משבר בחדשות 12: המציאות מסרבת להתיישר עם הכותרות

הסדקים, המשבר, הטלטלה. חדשות 12(צילום מסך: מתוך עמוד הטוויטר @LOdinaev)
הסדקים, המשבר, הטלטלה. חדשות 12(צילום מסך: מתוך עמוד הטוויטר @LOdinaev)

קמפיין טלוויזיוני כזה עוד לא ראינו: זה שבועות ארוכים שכמעט מדי יום וכמעט מדי מהדורה מפמפם הערוץ הנצפה בישראל תרחישים לקריסת הקואליציה והפלת הממשלה, והכותרת "משבר בקואליציה" מלווה, כך נדמה, גם את תחזית מזג האוויר. השאלה המעניינת היא מדוע נרתמת קשת בצורה כזאת למען נתניהו

ערוץ 12 במשבר. איך יודעים? כי לא משנה באיזו משעות האקטואליה האינסופיות תפתחו את שידורי קשת, סיכוי גבוה שהכותרת על המסך תהיה "משבר בקואליציה", "טלטלה בקואליציה", "סדקים בקואליציה" ו"אין על נתניהו המלך תחזור ביבי בבקשה תחזור". יתכן שהכותרת האחרונה טרם הופיעה על המסך באופן רשמי, אך עיניהם של עמית סגל ודפנה ליאל זועקות אותה בתחינה.

המשבר שעובר על קשת אינו פשוט כלל. מתישהו אחרי בחירות 2015 כרתו קברניטי הערוץ ברית עם בנימין נתניהו, והחלו להטות את ספינת שידורי האקטואליה שלהם בכיוונו. "ארץ נהדרת" ו"עובדה" המשיכו להיות עלי תאנה ליברליים, אבל סיקור הזירה הפוליטית-חדשותית עבר בהדרגה לשליטה ביביסטית מלאה עם שמורת טבע קטנה שבה מחזיקים בתנאים הומניים את אמנון אברמוביץ', כדי שיאיר נתניהו יוכל להמשיך לצווח בפאלצט הסקסי שלו שמדובר בשידורי אל ג'זירה.

ההימור של קשת נכשל. נתניהו הסתבך משפטית בפרשיות שאינן שונות בהכרח מטיב היחסים שהתפתחו בינו ובין הטייקונים ששולטים בשידורי קשת, חטף על הראש את מחאת בלפור, הפסיד ארבע מערכות בחירות ברציפות והפך לנטל אלקטורלי על הימין, אבל קשת כבר מושקעת בו אול-אין ומהמרת על קאמבק קרוב. ואם אין זכר וסימן לקאמבק כזה? אפשר לייצר אותו בהנדסת תודעה קלאסית: אם נחזור על המילים "משבר בקואליציה" מספיק פעמים, זה יהפוך למציאות. אם נדפוק מספיק פעמים בפטיש חמש קילו על "סדקים בקואליציה", יש סיכוי לא רע שהיא תיסדק.

כבר כמה חודשים טובים וארוכים שבחדשות 12 לא מחליפים את הכותרת הזאת. המילים "משבר בקואליציה" מלוות, כך נדמה, גם את תחזית מזג האוויר. כמעט בכל מהדורה ותוכנית מתייצב כתב מתנשף כזה או אחר ומתעלף תוך כדי דיווח על רעידות אדמה טקטוניות שמייצרות צונאמי קואליציוני חסר תקדים. ב"אולפן שישי" האחרון שאל קושמרו את חברי הפאנל שוב ושוב, מתי הממשלה נופלת, האם תשרוד את הקיץ, מי העריקים הבאים, האם לא עדיף לבנט לפרק אותה בעצמו. בינתיים, בעולם האמיתי, הקואליציה ממשיכה להתקיים למרות הכותרות.

קמפיין טלוויזיוני כזה לא ראינו מעולם: מול ממשלה מתפקדת שהצליחה להתניע מחדש את ניהול משרדיה אחרי שנתיים של שיתוק, כמעט מדי יום וכמעט מדי מהדורה מפמפם הערוץ הנצפה בישראל (ערוץ שהוא על סף מונופול בתחום התקשורת המשודרת, אגב) את המסר לפיו עוד רגע קט נגמר הסיפור. כל מצמוץ של מנסור עבאס, כל עפעוף של איילת שקד, כל משב רוח שמתבדר בקרחתו של נפתלי בנט, הכל משרת את הנראטיב של חדשות 12 לפיו ימיה של הממשלה קצרים. 

זה כמובן הימור משתלם. ימיהן של רוב הממשלות בישראל קצרים, וסביר להניח שגם הממשלה הנוכחית, כמרבית קודמותיה, לא תכלה את ימיה. מתישהו הממשלה תיפול ובחדשות 12 יוכלו לומר בזחיחות "אמרנו עוד בנובמבר". ואם למרות זאת לא תיפול? גם זה בסדר, איש לא יזכור זאת, כפי שהודחקו יתר הנבואות הכושלות ששודרו בשנתיים האחרונות בערוץ ("זה או ביבי או בחירות חמישיות").

אבל את ההתנהלות הרקובה של קשת, ערוץ 12, החדשות, N12 או איך שהם לא רוצים לקרוא לעצמם כרגע – אסור יהיה לשכוח. כשגוף תקשורת כה מרכזי מתגייס באופן כה ביזארי לשירותו של נאשם בפלילים המנהל קרב מאסף על עתידו הפוליטי ועתידו כאדם שאינו יושב בכלא, צריך לכל הפחות לבדוק אם התקבלה איזו מתנת גיוס מרשימה בתמורה. לא בטוח כלל, כמובן, שזה אותו הסיפור של תיק 2000 ותיק 4000, אבל אם עושים שם את כל הסבוטאז' הזה בהתנדבות – זה אפילו עצוב יותר.