הלחץ עובד: העירייה תבחן מחדש את הגדלת ישיבת הימין המשיחי

ישיבת מעלה אליהו בתל אביב (צילום מסך: מתוך עמוד היוטיוב של הישיבה)
ישיבת מעלה אליהו בתל אביב (צילום מסך: מתוך עמוד היוטיוב של הישיבה)

עוד לפני שהחלה ההפגנה הראשונה שלהם אמש, מאבק התושבים נגד העברתה והגדלתה של ישיבת מעלה אליהו החרד"לית באזור כיכר המדינה זקף לעצמו ניצחון ראשון: ראש העיר רון חולדאי הורה לוועדת התכנון המקומית לבחון את התוכנית מחדש ולחפש לה חלופות

חדשות טובות: התוכנית להעברתה של ישיבת מעלה אליהו מרחוב הנרייטה סולד אל רחוב קליי, תוך שמתאפשר לה להכפיל (לכל הפחות) את מספר תלמידיה ומספר המשפחות שהיא מפרנסת ובאופן שעלול לשנות את ציביון השכונה החילונית – נעצרה זמנית.

בעקבות הלחץ הציבורי המסיבי שהפעילו בשבועות האחרונים תושבי השכונה, לצד קמפיין הולך ומתעורר של ארגון חדש בשם "מטה המאבק במשיחיים" והתנגדות חריפה לתוכנית במועצת העיר מצד חברת האופוזיציה ציפי ברנד וסגני ראש העיר מיטל להבי, ראובן לדיאנסקי וחן אריאלי, הודיע היום ראש העיר רון חולדאי לתושבים כי "לאחר דיונים והקשבה לכל הגורמים הרלוונטיים, ראש העיר הורה הבוקר (א') לוועדת התכנון המקומית לבחון מחדש את התכנית להעברת ישיבת מעלה אליהו למבנה ברחוב קליי, ולהציע חלופות נוספות".

 

ישיבת מעלה אליהו, שנהנית מתמיכה תקציבית גדולה של משרד החינוך וגם מתמיכת עיריית ת"א-יפו (שהקצתה את המבנה בהנרייטה סולד לפעילות הישיבה כבר לפני 15 שנה), עלתה לכותרות כולל המבנה שהוקצה לה עלתה לכותרות רגע לפני פרוץ הקורונה ב-2020, כשהתברר שהיא מארחת על בסיס קבוע רבנים חרד"לים קיצוניים המטיפים לתלמידי הישיבה נגד להט"בים באופן הגובל בהסתה, כמו גם נגד הרוח התל אביבית החופשית עצמה ונגד אופיה ותרבותה של העיר.

הישיבה מופעלת בידי עמותת "הנקודה היהודית" המתוקצבת בנדיבות ממקורות מדינתיים רבים, שמטרתה המובהקת היא "עידוד וקידום מגורים בתל אביב ללומדי תורה" – כלומר, הקמת התנחלות אמונית בלב העיר ושינוי צביונה בכוח הדמוגרפיה ומכספי משלם המסים. ראש הישיבה הרב חיים גנץ הוא תלמידם של הרבנים הקיצוניים טאו ושטרנברג, ראשי ישיבת הר המור, ממנה בקעה מפלגת נעם הלהט"בופובית-גזענית.

"צוות המאבק מברך על החלטת ראש העירייה מר רון חולדאי, שהפגין רגישות וקשב לרחשי תושבי ותושבות העיר", נמסר מטעם מטה המאבק. "נמשיך לעקוב אחר החלטות העירייה, עד אשר נהיה בטוחים כי הקצאת קרקע לישיבה לטובת הגדלתה בטלה ומבוטלת. תודה גדולה לחברי המועצה מיטל להבי, ציפי ברנד וראובן לדיאנסקי על התמיכה בנו לאורך כל הדרך".

סגנית ראש העיר לשעבר ציפי ברנד, שמלווה את מאבק התושבים מאז תחילתו, הגיבה ואמרה ש"הציבור התל אביבי, שנמצא בעיצומו של מאבק על נשמת אפה של הדמוקרטיה הישראלית, נדרש לשלם על הכנסת אלפי אברכים למרכז העיר, על מנת לענות על הצרכים הפוליטיים של ראש העיר. את המאבק הזה נמשיך להוביל ביחד, כדי שחולדאי לא יטעה ויתבלבל שוב".

לא לישיבה משיחית בשכונה ליברלית. סגני רה"ע לדיאנסקי ולהבי בהפגנת התושבים
לא לישיבה משיחית בשכונה ליברלית. סגני רה"ע לדיאנסקי ולהבי בהפגנת התושבים

סגני ראש העיר מיטל להבי וראובן לדיאנסקי, שליוו מקרוב גם הם את מאבק התושבים באזור כיכר המדינה ופעלו לשינוי ההחלטה, הגיבו בהודעה משותפת: "לא נשקוט עד לגניזת התוכנית הגרועה הזו שאם לבסוף תתממש תפגע בצביון החילוני של השכונה ובאיכות החיים של התושבים. אנחנו מתחייבים לקחת חלק פעיל בדיונים על החלופות, על מנת לוודא שהישיבה לא תקום בשכונה ליברלית אחרת".

למרות ההחלטה על החזרת התוכנית לוועדת התכנון, הגיעו אמש עשרות תושבים להפגנה נגד הישיבה ונגד התוכנית להגדלתה. במהלך ההפגנה הכריז לדיאנסקי כי יקים חזית חילונית שתרוץ יחדיו בבחירות הקרובות לעירייה שיתקיימו בעוד כחצי שנה. "תל אביב הייתה ותמשיך להיות בירת הליברליזם, הדמוקרטיה, החופש והשיוויון של מדינת ישראל. העיר תל נמצאת תחת מתקפה חסרת תקדים של חב"ד, ארגון "ראש יהודי" וגופים אורתודוקסים נוספים אשר השתלטו על המרחב הציבורי שהופקר להם. תל אביב היא מעוז החילוניות והליברליות האחרון ואנחנו נשמור על כך למען תושביה וכלל תושבי ישראל".