עם 4,000 שקל בכיס: דירת שותפים או פרטיות עם קאץ'?

הגבלתם את עצמכם לשכ"ד של 4,000 שקלים בחודש? בדקנו איפה תמצאו את הדירה הכי איכותית ואילו פשרות יחסכו לכם כסף, אבל קודם תחליטו: ראש לשותפים או זנב לשוכרים?

י"ל פרץ, 3,900 ש"ח 2 חדרים, 55 מ"ר סאנסט נכסים (צילום: ברק פכטר)
י"ל פרץ, 3,900 ש"ח 2 חדרים, 55 מ"ר סאנסט נכסים (צילום: ברק פכטר)

אי אז ב־2011

לפני חמש שנים, 3,000־4,000 ש"ח נחשבו לתקציב נאה בהחלט, שבמידה רבה שווה ל־5,000 ש"ח של היום. במרכז העיר הייתם זוכים לדירת חדר הגונה, בלי גלריה, תמ"א או חלון לתוך השירותים של השכן. בפלורנטין הייתם מתרווחים בדירת שני חדרים שמורה היטב, ובדרום־מזרח הייתם משיגים ללא בעיה דירת שלושה חדרים ראויה.

ירמיהו, 3,000 ש"ח דירת סטודיו, 35 מ"ר ׁ(צילום: באדיבות סיטי מרקט)
ירמיהו, 3,000 ש"ח דירת סטודיו, 35 מ"ר ׁ(צילום: באדיבות סיטי מרקט)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:
חשיפה לדרום: איזו דירה ישיגו לכם 3,000 ש"ח בתל אביב?
מביאים את הסעיף: 10 דברים שאסור להתפשר עליהם כששוכרים דירה
עיריית תל אביב מציגה: חוזה שכירות מומלץ

עם 3,000 עד 4,000 ש"ח בכיסכם, הדירה האיכותית ביותר שתוכלו למצוא היום תהיה דירת שני חדרים משופצת בדרום העיר. אחרת תיאלצו להידחס לגלריה במרכז או לעלות על סולם כדי לשאוף אוויר בדירת פרטר. כך או כך, החלטתכם הראשונה היא אם להיות ראש לשותפים או זנב לשוכרי הדירות. אם תבחרו באפשרות הראשונה תוכלו להיכנס כשותפים שניים לדירה נחשקת (מרווחת, משופצת ובמיקום מרכזי). לדוגמה, חדר מרווח בדירה משופצת מוצע כיום להשכרה בלוי יצחק, רחוב שקט בצפון הישן, תמורת 3,250 ש"ח. עסקה דומה מוצעת גם בצפון רחוב דיזנגוף במחיר של 3,000 ש"ח. חשוב לציין כי סביר שהשותפים בדרגת המחיר הזאת יהיו סלקטיביים, ולאו דווקא בקטע של באנגים בסלון לעת ערב.

האפשרות השנייה תפגיש אתכם עם נכסים נחשקים פחות. באזורים המבוקשים – לב העיר והצפון הישן – הכסף הזה אמנם יקנה לכם פרטיות, אך לא הרבה יותר מכך. "בסביבות ה־3,500 ש"ח אפשר להשיג היום דירת סטודיו, בין 25 ל־32 מ"ר, ובדרך כלל יהיה מדובר בקומת קרקע או פרטר", אומרת המתווכת הוותיקה נירית שמעוני. "מעל 3,500 אפשר להשיג דירה שמתקרבת ל־30 מ"ר ואולי לעלות לקומה ראשונה או לחלופין לקומה רביעית בבניין ללא מעלית. ב־4,000 אפשר למצוא דירת סטודיו משופצת שמתקרבת ל־35 מ"ר, לפעמים גם מרוהטת. אלה דירות מפוצלות שבעל הבית מציע בעסקה שכוללת חשבונות, והמחיר שלהן נוח יחסית בגלל שהוא מעוניין ביחסים טובים עם השוכרים, שמא ילשינו עליו לעירייה. החיסרון העיקרי הוא קירות הגבס הדקים ולעתים היעדר חלונות בחלק מהקירות".

פינסקר, 4,000 ש"ח, 2 חדרים, 32 מ"ר (צילום: באדיבות נירית שמעוני)
פינסקר, 4,000 ש"ח, 2 חדרים, 32 מ"ר (צילום: באדיבות נירית שמעוני)

פה ושם יש גם חצאי מציאות. משרד סאנסט נכסים, כפי שמעיד סוכנו ברק פכטר (צלם הפפרצי לשעבר), טיפל באחרונה בדירת סטודיו מרווחת בקומת קרקע ברחוב בן יהודה בעסקה שנסגרה על 3,500 ש"ח. "זה היה לפני חצי שנה. בקיץ, כשהביקוש עולה, יכול להיות שהיא הייתה עולה ל־4,000 ש"ח. בכל מקרה אפשר להגיד שבטווח המחירים הזה אתה יכול לקבל דירת חדר עם קאץ' מסוים – או שהיא תהיה על כביש ראשי, או שהיא תהיה בקומה שלישית בלי מעלית, או דירה מחולקת בגודל 20 מ"ר אבל כולל כל החשבונות. לדוגמה, לפני חודשיים טיפלתי בדירת שני חדרים, 55 מ"ר, שהושכרה ב־3,200 ש"ח כי הבניין היה אמור לעבור תמ"א כעבור כמה חודשים. יש אנשים שמוכנים לגור במהלך עבודות תמ"א כי בבוקר הם יוצאים לעבודה וחוזרים אחרי שהפועלים מסיימים. החיסרון הוא שהם לא יוכלו לפתוח את החלון, אפילו לא לעשר דקות, כי ייכנס מלא אבק לדירה".

אם לא בא לכם להתעורר לתוך עננת אבק או להלך על ארבע בדירת מרתף נמוכה, תידרשו לחפש פתרונות בדרום העיר. במגדלי פלורנטין שעל רחוב העלייה, למשל, תוכלו לשכור דירה ב־3,000 ש"ח בלבד. "מדובר בדירת 40 מ"ר בבניין עם חנייה וחדר כושר", מסביר עוז ידגר מ"אתגר נכסים". "אבל זה כרוך בדמי ועד בית של 400 ש"ח, מה שמאפיין כמעט את כל הבניינים החדשים. בתוך פלורנטין אפשר למצוא ב־4,000 ש"ח דירות שני חדרים בסביבות 45 מ"ר, ואם הולכים מזרחה מרחוב העלייה, לכיוון התחנה המרכזית, אפשר למצוא באותו מחיר כבר דירות שלושה חדרים בבניינים ישנים. בשכונת שפירא אפשר למצוא אחלה דירות שני חדרים ב־4,000 ש"ח, או דירות שלושה חדרים ישנות מאוד".

שד' נורדאו, 3,850 ש"ח, דירת סטודיו, 20 מ"ר (צילום: באדיבות נירית שמעוני)
שד' נורדאו, 3,850 ש"ח, דירת סטודיו, 20 מ"ר (צילום: באדיבות נירית שמעוני)

בשורה התחתונה, בטווח המחירים הזה תהיו חייבים להתגמש בקטגוריה מהותית – מיקום, גודל או מצב הדירה. נחמת העניים היא שבעניין המיזוג חל שינוי בחמש השנים האחרונות, ונראה שברוב המוחלט של הדירות, גם במחירים האלה, יש מזגנים מתפקדים כסטנדרט.