על האש ועל הכיפאק: המדריך השלם שיעזור לכם לארגן את המנגל

את מי מזמינים? מה מביאים? כמה משלמים? ואיך לא מסתכסכים עם צמחונים? הקוד האתי למנגליסטים

המדריך למנגל המושלם (getty images)
המדריך למנגל המושלם (getty images)
19 באפריל 2015

רשימת המוזמנים

1

מאחורי כל "על האש" מוצלח עומד מפיק נחוש. ברוב המקרים כשהאירוע נערך בבית פרטי, המארח הוא גם המפיק. מדוע? כי אם הוא מספיק טיפש כדי לנדב את הבית שלו הוא כנראה גם מספיק טיפש לקחת על עצמו את האחריות.

2

אם האירוע מתקיים בשטח ציבורי יש להחליט מי מפיק אותו. לרוב מדובר באותו אדם שיזם מלכתחילה את הרעיון, קרי זה שלחוץ לעשות משהו ביום העצמאות ולא מסוגל ליהנות מהבטלה ולהישאר בבית ולראות סדרות.

3

כפרס על רוח היזמות וההתנדבות שלו, נהנה מפיק האירוע מהאפשרות לקבוע מי יוזמן לעל האש ומי לא. במקביל, יש להקים מנגנון בקרה שימנע מהמפיק לנצל את שיכרון הכוח שלו לסגירת חשבונות אישיים.

4

אין טעם להקים קבוצת ווטסאפ מיוחדת עבור ההתכנסות, אפשר להסתפק בצ'אט קבוצתי בפייסבוק (שיושמד שעה אחרי שהאירוע יסתיים, כמובן). אם הוספתם מישהו לשיחה אבל אין בכוונתו להגיע, עליו להודיע ולהסיר עצמו מהשיחה לאלתר. הצ'אט חייב להיות פונקציונלי, כל הערה שלא קשורה לתוכן האירוע עצמו תיענה בנזיפה חמורה.

האחראי על המנגל הוא המלך. (getty images)
האחראי על המנגל הוא המלך. (getty images)

מי מביא מה

1

באחריות המפיק לדאוג שכל אחד מהנוכחים יתרום את חלקו להצלחת האירוע. אם מדובר ביותר מעשרה מוזמנים כדאי ואף רצוי לפתוח גוגל דוק שבו כל אחד יזין את מה שהוא מביא. מסמך כזה, למרות האלמנטים הסחיים והלא ספונטניים שלו, יגרום לכך שבכל רגע נתון תדעו אם יש פחות מדי בירה או יותר מדי נקניקיות עוף של זוגלובק.

2

נקודות התורפה באירועי על האש הן חוסר הגיוון והרמה הבינוניות של הבשר. אם אין לכם פודיז בחבורה, כדאי שתחליטו מראש שלא מביאים בשר תעשייתי קפוא אלא הולכים לקצב ראוי, ו/או שמשקיעים במיוחד בסלטים ובתוספות.

3

כדי להצליח ליצור גיוון מפיק האירוע אמור להתנהל באופן פאסיבי־אגרסיבי עם האורחים ("מגניב שבא לך להכין סלט שורשים אבל אנחנו קצת קצרים עם הבשר… מה דעתך על נקניקיות מרגז במקום?").

4

אל תתפתו ללכת על האופציה הקומוניסטית (כולם מביאים סכום כסף שווה למפיק שדואג לרכוש את המזון). היא כמעט תמיד תסתיים באסון (כמו הקומוניזם). בסופו של דבר, כמו בכל חברה מתוקנת, יהיו כאלו שיתרמו יותר ויהיו כאלו שיתרמו פחות. מפיק האירוע צריך לקבוע סכום מוערך (בסביבות 50 ש"ח לראש) ולדאוג שכל אחד מהאורחים יביא מזון ושתייה בערך בסכום הזה.

כל אחש תורם את חלקו (getty images)
כל אחש תורם את חלקו (getty images)

האחראי על המנגל

1

לרוב המארח הוא האדם שאחראי על הטיפול במנגל. במקרה שהוא מסרב או בלתי כשיר יש לבחור את הדבר שהכי קרוב אצלכם בחבורה לזכר אלפא. סבב הבשרים הראשון שלו יצא לא משהו? נפנפו אותו ובחרו חולה שליטה אחר במקומו.

2

האדם שנבחר לתפקיד ייהנה מהפריבילגיה לאכול ישירות מהמנגל (הוא צריך "לטעום"). נוסף לכך, הוא יכול למנות אדם שישמש כיד ימינו, יתדלק אותו באלכוהול ויכין לו פיתה קומפלט בזמן שהוא מזיע על הגחלים.

3

אם האחראי על המנגל הוא גם המארח וגם המפיק יש להכריז עליו כמלך של העל האש ולהתנהג אליו בחנפנות יתרה. אם האירוע נכשל אתם רשאים להוציאו להורג.