מי גונב קקטוסים מהגינה הקהילתית של פלורנטין?

בגינה מתוסכלים מגנב סדרתי שנכנס וקוטע את הקטטוסים, אולי במטרה להפיק מהם "פדרו" בחינם

מי חתך לי את הקקטוס? (מתוך עמוד הפייסבוק של הגינה הקהילתית בפלורנטין)
מי חתך לי את הקקטוס? (מתוך עמוד הפייסבוק של הגינה הקהילתית בפלורנטין)
20 בפברואר 2018

הגינה הקהילתית של פלורנטין היא אחת הריאות הירוקות היחידות בשכונה הצפופה. מירקות, תבלינים ועד קקטוסים היא מציעה לתושבים את האפשרות ללמוד את רזי הגידול או סתם לתפוס רגע ירוק. אולם בחודשים האחרונים נתקלו מנהלי הגינה בתופעה מדאיגה: שוב ושוב הם הגיעו למקום וגילו שמישהו נוהג לחתוך באגרסיביות את אחד הקקטוסים של הגינה מסיבה שאינה ברורה, ולהשאיר אותם קטועים.

"הגינה אמנם פתוחה וזמינה לכולם, אבל זה לא אומר שאפשר לקחת ממנה מה שרוצים", אומרת הילה הראל, רכזת הגינה. "אנחנו משאירים אותה פתוחה לקהל מתוך החלטה עקרונית’ וזה מבאס מאוד לראות שההחלטה הזאת מביאה לכך שיש ונדליזם בצמחים". לדבריה לא ברור מי הוא הגנב האלמוני ואם בכלל מדובר באותו אדם, אך הוא פועל בדפוס דומה בכל פעם: הוא נוהג לחתוך רק זן אחד של קטטוס בכל פעם, ובאותה הצורה. "ככל הנראה מישהו חושב שמדובר בסאן פדרו (קקטוס בעל השפעות פסיכדליות – ע"ש), אבל אנחנו אפילו לא בטוחים באיזה זן מדובר. קיבלנו את הקקטוסים במתנה משכן שעבר דירה. זה נורא מבאס לבוא ולראות אותם כל פעם חתוכים. תלינו בגינה שלטים, אבל זה לא עזר", היא אומרת.

דמיון מחשיד? קקטוס סן פדרו (מתוך ויקיפדיה alexik – Flickr)
דמיון מחשיד? קקטוס סן פדרו (מתוך ויקיפדיה alexik – Flickr)

אם טיילתם בדרום אמריקה אחרי הצבא כנראה כבר שמעתם על פדרו – סם ההזיה שמופק ממיץ של זן מסוים של קקטוס שנמצא ביבשת ושאותו אפשר למצוא גם בישראל. הקטטוס עצמו אינו מופיע בפקודת הסמים האסורים, אולם החזקת החומר מסקלין – שאחראי להשפעות הפסיכדליות הקשורות בו – אסורה. מבט חטוף בקקטוס שגדל בגינה הפלורנטינית מגלה שאכן קיים דמיון מחשיד לקקטוס הדרום אמריקאי שבו חושקים חובבי ההזיות, אך מבדיקה קצרה שערכנו עם שני מומחים לנושא גילינו שמדובר בזן אחר בעל השם האטרקטיבי פכיצראוס גאומטריצנס. במילים אחרות – אם הגנב ניסה לארגן לעצמו פדרו בחינם – להזיות זה לא יגרום לו, בכל זאת יכול להיות שהוא פשוט רצה להוסיף קצת נופך היפסטרי למרפסת הפלורנטיאנית שלו בלי לקפוץ למשתלה.