הסערה חוזרת: עיריית תל אביב מתכוננת להצפות

הימים הקרובים צפויים להיות סוערים, והחשש הוא שהקרקע הרוויה לא תעמוד בכמויות גדולות של גשם. בעירייה ובשירותי הכבאות כבר מפרסמים הנחיות לתושבים

שתעבור בשלום הפעם. סערה מעל תל אביב (צילום: Shutterstock)
שתעבור בשלום הפעם. סערה מעל תל אביב (צילום: Shutterstock)

מזג האוויר הסוער עוד כאן: על פי התחזיות סוף השבוע הקרוב הולך להיות גשום וסוער במיוחד. על פי השירות המטאורולוגי, בימים הקרובים יירד גשם בליווי סופות רעמים וקיים חשש כבד להצפות במישור החוף ובשפלה. הגשם צפוי להגיע לתל אביב היום (רביעי) בשעות הצהריים.

על פי חלק מהתחזיות ייתכנו אירועי גשם קיצוניים אף יותר מאלה שהתרחשו בשבת האחרונה, אז ירדו כמויות חריגות של גשם בזמן קצר בדרום תל אביב, מה שהביא להצפות של חלקים גדולים בעיר.

החשש המרכזי הוא מהצפות קשות נוספות. לאור סמיכות הזמנים בין הסערות מזהירים החזאים מכך שהקרקע עודה רוויה לגמרי, כך שכל מערכת גשם שתגיע תציף מייד את פני השטח. אחרי האירוע הטראגי שבו קיפחו את חייהם תושבי שכונת התקווה דין שושני וסתיו הררי, הפעם הרשויות מתכוננות מראש לאירועים, וברחבי העיר תושבים כבר החלו להציב שקי חול בכניסות לבתים:

שירותי הכבאות וההצלה פרסמו הנחיות להתנהלות בזמן הסערה. במקרה של הצפות ושטפונות אין לרדת לחניונים או לקומות מתחת למפלס הקרקע, מזהירים בשירותי הכבאות, ולא להשתמש במעליות במפלסים אלה. בנוסף, אם אתם מתגוררים בדירות פרטר עליכם להתפנות למקום בטוח מעל פני הקרקע במצב של גשם כבד והצפות. בכל מקרה של שטפון והצפה אין להתקרב לנחלים, מקורות מים או לחצות כבישים שאי אפשר לאמוד את עומקם.

פלורנטין מוצפת, שבת האחרונה (צילום: אמנון ורבין)
פלורנטין מוצפת, שבת האחרונה (צילום: אמנון ורבין)

בעיריית תל אביב-יפו מתכננים לתגבר את עמדות המענה במוקד 106, לטפל בנזקים ובמפגעים שנגרמו ממזג האוויר של סוף השבוע האחרון ולנקות את תעלות הניקוז, וכן נערכים לפינוי תושבים בעת מצב חירום. במסגרת ההיערכות הזו מכינים בעירייה מכולות עם ציוד לינה לתושבים שייאלצו להתפנות מבתיהם.

בנוסף מציינים בעירייה שהם תגברו את מערך כוח האדם על מנת לתת מענה לדרי הרחוב, כולל סיורים מתוגברים לחלוקת שתייה חמה, מזון, שמיכות, גרביים וכובעי צמר, ולליוויים לגגונים המיועדים לכך ולמקלט בדרך יפו.

הצפות בתל אביב (צילום: שירלי מלך)
הצפות בתל אביב (צילום: שירלי מלך)

בעירייה קוראים לתושבים לנקות מרזבים וגגות ולהסדיר את הניקוז; לנקות ולפתוח ניקוזים בחצרות פרטיות למניעת הצפות; להימנע מהוצאת גזם ופסולת אחרת למדרכה; לבדוק את בטיחות מערכת החשמל; לחזק דודי שמש, אנטנות, וחפצים אחרים הנמצאים בגגות כדי להימנע מפגיעת רוחות; לבדוק ולתקן תריסים וחלונות ולוודא שהם אטומים ומחוזקים; להצטייד בתאורת חירום.

מרכזים לקליטת תושבים במקרה של הצפות

תושבי שכונת התקווה, כפר שלם וידידיה: מרכז קהילתי נווה אליעזר, ששת הימים 6, 03-7300360
לתושבי שכונת עזרא והארגזים: קאנטרי קהילתי ברבור, דרך ההגנה 135, 03-7391440 (שלוחה 1)
לתושבי יפו: מרכז קהילתי ערבי יהודי, קדם 109, 03-5080898
לתושבי שכונת הצפון הישן: מרכז קהילתי מגיד, שד' נורדאו 63, 03-5465399 (שלוחה 0)
לתושבי שכונת הדר יוסף: מרכז קהילתי בית פרנקפורט, קיציס 23, 03-6429409