על המשמר: ת"א-יפו צריכה להיות קרן אור בחשיכה של הימים האלה

על המשמר. יפו בשביתה הכללית של ערביי ישראל, מאי 2021 (צילום: גדעון מרקוביץ\AFP\גטי אימג'ס)
על המשמר. יפו בשביתה הכללית של ערביי ישראל, מאי 2021 (צילום: גדעון מרקוביץ\AFP\גטי אימג'ס)

"המשמר לשותפות ערבית-יהודית בתל אביב-יפו" הוקם אמש עם יותר מאלף מתנדבים מכל רחבי העיר, למניעת אירועי אלימות, הסתה ונקמה בעיר. עו"ד אמיר בדראן, ממייסדי היוזמה ומועמד "כולנו העיר" לראשות העירייה, מסביר בטור מיוחד איך שומרים על יפו ועל כולנו // טור דעה

מדינת ישראל, ובתוכה תל אביב-יפו, חווה ימים נוראיים שלא ידענו כמותם עשורים. הלב נשבר אל מול סיפורי הנרצחים, תחינות הנצורים, מראות החטופים ואי הוודאות של בני משפחה שאהוביהם עדין נעדרים.

הלב נשבר והראש מסרב להאמין. אבל, לצערנו, לאור אירועי עבר, קיים חשש שבמקום שנתלכד, בימים הקרובים אנחנו נהיה עדים לאלימות בתוכנו. הראש יודע שמה שמתרחש בעזה ובדרום עלול להוביל לגל אלימות בתוך רחובות ערי ישראל המעורבות, בהן יפו. כולנו זוכרים עדין את מה שהתרחש לפני שנתיים במהלך מבצע "שומר חומות". הפצע ההוא עוד לא הגליד, ואסור שיפתח מחדש.

פצע שהגליד ואסור שייפתח מחדש. המהומות ביפו, מאי 2021 (צילום: אחמד ג'רבלי\AFP\גטי אימג'ס)
פצע שהגליד ואסור שייפתח מחדש. המהומות ביפו, מאי 2021 (צילום: אחמד ג'רבלי\AFP\גטי אימג'ס)

מאז אתמול אנחנו שומעים על חששות בערים מעורבות מפני אירועי נקמה וגלישה לאלימות. לכן קיימנו פגישה דחופה של הנהגת הציבור הערבי ביפו, במטרה להקים גוף שיבטיח את המשכה של השותפות היהודית-ערבית בעיר. המטרה שלנו היא לוודא ששני העמים שלנו ממשיכים לחיות יחד בשלום ובאזרחות שוויונית, ולמנוע אירועי אלימות, שנאה וגזענות כפי שנראו במהומות מאי 2021.

החלטנו, מנהיגים ופעילים בתל אביב-יפו, להקים את "המשמר לשותפות ערבית-יהודית בתל אביב-יפו". גוף שיפעל להרגעת הרוחות ולמניעת אירועי אלימות והסתה. נקים מערך תורנויות וכוננות שידאג לביטחון התושבים, במידה והמשטרה והעירייה לא יתנו את המענה הראוי. אנחנו נהיה קול של סולידריות ושוויון אל מול המסיתים והגזענים. מול אלה שינסו לנצל את המצב לקדם עליונות וגזענות – אנחנו נציג כוח של אחדות ושותפות. המשמר להגנה על החיים המשותפים יפעל להבטיח את ביטחון כל התושבים, ולהילחם למען עיר עבור שיש בה מקום לכולנו – ערבים ויהודים.

אמיר בדראן (צילום: זאהר אבו אלנסר)
אמיר בדראן (צילום: זאהר אבו אלנסר)

זאת החובה שלנו, בתור מנהיגים, בתור תושבים ובתור בני אדם. אסור בתכלית האיסור שיפו שוב תקלע לסחרחורת של שנאה ואלימות. העיר הזאת, שכולנו כל כך אוהבים, צריכה להיות קרן אור, מסר של תקווה שבוקע מתוך החשכה של הימים הללו. אנחנו קוראים לכל מי שהמשך החיים המשותפים בעיר הזאת חשוב לו או לה, שיצטרפו אלינו.
>> עו"ד אמיר בדראן הוא מועמד רשימת "כולנו העיר" לראשות עיריית תל אביב-יפו