סרט אחר: 14 סרטי האינדי הכי טובים של 5 השנים האחרונות

פחות פיצוצים, יותר רגישות. מתוך "דיוקן של נערה עולה באש". (צילום: יח"צ)
פחות פיצוצים, יותר רגישות. מתוך "דיוקן של נערה עולה באש". (צילום: יח"צ)

תנו לאולפנים הגדולים להתעסק בפריקוולים, סיקוולים וגיבורי על, ואנחנו נתכרבל על הספה מול סרט אינדי מוצלח. אולי כי אנחנו תומכים ביצירה מקורית, אולי כי שם עדיין נמצאים האנשים שעוד לא איבדו את נשמתם לתאגיד ההוליוודי. טרם החלטנו

29 במרץ 2024

לא הכל צריך להיות אקשן ופיצוצים וגיבורי על שיורים לייזרים מהעיניים. בתקופה שבה הקולנוע המיינסטרימי נשען על פרנצ'ייזים וסרטים על מותגים, אולי עדיף להביט טיפה הצידה ולראות מה צד האינדי של המפה מהרהר בו. המון דברים מוזרים ואנשים נהדרים, מסתבר. נעמה רק אספה את סרטי האינדי הכי מוצלחים של חמש השנים האחרונות, ואין בה אפילו גיבור על אחד.

>> בחירה מושכלת: 8 סרטי איכות שמחכים לכם עכשיו בנטפליקס

1. עוזרת אישית (2019)

הדרמה העדינה הזו קצת נפלה בין הכיסאות בגלל מגפת הקורונה, והיא לגמרי ראוי לכבוד מאוחר. בסרטה של הבמאית קיטי גרין, ג'ולייה גארנר ("אוזרק", "להמציא את אנה") היא צעירה שעובדת במשרדו של מפיק בכיר דמוי הארווי וויינטשיין. העבודה שוחקת, טורדנית ובלתי נגמרת, אבל מצופה ממנה להודות על מזלה הטוב ועל ההזדמנות שהוענקה לה בכל רגע נתון. דמותו של הבוס נותרת מרומזת ברקע, אבל משפיעה לא רק על אופי המטלות (למשל, תפעול פגישה סודית שלו עם שחקנית צעירה) ואת סביבת העבודה הרעילה. התוצאה היא אחת מהיצירות האפקטיביות של גל הפוסט Me Too.

2. הפרידה (2019)

הקריירה של אקוופינה גלשה כבר מזמן לאזורי חשיפת היתר, אבל כאן היא נמצאת מרחק שנות אור מהטייפקאסט הרגיל שלה בתור הגיבורה הרגילה והרצינית שנקלעת לסיטואציה קומית מטורללת. לולו וואנג הפכה חוויה אישית אמיתית לדרמה קומית על משפחה המתמודדת עם פרידה צפויה. בילי, כותבת סינית-אמריקאית, מוזנקת לביקור בזק במולדתה. הסיבה הרשמית היא חתונה של בן דוד, אבל החתונה היא רק תירוץ לבלות זמן לפני שיהיה מאוחר מדי עם סבתה שאובחנה במחלה סופנית. המשפחה כולה מסתירה את האבחון הכואב מהחולה, וזה מוזר ועצוב אבל גם הרבה יותר מצחיק ממה שזה נשמע.

3. תן לי חופש (2019)

קומדיה שהוקרנה בסאנדנס ובמסגרת "השבועיים של הבמאים" בפסטיבל קאן. ויק, צעיר המתגורר עם סבו הסנילי במילווקי, עובד כנהג של הסעה לאנשים עם מוגבלויות. הסרט תופס אותו ביום מחורפן במיוחד שבו הכל משתמש. בין ניסיונות נואשים לצמצם את האיחור שלו להסתבכויות משוגעות למיניהן הוא נדלק על טרייסי, הסובלת מניוון שרירים. סרט אחר היה לוקח את הנושאים האלה לכיוונים דרמטיים וקשוחים, אבל "תן לי חופש" הוא קומדיית טעויות כאוטית וכיפית לגמרי.

4. דיוקן של נערה עולה באש (2019)

הכריזמה המחשמלת של אדל האנל ונעמי מרלן היא מרכז העניין בסרט של סלין סיאמה, מהבמאיות הגדולות שפועלות היום. זוהי דרמה רומנטית שמחזירה אותנו לצרפת של המאה ה-18, בה נשלחה ציירת ליצור דיוקן של צעירה ממעמד גבוה. הבעיה – אותה צעירה לא מעוניינת לדגמן עבור הציור, שישמש את משפחתה כדי לסדר לה שידוך לנישואי נוחות. סיאמה הופכת את הרומן בין הציירת והמודליסטית לסרט מרהיב ביופיו, שזכה בפרס התסריט בפסטיבל קאן ונשאר בראש ובלב הרבה אחרי הצפייה.

5. מדינת בנים (2020)

אלף נערים טקסנים מתכנסים במקום אחד. הם מגיעים מכל קצוות הקשת הפוליטית ונדרשים להוביל קמפיינים ולבסוף לבחור גרסה משלהם של מערכת השלטון האמריקאית. שני נערים מובילים את הקרב על תפקיד המושל – האחד אידאליסט והומניסט מושבע, השני נכון לזרום עם כל שערוריה וטריק שיקדמו אותו פוליטית. הסרט הדוקומנטרי המרתק הזה מתעד מחזור אחד של תוכנית ה-Boys State המתקיימת מדי שנה בארצות הברית, אבל האימפקט שלו רלוונטי גם לכאן ולעכשיו. הסרט זמין לצפייה באפל טי.וי פלוס, ובחודשים הקרובים צפוי לצאת סרט המשך שצולם בתוכנית ה-Girls State של מיזורי.

6. קג'יליונר (2020)

הבמאית-שחקנית-סופרת מירנדה ג'וליי היא ווירדו מוחלטת, מהסוג שכותב סרטים עם תקציר כזה: צעירה בשם אולד דוליו (אוון רייצ'ל ווד) מתומרנת ומסונג'רת על ידי הוריה הנוכלים כדי שתיקח חלק בפשעים שונים ומשונים. מסעותיה מפגישים אותה עם מלאני (ג'ינה רודריגז, "ג'יין הבתולה"), בעצמה סוג של נוכלת עם כוונות לא ברורות, משתלבת במזימה התורנית של המשפחה ועל הדרך היא והגיבורה מפתחות מערכת יחסים מוזרה שהיא ספק רומנטית, ספק מינית, ספק תרפיוטית ובטוח דפוקה לפחות קצת. והחלק הכי מוזרה בכל הסיפור הזה – זה עובד ממש טוב, משום מה.

7. מוליכי הזאבים (2020)

בתחום האנימציה שולטים באופן כמעט מוחלט אולפני האנימציה הגדולים, מדיסני ופיקסאר דרך דרימוורקס ועד סוני, כך שכל סרט אנימציה עצמאי שמצליח להגיע אל המסך שלנו הוא סיבה למסיבה. "מוליכי הזאבים" הופק על ידי האולפן האירי עטור השבחים Cartoon Saloon, וכמו סרטים קודמים של הבמאי שלו, טום מור, הוא שואב השראה מהמיתולוגיה הקלטית. רובין האנגלייה ואביה הצייד מגיעים לעיירה אירית, שתושביה דורשים לנקות את היער הסמוך מהזאבים השוכנים בו. רובין מתיידדת עם ילדה מסתורית החושפת בפיניה את סודה – היא הופכת לזאבה כאשר היא ישנה. הקרע בין העיירה האנושית הקשוחה לחופש והאותנטיות של היער מתבטא בעיצוב והאנימציה, עם השראה של חיתוכי עץ ישרים וקלסטרופוביים עבור הסצנות העירוניות, ואיורים דמויי סקיצות מעוגלות ורכות ביער.

8. אחרי יאנג (2021)

איך מתאבלים על רובוט שהלך לעולמו? קולין פארל וג'ודי טרנר-סמית' מנסים להבין את זה בדיוק כשהאנדרואיד האהוב שלהם, יאנג (ג'סטין ה.מין), מתקלקל. יאנג הגיע לביתם כדי לשמש אח גדול חורג לבתם המאומצת מיקה, ומקומו במשפחה היה משהו בין עוזר בית, דמות טיפולית ובן מתבגר. אב המשפחה רוצה להציל את הבן החורג ומאתר איש מקצוע שיכול לתקן אותו בניגוד לנהלים ובדרך מוצא תיעוד של זכרונותיו החשובים ביותר, שמגלים לו על הצדדים בחייו של יאנג שעליהם כלל לא ידע. בני הזוג חווים תהליך אבל יוצא דופן, שמעלה שאלות על אנושיות, טכנולוגיה והתמודדות עם מוות ופרידה.

9. קדימה קדימה (2021)

אוהבים את This American Life? "קדימה קדימה" הוא כמו פאן-פיקשן ארוך שלו, בצורת סרט מתוק מדבש על מגיש תוכנית רדיו דומה. ג'וני (חואקין פיניקס) נודד ברחבי ארצות הברית כדי לחפש ולראיין ילדים מרקעים שונים על חייהם, עד שהחיים מאלצים אותו לטפל בילד בעצמו. מקרה חירום משפחתי מאלץ את אחותו ובעלה להפקיד בידיו את הבן ג'סי, ילד חכם, תזזיתי ורגיש, שמצטרף לג'וני ודורש תשומת לב ושגרה מאורגנת, שני דברים שהוא די מתקשה להעניק. אין כאן המון עלילה, אבל יש המון לב וגם צילום יפה ואת אחד השחקנים-ילדים הטובים שנראו על המסך.

10. פיג (2021)

הרנסנס שחווה הקריירה של ניקולס קייג' בשנים האחרונות היא במידה רבה בזכות הסרט הזה, שהזכיר לעולם כמה מוכשר השחקן שהפך לבדיחת רשת. זהו סרט הביכורים של הבמאי מייקל סרנוסקי, שמתחיל בבקתה מבודדת ביער בה מתבודד עם חזירת המחמד שלו שף מצליח לשעבר. הוא מלקט ומוכר פטריות כמהין וחי בהרמוניה עם הטבע, עד שיום אחד חזירתו האהובה נלקחת ממנו. במעין טוויסט על "ג'ון וויק" ודומיו, הגיבור יוצא למסע כדי להשיב אותה הביתה, כשכלי הנשק העיקרי שלו הוא היכולת להבין ולהשפיע על רגשותיהם של האנשים שהוא פוגש. על אף ההבטחה למסע נקמה, זאת הרבה יותר דרמה מאשר סרט מתח או אקשן, וזה נהדר.

11. פייר איילנד (2022)

"גאווה ודעה קדומה" בגרסה הומואית שמתרחשת כולה בחופשה בפייר איילנד? כן, כן, כן וכן. הקומדיה הרומנטית האלמותית מקבלת טוויסט מרענן ומצחיק, שמשחק בחוכמה בחומר המקור ויודע בדיוק מה לשמור ומה לשנות. נוסף לתסריט החכם והבימוי הקומי המדויק, לסרט הזה יש גם קאסט אדיר: הקומיקאי ג'ואל קים בוסטר הוא המקבילה של הסרט לליזי בנט, בואן יאנג מ-SNL הוא שילוב של ג'יין בנט ושרלוט לוקאס, מרגרט צ'או היא בת דמותו של מר בנט התומך בעוד קונרד ריקאמורה וג'יימס סקאלי בתפקיד המחזרים. בישראל אפשר לתפוס אותו בדיסני+, וזה בהחלט עדיף על עוד בינג' לסדרת מארוול מבאסת.

12. החבר הגאון שלי מבית הספר (2022)

האיש והאייקון אלן קאמינג ("ספיי קידס", "רומי ומישל") סוחב על כתפיו את הדוקו הלא-שגרתי הזה, ואיכשהו יוצא מזה בלי פריצת דיסק. זה סיפור מוזר להפליא על מתחזה שהחליט לחזור לתיכון בכל מחיר. הוא השתלב בבית ספר פרברי בסקוטלנד, זכה באהבת המורים והפך לכוכב של השכבה, שכל התלמידים רוצים להרשים או להיראות בחברתו. התקרית המשונה מסופרת דרך הקלטות אודיו וליפסינק של קאמינג, אנימציה ושאר טריקים קולנועיים, שמזכירים שדוקומנטרי יכול להיות כיף אדיר.

13. שקרים קטנים (2023)

הבמאית ניקול הולופסנר ידועה בעיקר בזכות "דיברנו מספיק", שסיפק גרסה בשלה וחכמה לז'אנר הרום-קום השחור. סרטה האחרון של הולופסנר עושה משהו דומה, כשהפעם הגיבורים הם זוג ותיק שעדיין מלא אהבה ותשוקה זה לזו, אבל בקשר יש גם צדדים יפים ומתוקים הרבה פחות. ג'וליה לואי-דרייפוס היא סופרת שמגלה יום אחד כי בעלה הפסיכולוג (טוביאס מנזיס) מסתיר ממנה את שנאתו לספרה החדש. צרת העולם הראשון הזאת פותחת דיון מעמיק על אמת והסתרה ועל מערכות יחסים ארוכות טווח בכלל. זה סיפור קטן מאוד, אבל כתוב ומשוחק מספיק טוב כדי שרק נרצה עוד ממנו.

14. פלורה ובנה (2023)

ג'ון קארני מתעניין באופן מיוחד בסיפורים על אנשים שאוהבים מוזיקה ומגששים את הדרך ליצירה מוזיקלית משלהם. זה מה שהוא עשה ב"פעם אחת", "להתחיל מחדש" ו"מועדון שנות השמונים" וזה גם הבסיס של סרטו הטרי (זמין באפל TV+). איב יוסון ("אחיות רעות") כובשת את הלב בתפקיד אם חד הורית שנעוריה נלקחו ממנה כשנולד בנה, היום בן נוער עם נטייה להסתבך עם החוק. כשהיא מביאה הביתה גיטרה מתברר לה שהילד מתעניין במוזיקה אחרת לגמרי, אז היא מתחילה ללמוד בעצמה דרך האינטרנט עם מורה אמריקאי חמוד (ג'וזף גורדון לוויט). התוצאה היא דרמה מרגשת שהיא גם קומדיה רומנטית מקורקעת ומתוקה ואפילו גם סיפור משפחתי מחמם לב.