שמתם לב לתרגיל שנטפליקס עשו עם מופעי הסטנדאפ?

פתרון מצחיק. "ביל בר מציג: חברים שהורגים". צילום: יח"צ
פתרון מצחיק. "ביל בר מציג: חברים שהורגים". צילום: יח"צ

כמעט שפספסנו, אבל תראו תראו - נטפליקס עשו תרגיל ניהול זמן חכם וצילמו כמות כמעט מפחידה של חומרי סטנדאפ במהלך שישה ימים בלבד. עכשיו, כשחומרים מתחילים לצאת כספיישלים, אפשר להתחיל להבין איך הטריק הזה אמור לפתור את בעיית הסטנדאפ של שירות הסטרימינג

17 ביוני 2022

חדי העין מבינכם, אלו שעדיין לא הצטרפו לשירות סטרימינג אחר, בטח שמו לב שבשבועות האחרונים קצב העלאת מופעי הסטנדאפ של נטפליקס עלה קצת במהלך החודשים האחרונים. רק בנובמבר האחרון הלנתי על הדילול ההולך ומתמשך של ספריית הסטנדאפ המתולוגית של שירות הסטרימינג, והנה הם חזרו להפציץ. וזה לא במקרה – נטפליקס בבירור קראו את הכתבה ההיא והקשיבו. סתם, הם ממש לא היו צריכים אותי כדי להבין שיש להם בעיה.

אם את 2021 הם סיימו עם 14 ספיישלים באנגלית, כבר עכשיו, טיפה יותר מחצי שנה לתוך 2022, הם עקפו את המספר – 23 ספיישלים באנגלית, ששה מהם במהלך החודש הנוכחי, ועד סוף החודש צפויים לצאת עוד ארבעה. כלומר, בעוד שבוע וחצי הם יכפילו את מספר הספיישלים מהשנה שעברה. עבודה מרשימה מצד נטפליקס, אבל איך בדיוק הם עשו את זה? שני סופ"שים בלבד, זה איך.

צמד סופי השבוע של ה-28 באפריל וה-5 במאי היו עמוסים מאוד בלוס אנג'לס, מכיוון שבמהלכם יותר מ-250 סטנדאפיסטים שונים הופיעו במעל ל-30 במות במרתון צחוקים חסר התקדים שהיה פסטיבל Netflix Is a Joke. בית המופעים אפשר היה למצוא איי-ליסטרים כמו ביל בר, דייב שאפל, כריס רוק, אדם סנדלר או איימי שומר, סטנדאפיסטים אהובים דוגמת אנתוני ג'סלניק, ברט קריישר, דאג סטנהופ ופיט הולמס, מנחי טוקשואו כמו קונאן או'בריאן ודיוויד לטרמן, הפתעות כמו רוזי אודונל, סנופ דוג או סת' רוגן והמון המון המון סטנדאפיסטים שאתם (ואנחנו) לא מכירים.

בעודו מתקיים, הפסטיבל לא הכה גלים גדולים מחוץ לקליפורנה, למעט בתקרית אחת שאולי שמעתם עליה – כשדייב שאפל הותקף במהלך הופעה. טרם ידוע אם כל המופעים האלו צולמו במטרה לצאת במהלך השנה, אבל רבים מהם בהחלט כן, ואפשר לראות זאת לפי השלל שהגיע אלינו במהלך החודש הנוכחי, וזה שצפוי להגיע בקרוב. עד כה יצאו ספיישלים של ביל בר ("מארח: חברים שהורגים"), איימי שומר ("מציגה: המדריך להורה"), פיט דיווידסון ("מציג: החברים הכי טובים") סנופ דוג ("וחברים: F*ck Around"), כמו גם הספיישל "Stand Out" שמציג קומקאים להטב"קים ותכנית הריאיונות החדשה של דיוויד לטרמן, "יש לך רבע שעה", שמארח סטנדאפיסטים שעוד לא פרצו. כולם צולמו במהלך שני הסופ"שים, וזה רק קצה הקרחון.

אם כך, נטפליקס בנו לעצמם ספרייה שלמה בשישה ימים. זה כמובן לא היה זול, אבל הרבה יותר כלכלי מאשר לממן אינספור צילומי ספיישלים ברחבי ארה"ב. מעבר לזה, הטקטיקה החדשה אפשרה להם לשבור את הפורמט הקבוע של קומיקאי מקשקש במשך שעה. אולי שמתם לב שחלק נכבד מהספיישלים של השמות הגדולות כוללים את המילים "מארח/מציג/חברים", מה שמרמז לפורמט מעט שונה בו קומיקאי מוכר אחד מנחה את הערב, נותן עשר דקות משלו ואז מפנה את הבמה לסדרה של קומיקאים פחות מוכרים שהוא אוהב. דוגמה מעולה לזה היא הספיישל של פיט דיווידסון, מה שגרם ליונתן עמירן להפציר בנטפליקס לסמוך יותר על השמות הקטנים. ונראה שזה בדיוק מה שעומד לקרות.

האם זה מה שהולך להציל את נטפליקס? לא, ברור שלא. הצרות של נטפליקס, כפי שהתגלה באובדן המנויים של הרבעון האחרון שלהם, גדולות יותר מרק להצחיק אתכם יותר. אבל זה בהחלט מצליח לרענן את הספרייה המותשת של שירות הסטרימינג. בעבר הם התגאו בכמות, איכות ומגוון הסטנדאפ שלהם, אבל מאז הם הפכו לקלישאה של עצמם עם יותר דגש על גיוון מאשר איכות. לא בטוח שהפסטיבל הזה ישפר בהרבה את תו האיכות, אבל הוא בהחלט יעצים את ההיקף, הכמות, הפורמט והעדכניות של הסטנדאפ בנטפליקס. אם, כמו שרוצים שם, הפסטיבל יהפוך לאירוע שנתי, זה עשוי להיות מקור מעניין מאוד לבידור המנויים. וכל מה שנותר לנו הוא להמשיך לצחוק.