הכן כלבך לחורף: כך תרגיעו את חיות המחמד שמפחדות מסופות ורעמים

הכלב רועד ומייבב מכל רעם? זו לא גזירת גורל. ד"ר ורד בן ברוך נעמן באה לעזרת המהלכים על ארבע ובעליהם

תותי, מחמדית השבוע
תותי, מחמדית השבוע

שאלה

אימצנו את ג'ורג'י בגיל שנה וחצי מבית אומנה. מהרגע הראשון הוא היה ידידותי לכולם, מלא ביטחון, חביב ובלי רגישויות מיוחדות – עד החורף. בכל פעם שמתקרבת סופה ויש רעמים וגשמים, ג'ורג'י הופך לכלב אחר. לא מגיב לנו, רועד, קופא במקום או עוקב אחרינו לכל מקום בבית. הוא אפילו לא זז כשמוציאים את החטיף האהוב עליו. בגשם האחרון הוא ממש רעד כל הלילה, ליטופים וינסיונות הרגעה לא עזרו. איך אפשר לעזור לו?

הי עמית,

מה שאתה מתאר נשמע כמו התקף חרדה. כן, לא רק אנחנו בלחץ יומי: כשליש מהכלבים סובלים או יסבלו מחרדות – וסופות רעמים מככבות בראש הרשימה.

רעש הרעמים, הבזקי האור מהברקים, השינוי בלחץ הברומטרי והחשמל הסטטי שיכול לגרום לכלבים לחוות שורה של "שוקים חשמליים", הופכים את הסופה לטריגר חרדות רציני אצל כלבים.

סימני החרדה אצל כלבים שונים לרוב מהדרך שבה מתבטאים התקפי חרדה אצל אנשים. הם יבואו לידי ביטוי בהליכה מוגברת, היצמדות לבעלים, התנשפות, ריור, רעידות, יבבות וחיפוש אחר מקום מחבוא. ישנם כלבים שמפלס החרדה כל כך גבוה אצלם עד שינסו ללעוס את הקיר כדי לברוח ואפילו לקפוץ דרך החלון.

אז מה עושים?

1. בזמן שהכלב חווה חרדה, לא מומלץ להגיד לו "כלב טוב" – כלבים יכולים לפרש את זה כחיזוק חיובי להתנהגות המפוחדת שלהם. נסו לעשות משהו שכלבכם אוהב: הוציאו אותו למשחק, סרקו אותו ובעיקר היו רגועים איתו.

2. הכינו "מקום מבטחים". זה יכול להיות כלוב עם פתח כניסה ויציאה או חדר עם מוסיקה. חדרי האמבטיה והשירותים הם גם אידיאלים. השאירו אותם פתוחים ושימו על הרצפה שמיכה נעימה.

3. דה-סנסיטיזציה (העלאת סף הרגישות). כדי להכין את הכלב לסופה, אפשר להשמיע לו קולות של רעמים במינון עולה, תוך כדי מתן חטיפים בזמן ההשמעה. ברגע שהכלב מראה סימני חרדה צריך להפסיק, ולהמשיך שלושה-ארבעה כמה ימים אחרי.

4. ניתן לתת לכלב טיפול תרופתי טבעי או כימי, אך ורק בהתאם להמלצת הווטרינר.

עוד כתבות שיעניינו אותך:
מה עושים עם כלב שננשך? הווטרינרית עונה
דוקטור, החתולה השתגעה
סטלה נביחות: הכלב שאכל לבעליו את הסמים

מחמד השבוע

שם: תותי

אמא: איילת הלל

גיל: 6 שנים

מלונה: מרכז תל-אביב

תותי, מחמדית השבוע
תותי, מחמדית השבוע

ביוגרפיה: לפני כשנה כשתותי כבר הייתה כלבה בת חמש, הבעלים שלה נפטרה והיא נשארה לבד בעולם. השכנה שמרה עליה, וחיפשה לה בית טוב וכך הגיעה לאיילת, שאימצה אותה מיד. תותי סבלה מהזנחה ונזקקה לשורה ארוכה של טיפולים בעקבות בעיות עור, דלקות אוזניים קשות, אבן בשלפוחית השתן, עיקור, ניקוי שיניים ומה לא, אבל איילת נרתמה כולה למשימה והחזירה אותה לכושר מלא.

מה אומרים הגנים: תותי היא שיצו, הגזע הפופולרי בישראל. פירוש המילה שיצו בסינית היא ״אריה קטן", ומדובר באחד מגזעי הכלבים העתיקים בעולם, שחי כבר בשנת 800 לפנה"ס בממלכה הסינית ושימש כלב לוויה למשפחות המלוכה. לשיצו אופי חברותי, שמח ומזג טוב. מדובר בכלבים סקרנים, שובי לב ונאמנים מאוד למשפחתם. אוהבים לשחק, להשתולל ולעיתים גם להיות עקשנים וקשוחים. בשל נביחותיהם העירניות הם משמשים, על אף גודלם, גם ככלבי שמירה.

תחביבים: לתותי יש קטע מוזר עם דלתות: ברגע שדלת נפתחת לידה היא עלולה לנשוך את מי שמאחוריה. ראו הוזהרתם.

תותי, מחמדית השבוע
תותי, מחמדית השבוע

תשאירי טיפ

הוא חמוד ומתכרבל בספה התל-אביבית, אבל בטבע, החתול הוא טורף קשוח שניזון ממכרסמים קטנים ואוכל כ-10 ארוחות קטנות ביום. לכן מומלץ לתת לו אספקה שוטפת של מזון, אבל להקפיד על כמויות קטנות, כדי לשמור על הטריות. אם החתול אוכל רק כמה ביסים והולך, אין צורך להסיק מיד שהוא לא אוהב את האוכל ולהחליף או להוסיף. השאירו את הקערה כפי שהיא וכך תמנעו האכלת יתר והשמנה.

ד"ר ורד בן ברוך נעמן, וטרינרית, מרפאה לחיות מחמד ירמיהו 48, תל אביב. בדיקות רפואיות, יעוץ, חירום ביקורי בית ואהבה. 03-7395527