מתח גבוה: תל אביב נלחמת באופניים החשמליים

איכילוב פרסמו סרטון אזהרה, בבתי הספר התיכונים הם כבר אסורים והמשטרה החרימה עשרות זוגות: תל אביב מכריזה מלחמה על האופניים החשמליים

אופניים חשמליים. צילום: Shutterstock
אופניים חשמליים. צילום: Shutterstock
19 במרץ 2015

אופניים רגילים, אופניים חשמליים, קורקינטים ממונעים, עגלות וקטנועים. כל אלו משלימים את הנוף המבולגן והמסוכן של מדרכות העיר שהפכו להפקר וסכנה להולכי הרגל שעבורם הן מיועדות בראש ובראשונה. הנתונים מספרים כי לבית החולים איכילוב מגיעים מדי יום בין שניים לארבעה נפגעים מתאונות שמעורבים בהן אופניים חשמליים, ורק לפני חודש נפטר מפצעיו אנטוניו רעיה (85) כשבועיים לאחר שנפגע על ידי ילד רכוב על אופניים חשמליים ברחבת מוזיאון תל אביב. מותו של רעיה עורר הדים רבים ובעקבותיו פרסמו רופאי בית החולים סרטון מחאה המתריע מפני הסכנה הטמונה בפופולריות של כלי הרכב הקומפקטי. גם עיריית תל אביב־יפו מנסה לפעול במסגרת הסמכויות שבידיה ובשבוע שעבר הורתה עידית גלבר, מנהלת החינוך העל יסודי בעירייה, לאסור את כניסתם של תלמידים מתחת לגיל 14 שיגיעו לבתי הספר רכובים על אופניים חשמליים. כל אלו מצטרפים למבצע האכיפה שנערך ביום רביעי שעבר על ידי משטרת ישראל, שבמסגרתו הוחרמו זוגות אופניים שעוברים את המהירות המותרת – עד 25 קמ"ש. במקביל נפתחו הליכים משפטיים נגד בעלי עסקים שמכרו אופניים בניגוד לחוק. על פי דובר מרחב ירקון במשטרה, ערן יהודה, במהלך המבצע נבדקו עשרות זוגות אופניים בחשד שאינם עומדים בתקנות התעבורה ובאחת החנויות בעיר הוחרמו 33 זוגות.

אכיפה היא אמנם הבסיס לכל פתרון, אך הסמכויות לביצועה נתונות, כאמור, בידי המשטרה. לפני שלוש שנים החליט משרד התחבורה על העברת הסמכויות לידי הרשויות המוניציפליות, אך הבחירות התכופות והביורוקרטיה מעכבות את יישום ההחלטה בפועל. באירוע "אור ירוק" שנערך בתחילת החודש, טענה נצ"מ שרית פיליפסון מאגף התנועה במשטרה כי העברת סמכויות האכיפה לידי הרשויות המקומיות "היו בשלב מתקדם אך טורפדו עקב הבחירות". "אופניים הם ברכה ואסור שיהפכו לקללה", אומרת סגנית ראש העיר, מיטל להבי. "מבצע משטרתי, מתוקשר היטב ככל שיהיה, אינו משרת אסטרטגיה של אכיפה. אכיפה צריכה להיות עקבית ולכן אנו מבקשים מהמדינה להחזיר לנו את האחריות על הסדר בעיר. חלק מהברכה תבוא באמצעות הסדרה חד משמעית של תקנות וסמכויות". להבי מוסיפה כי בממשלה הבאה שר התחבורה ככל הנראה יתחלף. "אני מקווה שהשינוי ישחרר חלק מהפקקים הביורוקרטיים בנושא".

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

לא רק בישראל

קל להתלונן על מר גורלנו ועל הרשויות המזלזלות, אך חשוב לזכור כי בעיית האופניים החשמליים אינה ייחודית לישראל. התקנות הנהוגות ברוב מדינות העולם דומות לאלו שמחייב החוק בארץ, בעוד במדינות אחרות כמו ארצות הברית, נורבגיה וקנדה ניתן לרכוב במהירות גבוהה מ־25 קמ"ש. בסין, שמתמודדת עם בעייה לאומית בדמות כמעט 300 אלף הרוגים בתאונות דרכים מדי שנה, משתמשים באופניים חשמליים כ־200 מיליון איש. מחקר שנערך בשנה שעברה מצא כי אופניים חשמליים מעורבים בתאונות דרכים במדינה ברמה שמוגדרת "גבוהה מאוד" (סין אינה מספקת נתונים רשמיים). בהונג קונג, שמהווה אזור מינהלי מיוחד בסין, השימוש באופניים חשמליים נאסר באופן גורף. "השיטה שהנהיגו בהונג קונג היא לא אינטליגנטית במיוחד אבל בהחלט מצמצמת את הפגיעות", מתלוצץ יואב לרמן, דוקטורנט לגיאוגרפיה ותכנון עירוני ובעל הבלוג 'עוד בלוג תל אביבי'. "גם באירופה הבעיה קיימת אבל שם האכיפה מוגברת גם מפני שלרוב היא נתונה בידי הרשות המוניציפלית שמקצה לכך משאבים. בהולנד למשל, השימוש באופניים חשמליים הוא מינימלי כי ברגע שהכלי מוגבל ל־25 קמ"ש אין בו יתרון גדול על פני אופניים רגילים".

לרמן מאמין כי הפתרון הוא אכיפה משולבת בתשתית ראויה ובמיתון תנועה. "ברחובות רחבים כמו אבן גבירול ובן יהודה צריך להקצות נתיבים לאופניים עם הפרדה פיזית. ברחובות קטנים שבהם אין הרבה תנועה צריך לנסוע על הכביש. בהולנד ובבלגיה יש תמרור מיוחד שמגדיר כביש משולב ונותן זכות קדימה לאופניים על פני מכוניות". עיריית תל אביב־יפו מקדמת את נושא מיתון התנועה והוא צפוי להתחיל בשני אזורים – נווה צדק ורחוב ארלוזורוב, אך עד שזה יקרה, יש פלטפורמות שדואגות להשאיר את הנושא על סדר היום. בעמוד הפייסבוק 'מחזירים את מדרכות ת"א להולכי הרגל', מתפרסמות לא מעט עדויות של נפגעים מכלי רכב הנוסעים על המדרכה. ביום שני האחרון הועלתה בדף עדותו של גולש בשם עידו נדלר, שנפגע על ידי רוכב אופניים חשמליים. הרוכב קילל אותו וברח מיד מהמקום.

"קיבלתי מכות יבשות בגב, ברגל וביד והוא גער בי למה אני הולך על המדרכה. יש לציין שהדבר קרה על מדרכה להולכי רגל בלבד ברחוב ראול ולנברג", כתב נדלר בפוסט שהעלה. חגית אוריין, מנהלת העמוד ופעילה נמרצת בתחום, מציעה פתרונות משלה למצב המסובך. "ראשית, יש להוריד את כל כלי הרכב הממונעים והחשמליים מהמדרכות ולהורות על רישוי שנתי של אופניים וקורקינטים חשמליים, שיכלול בדיקה של תקינות כלי הרכב ומניעת הגדלת נפח. בעזרת חיוב במספרי רישוי ניתן יהיה לאתר את הפוגעים ויפחת מספר התאונות פגע וברח שנפוצות כל כך כיום. נוסף על כך, יש להעלות את רף הרכיבה לגיל 16 (במקום 14 הנהוג כיום – י"ז). וחשוב לעודד קמפיין הסברה נרחב אשר ידגיש את איסור הרכיבה על מדרכות. רכיבה על דו גלגלי היא ברוכה בהרבה מאוד אספקטים, אך תרומתה נעלמת כליל כאשר היא נעשית על מדרכות הולכי הרגל". מיטל להבי מחזקת את דבריה של אוריין: "ההתייחסות המרכזית בתל אביב צריכה להיות קודם להולכי הרגל ורק אחר כך לאופניים. אנחנו צריכים להסתכל על חתך הרחוב באופן שייתן מקום לאלפים שפוקדים את הרחובות באמצעות הרגליים ובאמצעות הדיווש".

מדוברות עיריית תל אביב נמסר: "עיריית תל אביב־יפו חוזרת ודורשת זה כמה שנים סמכויות אכיפה נגד תופעת האופניים החשמליים, אולם לצערנו בקשותינו לא נענו עד היום, והולכי הרגל ממשיכים להיות הפקר. כיום יש ועדה משותפת של העירייה והמשטרה, הבוחנת אפשרות להעברת סמכויות האכיפה לידי העירייה. במסגרת יכולותיה המוגבלות בנושא, פועלת העירייה להעלאת המודעות להפרדת שבילי אופניים ומעבר הולכי רגל באמצעות פעולות הסברה בבתי ספר, קמפיינים ועוד. יובהר כי עיריית תל אביב יפו היא העירייה היחידה בארץ שמקדמת את נושא האופניים: נסללו יותר מ־120 ק"מ של שבילי אופניים בעיר, והעירייה ממשיכה לייצר תשתיות מיטביות לרכיבה על אופניים".