבל מפני שהן בנויות חדרים־חדרים הן יכולות להתאים לשני שותפים שיוכלו לגור בכזו דירה בלי סלון".

לדוגמה, ברחוב יוחנן הסנדלר השקט והמרכזי מצאנו דירה מרווחת אך ישנה על כל המשתמע מכך (טפטים במטבח, עובש באמבטיה, בניין משנות ה־50 וכמובן, מרצפות "שומשום קטן") במחיר של 4,700 ש"ח, ובשנה הבאה אפשר בהחלט שהוא יטפס לאזור ה־5,000 ש"ח. רק בתל אביב שוק השכירות עונה להיגיון של גבינה כחולה.

כרם התימנים, 5,300 ש"ח, 2 חדרים, 50 מ"ר (צילום: באדיבות פורום נכסים)
כרם התימנים, 5,300 ש"ח, 2 חדרים, 50 מ"ר (צילום: באדיבות פורום נכסים)

בכל מקרה, אם חשקתם בדירה מרווחת וגם משופצת, תיאלצו לוותר על חלום הירידה לשדרה בפיג'מה ולנדוד מהמרכז והצפון הישן. זה לא בהכרח אומר שדרום העיר הוא המפלט היחיד שלכם. דווקא בשכונות הצפון מזרחיות או בשכונות עבר הירקון אפשר למצוא במחירים האלה דירות שניים או שלושה חדרים עם מאפיינים שלא תמצאו במרכז, כגון חניה ומעלית. "באזור המזרח אפשר באמת להשיג דירה במצב טוב יותר עם חניה ומעלית. במרכז ובצפון הישן קשה להשיג דירות עם מעלית, פשוט אין מעליות. למשפחות צעירות או קשישים, למשל, זה גורם משמעותי".

ערן קופמן מאבסולוט נכסים, משרד המתמחה בצפון העיר, מספר כי לאחרונה הם השכירו דירה בצומת הפיל, בבניין חדש, ב־5,500 ש"ח. "זו דירה של 60 מ"ר עם מרפסת 12 מ"ר, והחיסרון היחיד הוא הכביש הראשי", הוא מספר. ברק פכטר, סוכנו של משרד סאנסט נכסים, מעיד כי כרגע נמצאת בטיפול משרדו דירה ברחוב ארלוזורוב, קרובה לכיכר המדינה, ב־5,300 ש"ח. מדובר בדירה מרווחת – 70 מ"ר – אך לא משופצת, ועם ריהוט כמעט מלא. אם היא הייתה במרכז העיר מחירה היה עולה לפחות ב־1,000 ש"ח.

עם תקציב שכזה, בדרום תל אביב וביפו אתם כבר לגמרי בליגה של שלושה חדרים, ובאזורים מסוימים אפילו מגרדים את הארבעה. "ב־5,000 אפשר למצוא בפלורנטין דירת שלושה חדרים בבניין ישן", אומר ידגר. "בדרום המזרחי יותר זה שווה דירת שלושה חדרים משופצת, ובתנאים המתאימים אפילו ארבעה חדרים". ברחוב עזה שביפו, ליד המכללה האקדמית, מוצעת כעת דירת שלושה חדרים של 75 מ"ר ב־5,000 ש"ח. ברחוב אסירי ציון בקריית שלום אתם יכולים להתברגן עם דירת שלושה חדרים של 80 מ"ר במגדלים חדשים – בקומה תשיעית עם שני חדרי שירותים – ב־5,000 ש"ח בלבד (פלוס 220 ש"ח ועד בית). כאמור, גם ארבעה חדרים הם אפשרות: ביפו ג' תמצאו דירה מרווחת (90 מ"ר), במצב מעולה, ב־4,500 ש"ח בלבד, אך תיאלצו להשלים עם הידיעה המרירה שאתם קרובים יותר למרכז בת ים מאשר למרכז תל אביב.