שבוע גורלי למחאת הדמוקרטיה: רגע האמת של מדינת ישראל הגיע

ביחד ננצח, כמו שכבר אמרנו. מחאת הדמוקרטיה בקפלן (צילום: ג'ק גואז/AFP/גטי אימג'ס)
ביחד ננצח, כמו שכבר אמרנו. מחאת הדמוקרטיה בקפלן (צילום: ג'ק גואז/AFP/גטי אימג'ס)

קמפיין ההסתה נגד תנועת המאבק בדיקטטורה כבר בעיצומו, בליץ חקיקה אנטי-דמוקרטית יתחיל ביום ראשון, בטלוויזיה מיישרים קו עם השלטון ותוך שבועות ספורים עשויה הדמוקרטיה הישראלית לפנות את מקומה לרפובליקת נתניהו החופשי. רק מאות אלפי מפגינים בקפלן ובנתב"ג יעמדו בדרכו. מרי אזרחי עכשיו

מדינת ישראל תחת מתקפה. במהלך השבועות האחרונים עברה קואליציית העבריינים של בנימין נתניהו מבלימת המחאה והרדמתה לבליץ התקפי שכולל שורה של חוקי הפיכה משטרית, מלווים בקמפיין תעמולה מסיבי של מכונת הרעל נגד תנועת ההתנגדות לדיקטטורה, ומעוטרים בספינים מז'אנר "האידיוקרט היומי", במסגרתו משוגרים סמרטוטיו של נתניהו אל הפרונט בזה אחר זה כדי לייצר מסך עשן של שקרים והסתה ולפעול בזריזות בחסותו. זה אומר דבר אחד: בתוך השבועות שנותרו למושב הכנסת הנוכחי, עשויה מדינת ישראל הדמוקרטית להיות נחלת העבר ותחתיה תקום רפובליקת נתניהו החופשי. הגענו אל רגע האמת.

התרחיש ממנו הזהירו מובילי תנועות המאבק לאורך כל חודשי ה"הידברות" בבית הנשיא התממש במלואו: נתניהו ניצל את חודשי ההפוגה כדי להרדים את המחאה, לחתור תחת הלגיטימיות הציבורית הרחבה שלה, לסכסך היטב בין מובילי המחאה בכיכרות למובילי האופוזיציה בכנסת (וגם בינם לבין עצמם), ולהמשיך במלחמת ההתשה שלו נגד מדינת ישראל, מוסדותיה ואזרחיה. הוא חוזר אל זירת המאבק במצב טוב בהרבה מזה שהיה נתון בו באותו לילה היסטורי על האיילון. בניגוד למה שניסו יותר מדי פרשנים לטעון, לא יריב לוין ולא שמחה רוטמן גררו אותו לתוך הסיפור הזה. נתניהו הוא הסיבה והמסובב, המביא והמוציא, המנווט והמנהיג של ההפיכה המשטרית. והיא יוצאת לדרך. השאלה היא רק כיצד ובאיזו נחישות נעמוד בדרכם.

באולפני הטלוויזיה ממשיכים לחפש סימטריה. מחאת הדמוקרטיה תחת מתקפה (צילום: אמיר לוי/גטי אימג'ס)
באולפני הטלוויזיה ממשיכים לחפש סימטריה. מחאת הדמוקרטיה תחת מתקפה (צילום: אמיר לוי/גטי אימג'ס)

תושבי תל אביב חייבים לצאת מביתם לקפלן במוצ"ש הזה, ושוב אל נתב"ג ביום שני אחה"צ, במספרי שיא מנפצי תקדימים. אם יש רגע שבו אמורה המחאה להתלקח – הרגע הזה הוא כאן ועכשיו. לא בטוח שיהיה רגע נוסף. אנחנו כבר בעיצומו של קמפיין הנדסת תודעה על "מחאה אלימה" ודיוני ממשלה על "הגבלות במרחב הציבורי", וכל מה שהתנהל בסלואו-מושן מאז סוף חודש מרץ עובר עכשיו לדאבל-ספיד. במשך כל הזמן הזה הצליחו מובילי המחאה לשמור את הלהבה שלה גבוהה, הישג אדיר בהתחשב בגורמים שפעלו נגדם, אך לא ברור לאיזה גובה יגיעו הלהבות עכשיו והאם יהיה די בכך. אחרי 26 שבועות של מחאה סוחפת הגיע הזמן להפוך באמת לתנועת התנגדות.

הילדים הטובים מקפלן, שלא רוצים להגיד "כיבוש" ובמשך חצי שנה הביאו מדי שבוע רבבות על גבי רבבות של מפגינים בסדר מופתי ותוך שמירה אדוקה על החוק,  מדברים עכשיו על "מרי אזרחי" ו"אי-ציות אזרחי". סוכן הכאוס איתמר בן גביר ממנה את הסנג'רים שלו במשטרה לבדוק אם ניתן לעצור ולחקור את אהוד ברק ויאיר גולן שקראו לציבור המפגינים לעבור לאסטרטגיה של "מרי אזרחי לא אלים". אלה ביטויים שהפער בין משמעותם ובין האופן שמציגים אותם השופרות הביביסטים הוא מהפערים הגדולים ביקום (לא, זה לא "מרד" ולכן גם לא "המרדה"), אבל האמת היא שגם בקרב המפגינים המסורים ביותר ישנם רבים שלא לגמרי סגורים למה מתכוונים כשמדברים על "מחאה לא מנומסת" או "אי-ציות אזרחי לא אלים".

כן, הדיבור על "מרי אזרחי" אינו חדש. מחאת הדמוקרטיה, 11.3.23 (צילום: גיטי פלטי)
כן, הדיבור על "מרי אזרחי" אינו חדש. מחאת הדמוקרטיה, 11.3.23 (צילום: גיטי פלטי)

ביום שני הקרוב, בשיירות הארוכות שישתרכו אחר הצהריים בדרך לנתב"ג כדי להפגין נגד נתניהו שאירגן לעצמו עוד גיחת סרק לחו"ל, תהיה הזדמנות טובה להיווכח במשמעותו של מרי אזרחי כזה. עשרות אלפי אזרחים ואולי יותר הולכים לייצר לכאורה שיבוש מסיבי של עורק מרכזי במדינה, אך בפועל תנועת הרכבות לשדה התעופה תימשך כרגיל וכל הטיסות צפויות להמריא במועדן, כך שמדובר יותר בהפגנת כוח מאשר בניסיון כלשהו לשתק את נתב"ג, כפי שסמרטוטי נתניהו בתקשורת ובממשלה מיהרו להסיק ולהסית. מרי אזרחי לייט. רק התחלנו. העובדה שאנשים מתונים כמו מנהיגי "הדגלים השחורים", "אחים לנשק" ו"מחאת ההייטקיסטים" הגיעו לרגע הזה שבו מרי אזרחי הוא אופציה לגיטימית ומתבקשת, מעידה על עומק השבר וגודל האסון שבפניו אנחנו ניצבים.

בשבוע שבו עדות ארנון מילצ'ן חותמת כנראה את גזר דינו בתיק 1000, הכריע נתניהו סופית שגורלו האישי חשוב יותר מעתידה של המדינה ונתן את האור הירוק לבליץ קטן של חקיקה אנטי-דמוקרטית. שרי הליכוד הם האיד של נתניהו והם פולטים מדי פעם מבלי דעת את מטרתם האמיתית של מהלכיו. סוכן הכאוס לענייני תקשורת, שלמה קרעי, כבר הסביר שמטרת צמצום עילת הסבירות היא בין היתר פיטורי היועמ"שית. סוכן הכאוס לענייני תרבות, מיקי זוהר, הוסיף והבהיר שגם פסקת ההתגברות לא באמת יורדת מהפרק. חוקי השחיתות של דרעי וסמוטריץ' מבהירים לאן מתכוונת הממשלה לקחת אותנו עוד בקיץ הזה. התקשורת המשודרת מיישרת קו עם השלטון. ראשי האופוזיציה מלהגים על חזרה להידברות. הגיע רגע האמת ואנחנו לבד. מיליוני אנשים לבד. אבל ביחד ננצח.