יצאתם נקניק: קמפיין הטבעונות של טירת צבי מקדם רק אנטי לטבעונות

הו, אנחנו כבר יודעים. עומר מילר בפרסומת לנקניקיות טבעוניות של טירת צבי. צילום מסך
הו, אנחנו כבר יודעים. עומר מילר בפרסומת לנקניקיות טבעוניות של טירת צבי. צילום מסך

אם באמת היו רוצים לקדם טבעונות, אנשי הפרסום של טירת צבי לא היו מתייחסים אליה כאל סוד אפל שצריך להסתיר מהאנשים האהובים עליך. ועומר מילר, הפרזנטור שלא יודע להגיד לא, מערב את המשפחה בשקר המטופש הזה ועושה כל מה שלא נכון לעשות בפרסומת למוצר טבעוני

27 ביולי 2022

"אין מצב שהם יידעו", נשמע קולו של השף עומר מילר בעודו מחייך למצלמה באופן קריפי לצלילי מוזיקה מותחת בדרמטיות. "אף אחד לא יידע. אף אחד לא הולך לעלות על זה. אין מצב שהם יידעו, הם לא יידעו, איך הם יידעו? איך? איך??". אמאל'ה ואבאל'ה, עומר מילר – מה אתה מסתיר? האם זו גופה? אולי אתה חייזר אוכל אדם כמו שתמיד חשדנו? רגע רגע רגע, האם הבורגרים של סוסו אנד סאנז עשויים מבני אנוש?!

אה, לא. זה לא הסוד של עומר מילר. הדבר האמתי ש"הם לא יידעו" הוא שהוא מגיש למשפחה שלו – שירן כדר ושלושת ילדיהם, מון, ריי ולוסי – נקניקיות טבעוניות. הסוד הוא שהמשפחה שלו לא יודעת שזה לא בשר אמיתי. הם לא יידעו, איך הם יידעו? איך?? חה חה, עומר מילר משקר למשפחה שלו. קנו "נקניקיות"!

הפרסומת מבוססת על סאונד ויראלי שרץ בשנתיים האחרונות בטיקטוק בשם "Nobody’s gonna know". מקורו בסרטון שהעלה המשתמש @cgleason22, שפרסם את הסאונד במרץ 2020 עם הכיתוב "אני מתווכח עם עצמי על האם אני צריך לפתוח חשבון מזויף רק בשביל להגיב על הסרטונים של עצמי או לא", והפך לסאונד שמציג רמאויות קטנות של החיים, למשל בחורה שמבריחה אלכוהול לבריכה בשפופרת קרם שיזוף או שף פיצה שגונב פס ומטשטש עקבות. המוזיקה הדרמטית שברקע, אגב, נלקחה מהרגעים המותחים שלפני הפיצוץ בריאליטי הטראשי "Bad Girls Club".

מעבר לגניבה המובהקת מטיקטוק והפרקטיקה מעוררת חוסר הנוחות של פרסומות שגוררות פנימה את המשפחה של הפרזנטור, עצם הקונספט הבסיסי שלה פגום. המסר המרכזי שלה, למקרה והייתם מרוכזים מדי במבטו המקריפ של מילר, הוא שהנקניקיות הטבעוניות החדשות כל כך טובות, עד שאף אחד לא יוכל לזהות אם זה נקניקיות הבשר שלהם או לא. זה לא ממש מחמיא לנקניקיות "האמיתיות" של טירת צבי, אבל יותר מכך, זה משתמש בפרקטיקה מסריחה שדווקא הצמחו-טבעונים סבלו ממנה יותר מכולם – שקרים בצלחת.

אני אמנם לא טבעוני, אבל אני יודע דבר או שניים על להיות דקדקן בנוגע למה שנכנס לי לצלחת. הייתי אכלן בררן מהסוג הגרוע ביותר. למעשה, נקניקיות היה אחד מחמשת המאכלים היחידים שהייתי מוכן לאכול. לאורך השנים ניסו לעבוד עלי לא פעם, תמיד מכוונה טובה. אבל אני הייתי עקשן. לא אשכח לעולם את הפעם שאמא שלי שלחה אותי לבית הספר עם כריך שהכיל גבינת שמנת סימפוניה 25 אחוז שומן, במקום הגבינה הקבועה שלי, נפוליאון 30 אחוז. "הוא לא יידע, איך הוא ידע?", היא בטח שאלה את עצמה. ידעתי. אוהו איך שידעתי. אני עדיין זוכר את הגאג ריפלקס. והניסיון הזה עלה לי בעוד כמה שנים של הימנעות אקטיבית מאוכל שאני לא מכיר. אמא שלי השיגה את המטרה ההפוכה.

כל חברי על הסקאלה הטבעו-צמחונית חוו דבר דומה באופן כזה או אחר. מישהו שלא טרח לספר שהמנה בעצם מכילה בשר, חלב או מוצרים מהחי, אולי איזה דודה ממזרית שניסתה להחליף את הטופו בחתיכות עוף מטושטשות, אולי מוכר עצלן בקרפייה מחורבנת. הזעזוע שלהם מהניסיון להגניב סוס טרויאני לדיאטה שלהם היה תמיד גדול, ומוצדק.

עומר מילר (צילום: איליה מלניקוב)
עומר מילר (צילום: איליה מלניקוב)

עם זאת, מאז שיצא הקמפיין של טירת צבי כבר הספקתי לראות משפיענית אוכל כזו או אחרת (בחיי שלא זוכר מי, ואולי טוב שכך) שהשתמשה בסאונד של מילר כדי לשקר לבן הזוג שלה, ולהחליף לו את השמנת בפסטה בשמנת טבעונית. עכשיו תראו, אני לא פוריטן ולא רוצה להוציא דברים מפרופורציה – אף אחד לא מת, אולי הוא באמת לא ידע וזה סך הכל אירוע די מינורי. אבל עבור מי שיודע איך זה מרגיש שמשקרים לך כדי שתאכל, זה רק עושה נזק, ובונה טבעונות בתור סוד מלוכלך שהדרך היחידה להביא אנשים לצידו היא במרמה והפרת אמון.

ככה לא מרוויחים אנשים למאבק, ושלרגע לא תהיה טעות – האשמה לא על טבעונים, ואולי אפילו לא על טירת צבי. הם בסך הכל מנסים למכור נקניקים, טבעוניים או לא, ולא ממש אכפת להם אג'נדה כזו או אחרת. האחריות על השטות הזו היא בעיקר של חברת הפרסום שיצרה את המסר העקום הזה – שמפספס לגמרי את קהל היעד – ושל עומר מילר עצמו, שף שאמור להיות אכפת לו מהאוכל, ובסוף "משקר" למשפחה שלו בפרסומת. אם אתה באמת חושב שזו הדרך, למה שלא תנסה את התרגיל הזה במסעדה הבאה שלך, יא נקניק? ברור שלא. כי שם הוא אשכרה יחטוף על השקר. אבל כמסר בפרסומת? למי אכפת. אין מצב שהם יידעו.