דירה להפקיר: מה עומד מאחורי המיזם לדיור שיתופי בשכונת פלורנטין?

אחרי שפרויקט Venn השתלט על שכונת שפירא, גם בשכונת פלורנטין נפתח בקול תרועה מיזם לדיור שיתופי. מה עומד מאחורי ההבטחה ל"חיים של התרגשות, פעילות ויצירה"?

לגור בתוך תמונה של שאטרסטוק
לגור בתוך תמונה של שאטרסטוק
21 במרץ 2019

בעשור האחרון עברה פלורנטין יותר מווידוא הריגה אחד: סיורי אמנות רחוב המביטים על העוברים ושבים כקופים בג'ונגל, מגדלי יוקרה בלב השכונה, וכעת, רחמנא ליצלן, גם מיזם מגורים שיתופי חדש ברחוב וושינגטון. בדומה לפרויקט Venn בשכונת שפירא, המרכז החדש, Com-Unity, מציע קונספט המשלב דירה פרטית מאובזרת לצד מרחב משותף וחוויית קהילה. במסגרת הפרויקט כל דייר משלם דמי מינוי המאפשרים לו שימוש במגוון שירותים, בהם חדר ישיבות, חדר כושר, בר שייקים, חדר כביסה, הקרנות סרטים, ספרייה וחלל עבודה.

>> מה מביא את גל הפרפרים עוצר הנשימה לתל אביב? 

הפרויקט עוד לא הושק באופן רשמי, ועל כן מחירי הדירות עדיין מוחרשים. הדירות המוצעות בפרויקט מגוונות, מדירת סטודיו ועד דירה המיועדת לשותפים או לזוגות, למשל דירה בגודל 60 מ“ר כוללת שני חדרי שינה, סלון, מטבח, פינת עבודה, מקלחת ומרפסת. היתרון המגולם ברעיון השיתופי הוא שהדייר לא צריך להוציא מכיסו תשלום נוסף על מינוי לחדר כושר וסרטים, לצד כמה תוספות בעלות אופי חמקמק יותר דוגמת ״חיים של התרגשות, פעילות ויצירה“. לגבי המחיר, לשם השוואה, לפי פרסום בגלובס דירה במיזם Venn עולה בין 1,200 ל־2,500 ש“ח, דמי ועד הבית נעים בין 50 ל־ 160 ש“ח ודמי חבר בקהילה הם 250-460 ש“ח.

יותר מידי בניינים. פלורנטין (תמונה: shutterstock)
יותר מידי בניינים. פלורנטין (תמונה: shutterstock)

כאמור, מחירי השכירות בשפירא נמוכים מפלורנטין ולכן ניתן לשער ששכר הדירה ודמי הניהול יהיו גבוהים יותר בכ־20 אחוז. לפי אתר מדלן שכר דירה לדירת שלושה חדרים בפלורנטין מגיע ל־6,000 ש“ח, לעומת שכר דירה בשכונת שפירא המסתכם ב־5,000 ש“ח. דוגמאות למודל דיור שיתופי ניתן לראות בניו יורק, לונדון ובעוד ערי מטרופולין ברחבי העולם. לאחרונה גם עיריית תל אביב־יפו פרסמה קול קורא להקמת פרויקט שיתופי נוסף, כחלק מתוכנית מכבי יפו שעתידה להציע 120 דירות על חורבן המגרש המיתולוגי ביפו. שכונת שפירא יכולה לשמש כדוגמה שבה הדיור השיתופי השפיע באורח משמעותי (ולדעת רבים, משמעותי מדי) על אופי השכונה, והשאלה אם בפלורנטין ניתן יהיה לעשות זאת באופן שונה עומדת בעינה. כך או כך, הרטוריקה היאפית לא תסייע למיזם להתחבב על תושבי השכונה הותיקים.