אהבתם את הפארק החופי החדש של תל אביב? עוד לא ראיתם כלום

מרכז המבקרים המתוכנן בפארק החופי (צילום באדיבות פלסנר אדריכלים/ הדמייה: סטודיו בונסאי)
מרכז המבקרים המתוכנן בפארק החופי (צילום באדיבות פלסנר אדריכלים/ הדמייה: סטודיו בונסאי)

עשרות אלפי תל אביבים כבר גילו את הפארק החופי החדש שנפתח לפני ארבעה חודשים בין רידינג לחוף הצוק, ועכשיו מכריזה העירייה על השלב הבא בפרויקט: הקמת מרכז מבקרים אקולוגי יפהפה עם מרכז לימוד סביבתי ובית קפה עם הנוף הכי מדהים בארץ. אנחנו כבר שם מחכים לפתיחה

רק לפני ארבעה חודשים נפתחה בקול תרועה טיילת הפארק החופי המרהיבה, שמשתרעת לאורך שני קילומטרים ועל פני 500 דונם בין רידינג לחוף הצוק הצפוני, ומהווה את המקטע החסר האחרון ברצף הטיילת שהצליחה לייצר עיריית תל אביב-יפו בין בת ים להרצליה. עכשיו הגיע הזמן לשלב הבא: מרכז מבקרים סביבתי יפהפה שיהפוך לאחד מהמוקדים המרכזיים והחשובים בפארק.

>> פארק החוויות: בדיוק מה שילדים בתל אביב צריכים עכשיו
>> זעם ירוק באלנבי: עצי פיקוס בוגרים נכרתו בעבודות הרק"ל 

העירייה הכריזה אמש על המשרד הזוכה בתחרות התכנון שערכה למרכז המבקרים החדש, פלסנר אדריכלים, שעיצב מבנה מרחבי שנטמע ברכס הצוק ומאפשר תנועה דרכו, מעליו ובסביבתו. המבנה מנגיש ערכי טבע ונוף המומחשים באופן חווייתי על ידי חמישה צירי טיול וחוויה שיעברו דרכו. המרכז יפנה לנוף ים מרהיב, באחת הנקודות הגבוהות ביותר של הפארק, כקו פרשת מים בין הים וטיילת הולכי הרגל ממערב לבין גן האקלום, שביל האופנים והעיר ממזרח. העיצוב האדריכלי של המרכז מייצר בניין שיהיה חי ותוסס כחלק אינטגרלי מפעילות הפארק החדש בכל שעות היממה.

מרכז המבקרים החדש של הפארק החופי (צילום באדיבות פלסנר אדריכלים/ הדמייה: סטודיו בונסאי)
מרכז המבקרים החדש של הפארק החופי (צילום באדיבות פלסנר אדריכלים/ הדמייה: סטודיו בונסאי)
המרכז החדש יתמקד בנושאי טבע, נוף וסביבה חופית ויכלול כיתות לימוד, ספרייה, בית קפה ואזורי מפגש חיצוניים עם נוף עוצר נשימה. המבקר יכול לבחור באחת מאפשרויות הטיול במרחב ובכל פעם לחוות חווית טבע ונוף שונה ומעצימה. מלבד חללי הפנים ישנם אזורי מפגש והתכנסות חיצוניים רבים ומגוונים שניתן לחוות כחלק מהטיילת החדשה – חלקם במפלס הכניסה, על הגג המבנה ובגן האקלום הסמוך.

החיבור של גן האקלום למבנה נעשה על ידי אמפיתיאטרון המיועד להתכנסות של קבוצות או למופעים קטנים. בנוסף, ממוקמים אזורי ישיבה ומנוחה סביב הבריכה האקולוגית ומתחת לצל העצים. ניתן יהיה לבלות גם על גג המבנה שבו ימוקמו אזורי ישיבה מוצלים מול הים ויאפשרו תצפית חסרת תחרות אל עבר השקיעה, וברחבת מפגש וקפה באזור הכניסה המוצלת הצופה לים מצד אחד ולגן האקלום בצד המזרחי.

החדשה שלכם בצפון העיר. טיילת הפארק החופי (צילום: יותם מונק)
החדשה שלכם בצפון העיר. טיילת הפארק החופי (צילום: יותם מונק)
בעירייה מבטיחים כי המבנה ייבנה על פי עקרונות הבנייה הירוקה על כל מרכיביה: מיקום המבנה בשטח הבסיס הצבאי הישן, מאפשר להחזיר את השטח המופר למצבו הטבעי הכולל צמחיה חופית, ומצד שני שמירה על המצוק. כמו כן יעשה שימוש בחומרים מקומיים לחזיתות, שילוב מערכות ירוקות כגון פאנלים סולאריים, מחזור מים אפורים ליצירת בריכה אקולוגית ועוד. נתראה שם.