סדר חדש: סרט שהוא בוקס בבטן תוך כדי בעיטה לגרון

"סדר חדש" (צילום: יחסי ציבור)
"סדר חדש" (צילום: יחסי ציבור)

"סדר חדש" הוא מותחן אפוקליפטי אלים להחריד על מלחמת המעמדות שבפתח, חוויית צפייה אינטסיבית ורועמת, אגרסיבית ופרובוקטיבית, שמאחוריה במאי חצי-ישראלי שאיבד שלושה מבני משפחתו בפיגועי טרור. בום

17 בספטמבר 2021

בפסטיבל ונציה 2020 זכה "ארץ נוודים" בפרס אריה הזהב לסרט הטוב ביותר (והמשיך משם לזכות באוסקר). בפרס אריה הכסף זכה "סדר חדש". שני הסרטים מנסחים מחאה חברתית עדכנית, אבל פרט לכך הם לא יכלו להיות שונים יותר. בעוד "ארץ נוודים" האמריקאי הוא סרט מסע אלגי ועתיר נשמה – "סדר חדש" המקסיקאי נותן בוקס בבטן תוך כדי בעיטה לגרון. זאת חוויית צפייה אינטנסיבית ורועמת, שמותירה את הצופים המומים וסחוטים.

בפתיחה אנחנו מוצפים בכמה דימויים סוריאליסטיים ומסתוריים,שבולט בהם הצבע הירוק. הדימויים האלה יישארו תלויים באוויר ולא יפוענחו בצורה מלאה. אחרי כן באה סצנה קצרה בבית חולים, שבה אנשים מפונים ממיטותיהם בבהילות ובתוך הבלגן רופא מבטיח משהו למישהו. ואז הסרט מתחיל. סיקוונס ארוך ומבוים לעילא מתאר חתונה בקרב החברה הגבוהה, השבעה והלבנה של מקסיקו סיטי. המצלמה זורמת באלגנטיות עם האנשים החוגגים, אך מדי פעם יש איזה רמז לאיום חיצוני – מים ירוקים זורמים מהברז בחדר האמבטיה, שמלתה של אורחת שהגיעה בדרך עוקפת הוכתמה בנוזל ירוק, השופטת מאחרת ולכן הטקס מתעכב. 

ואז מגיע רולנדו (אליחיו מלנדז), איש מבוגר שעבד שנים רבות בבית המשפחה החוגגת. האורח הלא קרוא מבקש הלוואה לכיסוי הוצאות ניתוח דחוף שאשתו צריכה לעבור בבית חולים פרטי, כי המפגינים השתלטו על בית החולים הציבורי. תחילה ניגשת אליו אם הכלה שמשתדלת לנפנף אותו בנימוס עם כמה אלפי פסו שבעלה שלף מהארנק. אבל רולנדו לא מוותר, ועוד בני משפחה ניגשים אליו ומנסים גישות שונות להפטר ממנו. כל הזמן הזה הוא עומד בצד ומשקיף על האורחים המוזמנים, עקשן בנואשותו, וקשה לתאר עד כמה הסצנה הזאת מתוחה, מלחיצה וחונקת בגרון. 

"סדר חדש" (צילום: יחסי ציבור)
"סדר חדש" (צילום: יחסי ציבור)

כשהכלה הבלונדינית מריאן (נאיאן גונזלס נורבינד) מתגלה כנשמה טובה שבאמת רוצה לעזור לרולנדו, ליבנו מתרחב למול נדיבותה ביום חתונתה. לרגע נדמה שנוכל לנוח קצת מהלחץ הרגשי שחווינו עד כה. אבל לפתע פולשים לתמונה מורדים במדים, והסרט מתפוצץ. המורדים משתלטים על העיר והאנשים שהכרנו בחתונה נרצחים או נחטפים או מסתתרים או מצטרפים למורדים. ואז הצבא נכנס לפעולה ומטיל עוצר, וכבר לא ברור מי נגד מי.

חלקו השני של הסרט הופך למותחן אפוקליפטי אלים להחריד, כולל מעשי אונס מזוויעים, ואחד הקורבנות העיקריים הוא המורכבות של הדמויות ושל האמירה. משום שהפוקוס עובר לדמויות אחרות, ומשום שהן מרודדות לפעולה בלבד, אין יותר עם מי להזדהות. רק העלילה המפותלת ומראות ההרס האפוקליפטיים משאירים אותנו קשובים. 

"סדר חדש" (צילום: יחסי ציבור)
"סדר חדש" (צילום: יחסי ציבור)

כמה ביקורות בחו"ל קשרו בין "סדר חדש" לבין חזיון ההתקוממות והאנרכיה שסחף את "ג'וקר" לקראת סופו. יש בזה משהו, אבל יש להניח שלמישל פרנקו, יליד מקסיקו סיטי, היו די והותר מקורות השראה במציאות הסוערת של ארצו ושל הארצות השכנות (אתם ודאי זוכרים את סיקוונס הטבח במהלך הפגנות סטודנטים ברחובות מקסיקו סיטי ב-1971 שתואר ב"רומא"). זה סרטו השישי של הבמאי הפרובוקטיבי והאגרסיבי הזה – בן לאמא ישראלית ששלושה מבני משפחתו נפגעו בפיגועי טרור – והראשון שמופץ בארץ. סרטיו הקודמים, "אחרי לוסיה" ו"בתה של אפריל" הוקרנו כאן בפסטיבלים. 

ההפקה מרשימה ועזת הבעה והסרט דחוס מאוד. אין לו אלוהים, וזה חלק מכוחו, וגם מה שהופך אותו למרתיע. המסר, כך נראה, הוא שהעשירים תמיד מנצלים את העניים, ולאלה אין סיכויים לשנות את מעמדם, גם תחת "הסדר החדש". הפסקול התוקפני חודר עצמות והכל מסתיים בתוך פחות מתשעים דקות. זאת בהחלט לא חוויית צפיה טיפוסית לקולנוע לב ומעניין אם היא תמצא קהל. 

✯★★★3.5 כוכבים
Nuevo orden בימוי: מישל פרנק. עם נאיאן גונזלס נורבינד. מקסיקו 2020, 86 דק'