הקרב על הכחול-לבן: תל אביב תאבד כ-15 אלף מקומות חנייה

העירייה מנופפת ב-29 חניונים פרטיים שיציעו לתושבי תל אביב חנייה לילית במנוי מוזל, אבל מצוקת החנייה בעיר תלך ותחריף עם המעבר לתעדוף הולכי רגל ורוכבי אופניים. מהפכה? בדיקת "טיים אאוט" מעלה כי במהלך 2020 נגרעו מהרחובות 330 מקומות חנייה בלבד

חנה וסע ואז שוב חנה ושוב סע. חניון רדינג (צילום: שאטרסטוק)
חנה וסע ואז שוב חנה ושוב סע. חניון רדינג (צילום: שאטרסטוק)
18 בנובמבר 2020

החזרה האיטית מהסגר השני הותירה אמנם את תל אביב סגורה למחצה, אבל מצוקת החנייה חזרה לעצמה כמעט מיד והרשתות התמלאו בתלונות של תושבים שכבר הספיקו לשכוח מה זה להסתובב שעתיים מסביב לבלוק כדי למצוא פיסת אספלט להניח בה את הרכב הפרטי.

מיטל להבי, סגנית ראש העיר: "רכב במרכז העיר זו פריווילגיה"
אפקוליפסת התחבורה של תל אביב: ניצחנו! מה עושים עכשיו?

בראש המצעד מככבות תלונות על ביטול מקומות חנייה בכחול-לבן ובאזורים אפורים וצביעתם באדום-לבן לטובת מדרחובים טקטיים, שבילי אופניים, חניות לרכב דו-גלגלי ושאר צעדים שמסמנים את השינוי בסדרי העדיפויות העירוני בתחום התחבורה: יותר תל אביב להולכי רגל, רוכבי אופניים וכלים חשמליים ומשתמשי תחבורה שיתופית, פחות תל אביב למכוניות פרטיות ובעליהן.

הרשת רוגשת. תושבים מתלוננים על עוד מקום חנייה שנעלם מחייהם (צילום מסך: פייסבוק)
הרשת רוגשת. תושבים מתלוננים על עוד מקום חנייה שנעלם מחייהם (צילום מסך: פייסבוק)

מהפכת התחבורה בתל אביב צפויה לגרוע בשנים הקרובות בין עשרת אלפים ל-15 אלף מקומות חנייה בעיר, מספר קטן יחסית למה שמתחולל בערים כמו אמסטרדם, לונדון, ברלין, פריז וברצלונה, אך למרות קולות המצוקה הבוקעים מלב העיר ומהצפון הישן, לטענת עיריית תל אביב-יפו נגרעו במהלך 2020 רק כ-330 מקומות חנייה ברחבי העיר, מה שאומר שעוד לא התחלנו.

גורמים בעירייה ידעו להסביר השבוע שמדובר בהערכת חסר וכי בפועל נגרעו מקומות חנייה רבים יותר, אך ברור שמכאן מצוקת בעלי הרכבים תלך ותחריף, בעיקר עם תחילת עבודות הרכבת הקלה באלנבי ובאבן גבירול ולנוכח הכוונה להכפיל תוך חמש שנים את שטחם של שבילי האופניים בתל אביב.

"עיר קטנה כמו תל אביב שמיליון מכוניות נכנסות אליה מדי יום אינה בת קיימא", הסביר בכיר בעירייה המעורה בפרטים, "לא מבחינת זיהום האוויר ולא מבחינת איכות החיים של התושבים. הרעיון שהעירייה צריכה לספק חנייה זולה לכל דורש עבר מהעולם בערים הגדולות בחו"ל ולא יהיה מנוס מכך גם כאן".

עיר דו גלגלית. מהפכת האופניים בפאריז (צילום: שאטרסטוק)
עיר דו גלגלית. מהפכת האופניים בפאריז (צילום: שאטרסטוק)

כדי להחליק מעט את השינוי החד במדיניות, עמלים בעירייה על פתרונות חנייה זמניים לתושבים שעדיין נצמדים לרכב הפרטי שלהם, בעיקר בשעות הלילה, והכריזו השבוע על הסכם שנחתם ביוזמתו של סגן ראש העיר אסף הראל מול בעלי 29 חניונים פרטיים ויאפשר לתושבים לרכוש מנוי זול לחנייה לילית ב-180 שקל לחודש, מה שיוסיף כמעט 5,000 מקומות חנייה למצאי הקיים. במקביל, פעלה סגנית ראש העיר מיטל להבי, הממונה על תחום התחבורה, לפתיחתם של 700 מקומות חנייה ליליים ללא תשלום במבני ציבור השייכים לעירייה.

על רקע זה כדי לציין גם את ניסיונות העירייה לדלל את מספר תווי החנייה בעיר, באמצעות חקירה מאומצת אחר תושבים המנצלים את הזכות לתו חנייה שלא כדין וצופים כי מספרם יירד מ-180 אלף כיום ל-130 אלף (כך, למשל, התגלו מקרים שבהם שמונה כלי רכב זכו לתו חנייה על בסיס כתובת שהתגלתה כמחסן של עשרה מטרים רבועים).

שינויים מתוכננים נוספים במדיניות החנייה, בדרך להפסקת תעדוף כלי הרכב הפרטיים – ביניהם הגבלת מספר תווי חנייה לבית אב, הגבלת מספר הרכבים הנכנסים לעיר והעלאת מחירי החנייה ברחוב – תלויים בחקיקה ממשלתית ואינם צפויים לצאת לפועל כשמשרד התחבורה בידיה של מירי רגב.

(אין) חנייה בתל אביב. העיר באדום-לבן (צילום: Shutterstock)
(אין) חנייה בתל אביב. העיר באדום-לבן (צילום: Shutterstock)

תגובת סגנית ראש העיר מיטל להבי: "את נושא החנייה יש לבחון בצורה מתכללת – להביא בחשבון לא רק את המקום הפיזי שהמכונית תופסת במרחב הציבורי, אלא גם את ההשפעות התחבורתיות של שעות חיפושי חנייה, ההשלכות על זיהום האוויר, ההשפעות על עידוד השימוש ברכב פרטי וכן את העלות הישירה והעקיפה של מ"ר חנייה, שאינה רחוקה מהעלות של מ"ר למגורים. חנייה אינה אויב, אנחנו זקוקים לה, אבל יש להעמיד אותה במקומה בסדר העדיפויות ולחלק את המרחב באופן שונה, תוך הפרדת השימושים והורדה של כמה שיותר מקומות חניה למפלס תת-קרקעי בתוך חניונים ציבוריים, והשארת פני הקרקע לבעלים האמיתיים של העיר – הולכי הרגל".

תגובת עיריית תל אביב-יפו: "העירייה מובילה מהלך עירוני במסגרתו הולכי הרגל, כלי הרכב הדו גלגליים והתחבורה הציבורית הם בראש סדר העדיפות במרחב הציבורי. על מנת להרחיב מדרכות, לסלול נת"צים ולייצר שבילי אופניים – הפתרונות המועדפים והנכונים חברתית ואורבנית – אין ברירה אלא לצמצם מקומות חנייה לרכב הפרטי לאורך המדרכות. עם זאת, העירייה פועלת על מנת להקל על משתמשי הרכב הפרטי ועל מצוקת החנייה. לפיכך, פותחת העירייה בשעות הלילה לבקשת התושבים חניונים ציבורים בבתי ספר ובמרכזים קהילתיים ככל שניתן. כמו כן, יזמה העירייה הסכם עם 29 חניונים פרטיים לטובת מנוי חודשי מוזל לחניוני לילה וסופי שבוע עם כ-5,000 מקומות חניה. כמו כן, לרשות בעלי רכב פרטי עומדים עשרות אלפי מקומות חניה ברחבי העיר: בכחול לבן, בחניוני אחוזת חוף בהם תושבי העיר זכאים ל-75 אחוז הנחה, ובחניוני לילה לחניה ללא תשלום לבעלי תו אזורי מתאים, וכן מקומות חניה באפור".