למה החתול שלכם משתין מחוץ לארגז? וגם: משמעות הפיהוק הכלבי

אם החתול שלכם התחיל לטפטף ברחבי הבית, יכולות להיות לזה כמה סיבות וחשוב שתהיו מודעים להן. וגם: למה חשוב לפהק מול הכלב שלכם? הווטרינרית ד"ר ורד בן ברוך נעמן עונה על שאלותיכם

אישה ישנה עם כלב. אילוסטרציה: שאטרסטוק
אישה ישנה עם כלב. אילוסטרציה: שאטרסטוק

שאלה

היי, קוראים לי ולרי. יש לי חתול שמנמן ושמו איצי, הוא בן 3 ונמצא איתנו כבר שנתיים. מהרגע הראשון איצי היה חתול למופת ועשה צרכים רק בארגז, אבל לאחרונה יש לו פספוסים, והרבה. אני מוצא כל הזמן טיפות שתן בכל מיני מקומות בבית. יום אחד ממש תפסתי אותו נכנס לתנוחת השתנה באמצע הסלון, הוא ילל יללה חזקה ומוזרה ("באווווו" כזה) וראיתי שיצאה לו בקושי טיפה קטנה. נראה שהוא סובל. בינתיים הבית מסריח כמו משתנה ובת הזוג שלי עוד רגע מתחרפנת. מה עושים?

הי ולרי

אם החתול עושה פיפי מחוץ לארגז, יש בעיה. החתול הוא חיה מאוד נקייה, ויעדיף תמיד לעשות את הצרכים בארגז החול, למעט כמה נסיבות, שכולן מצריכות טיפול או התייחסות:

הראשונה והחשובה מכולן היא בעיה בדרכי השתן שיכולה לסכן את חיי החתול, ולכן חשוב לקבוע מיד תור לבדיקה רפואית. זו יכולה להיות דלקת בדרכי השתן, שנגרמת אצל חתולים לרוב מלחץ, גורם חיידקי או חסימה חלקית או מלאה של דרכי השתן, שגורמת לצריבה וכאב קשים ושכיחה מאוד בקרב חתולים זכרים. אם אכן יש חסימה החתול כנראה יצטרך להתאשפז לכמה ימים, במהלכם יפתחו את החסימה וישנו לו את התפריט למזון רפואי שיכול למנוע היווצרות של ה"קריסטלים" החוסמים.

אם שללנו את הגורם הרפואי, אנחנו עוברים למישור ההתנהגותי. כאן צריך לדעת שהחתול, מעבר להיותו חיה נקייה מאוד, הוא גם יצור מיוחד ורגיש שכל שינוי יכול להשפיע על מצבו הבריאותי והנפשי. שינוי סוג החול בארגז, מיקומו, תדירות נקיונו ועוד יכולים להביא להשתנה מחוץ לארגז. השתדלו לא לשנות, לנקות בזמן, לא להזיז ולא להרגיז, ורק בריאות לכולנו.

עוד כתבות שיעניינו אותך:
סטלה נביחות: דוקטור, הכלבה אכלה לי את הסמים
כך תחממו את כלבכם בחורף, וגם: החתולה השתגעה
חרדת חורף אצל כלבים – זה קיים וזה פתיר

מחמדית השבוע

שם: ג'ולי

מחמדית השבוע: ג'ולי
מחמדית השבוע: ג'ולי

אמא: ירדן אדמון

גיל: 4.5 שנים

מלונה: צפון העיר

ביוגרפיה: ג'ולי נמצאה בערך בגיל שבוע, כשאחותה הקטנה של ירדן גילתה אותה זרוקה עם שני אחיה בארגז ליד בית ספר ביהוד. הווטרינר העיף מבט ואמר שהם לא ישרדו, אבל אחותה הקטנה טיפלה בהם במסירות מדהימה שהחזירה אותם לחיים.

גיליון רפואי: בספטמבר שנה שעברה ירדן עברה לגור עם בן זוגה בתל אביב. אז גילתה שג'ולי לא מפסיקה לבכות כשהיא יוצאת מהבית ונשארת צמודה אליה גם אם היא מתקלחת או בשירותים. ג'ולי אובחנה כסובלת מחרדת נטישה והתחילה לקבל כדורים פסיכיאטריים – פרוזק. היום היא עדיין מתעקשת להציק בשירותים ובמקלחת, אבל הרבה יותר רגועה.

מחמדית השבוע: ג'ולי
מחמדית השבוע: ג'ולי

תחביבים: הצקות לכל בני הבית: כניסה לארגזים ושקיות, השלכת דברים קטנים על הרצפה  וכמובן, מרדף אחרי הקרן של הלייזר שהוא הצעצוע האהוב עליה.

דבר האם: ג'ולי נוטה להיות מעצבנת ואנחנו אומרים עליה מאחורי הגב שהיא קצת סתומה, אבל היא מעניקה לנו אהבה אינסופית. בכל פעם שאני באה הביתה, היא רצה אליי כמו כלב ולא עוזבת עד שהיא מקבלת חיבוקים ונישוקים. אני מאוהבת בה בלי סוף.

תשאירי טיפ

אצלנו פיהוק הוא סימן מובהק לעייפות או שעמום, אבל אצל כלבים זו דרך משמעותית לתקשר – בין כלב לכלב ובין הכלב לבעליו. הפיהוק משמש ככלי להרגעת סיטואציה מתוחה. למשל, אם כלב ירגיש מאוים מכלב אחר או לחוץ מאדם ולא ירצה ליצור תגרה, הוא יפהק להפגת המתח. שימו לב מתי כלבכם מפהק והגיבו לו בשפתו. מחקרים מראים שכאשר כלב חסר מנוחה (אצל הוטרינר למשל), אפשר לפהק אליו ובכך לעזור לו להרגע.

שאלות אפשר להפנות למערכת Time Out.

ד"ר ורד בן ברוך נעמן, וטרינרית, מרפאה לחיות מחמד ירמיהו 48, תל אביב. בדיקות רפואיות, יעוץ, חירום ביקורי בית ואהבה. 03-7395527