זאת הספיריט: הפסטיבל לקולנוע רוחני חוזר לסינמטק בדיוק בזמן

"הנזיר והרובה" (צילום: יחסי ציבור)
"הנזיר והרובה" (צילום: יחסי ציבור)

ידעתם שפסטיבל הקולנוע הרוחני הגדול בעולם מתקיים כל שנה כאן בסינמטק תל אביב? ידעתם שהוא היה אמור להתקיים בנובמבר אבל נדחה בגלל המלחמה? ידעתם שהוא נוחת כאן בפעם ה-17 ביום רביעי הקרוב? לא? אז אתם גם בטח לא יודעים איזה סרטים מצוינים יש בתוכניה ואיך הם יחזקו לכם את הנפש

25 בפברואר 2024

זה זמן טוב לקצת רוחניות בחיים של כולנו. ולא חייבים לצאת לריטריט וויפאסאנה וניקוי רעלים בשביל זה: בסוף השבוע, ולמעשה החל מיום רביעי, ינחת כאן בפעם ה-17 פסטיבל ספיריט לקולנוע רוחני, שהיה אמור להתקיים בנובמבר ונדחה עקב פרוץ המלחמה.

>> שנה פיצוץ: 12 הסרטים הכי טובים שראינו ב-2023

הפסטיבל, שהוא היחיד מסוגו בארץ והגדול מסוגו בעולם, נוסד בשנת 2007 והפך מאז לאירוע בעל מוניטין בזירת הקולנוע המקדם מודעות ורווחה אישית, והוא מתקיים השנה במתכונת מיוחדת בשיתוף סינמטק תל אביב, ויכלול לראשונה גם תחרות סרטים ישראליים. לדברי יוזמי הפסטיבל, הרסיטה ואנמיקה אשל, סההחלטה לקיים את הפסטיבל לא הייתה קלה, אך עכשיו יותר מתמיד יש צורך בתכנים שיזינו את הרוח בהשראה ויעניקו כלים לבניית חוסן להתמודדות עם האירועים הקשים שעוברת החברה הישראלית: "בימים קשים ומורכבים אלה, מטרתנו היא ליצור מקום של מפגש ואחדות, של מפלט ותקווה, להעניק לקהל הזדמנות להתנתק לכמה שעות מכל מה שקורה מסביב ולקבל השראה מתכנים מרחיבי תודעה".

בין הנושאים בהם יעסוק הפסטיבל השנה: סיפורו יוצא הדופן של כתב פוליטי צ'יליאני שלחם בפשעי המשטר והתמודדותו עם מחלת האלצהיימר, הצצה יוצאת דופן לעולמם של ה"מודטים" – נזירים טיבטים שחווים מוות קליני מבוקר ומאתגרים את עולם הרפואה והמדע, מסע עם 20 אלף נזירות בשלג הטיבטי, סרט על הגילויים החדשים אודות טבעה של התודעה האנושית, סיפורים על נשיות ופטריארכיה, אידאל היופי, קהילות מיוחדות ועוד ועוד. רוב סרטי הפסטיבל הינם זוכי פרסים בפסטיבלים ברחבי העולם ומוקרנים לראשונה בישראל. השנה, כאמור, יקיים הפסטיבל לראשונה תחרות סרטים ישראלים קצרים (עד 30 דקות) שיוצגו בשני מקבצים בני 100 דקות.

הסרט הפותח את הפסטיבל השנה מגיע היישר מפסטיבל טורנטו 2023, וזהו סרטו החדש של פאוו צ׳וינינג דורג׳י, מי שאחראי ללהיט המפתיע "לונאנה: יש יאק בכיתה", ומגיש כאן יצירה מרגשת, יפהפייה ונוגעת ללב שמחזירה אותנו לנופים הירוקים והמרהיבים של בהוטן שבהרי ההימלאיה. הסרט, שנבחר לייצג את בהוטן בטקס האוסקר, שם הוא מועמד השנה בקטיגוריית הסרט הזר, הוא דרמה משעשעת על בני אדם ועל אנושיות, על מסורת מול קידמה, על טוב לב ושאיפות ועל עתיד שיכול להיות יפה יותר. הסרט יופץ בהמשך ברחבי הארץ ע"י רשת בתי קולנוע לב.

תוכנית הפסטיבל כוללת כמו גם הרצאות מומחים המקדימות את הצפייה בסרטים, ביניהן מפגש קולנועי עם מפגש עם פרופ' יעקב רז (לשעבר ראש החוג ללימודי מזרח אסיה באונ' ת"א) בעקבות הסרט "יומני הזן", מפגש עם ד"ר נאדר בוטו בנושא רפואה אינטגרטיבית, בעקבות הסרט "להפוך לנהאדר – מסע ריפוי נשמתי",
מפגש קולנועי עם לילה קמחי שמובילה מסעות רוחניים ברחבי העולם בעקבות הסרט "נשות פרא",
יואב בר יוסף, פסיכולוג בהתמחות רפואית ירצה על טיפול בכאב בראי ההיסטוריה בעקבות הסרט "כאב ומוח" ועוד שלל מפגשים וסדנאות.
>> התוכניה המלאה, פירוט האירועים והזמנת כרטיסים באתר הפסטיבל