פסטיבל סרטי הנשים של ארגון "מבוי סתום" חוגג עשור

פסטיבל סרטי הנשים של ארגון "מבוי סתום", המסייע לנשים מסורבות גט, יפתח הערב בפעם העשירית

פסטיבל סרטי נשים
פסטיבל סרטי נשים
1 במרץ 2015

עמוד הפייסבוק של "לא נבחרות, לא בוחרות" עומד כרגע על 9,747 לייקים. מספר זניח במונחי הרשת החברתית, אבל לא ממש משקף את רמת החשיפה (החיובית) לה זכו – בין היתר בתכנית התחקירים עובדה, יקירת הממסד התקשורתי בישראל. במציאות שבה מונופול הרבנות מכתיב את גורלן של נשים המבקשות להתגרש, כסאות נשיים במפלגות הדתיות יהיו בשורה מהפכנית במיוחד עבור נשות ארגון "מבוי סתום" הנאבק עבור מסורבות גט. הערב יחגוג פסטיבל סרטי הנשים של הארגון עשור, ויתקיים בסימן נשים פורצות דרך.

במהלך האירוע יוענקו אותות הוקרה לשתי נשים בולטות בתחומן – האלופה הראשונה בצה"ל אורנה ברביבאי, ומייסדת ארגון "קולך" חנה קהת. "נציגות נשית מהותית יכולה לשנות את השיח", אומרת עו"ד בתיה כהנא-דרור, מנכ"לית מבוי סתום. "במידה רבה, המאבק שלנו ושל 'לא נבחרות, לא בוחרות' הוא מאבק משותף".

הסרטים שיוקרנו ילוו בדיונים סביב אימוץ, אימהות, הכלי המשפטי במאבק ארגוני הנשים ומהפיכת הנשים החרדיות בזירה הפוליטית. בין היתר יוקרנו "אפס ביחסי אנוש" המצוין שילווה בדיון על מקומן של נשים בצבא, והסרט "תקופת מבחן" של הבמאית הדתיה והלסבית אביגיל שפרבר, שגם תשתתף בדיון יחד עם גיבורת הסרט ואחותה, אריאלה.

במאבק שלכן יש מקום גם למשפחות חד מיניות?

"כשיהיה מסלול אזרחי תהיה גם הכרה כזאת, אבל זה לא הדגל שאנחנו מרימות. חשוב שהמדינה תתמודד עם הבעיה של מעמד אישי ותייצר מסלול מקביל לזה הדתי. יש הרבה אנשים שלא יכולים להתחתן, אבל זווית המאבק שלנו היא שהם גם לא יכולים להתגרש".

הפאנלים ילוו בדיונים. פסטיבל סרטי נשים
הפאנלים ילוו בדיונים. פסטיבל סרטי נשים

רגע, מסלול אזרחי?

"'מבוי סתום' הוא לא ארגון חרדי, אלא ארגון אורתודוקסי שמייצג גם מסורבות גט חילוניות. אנחנו חותרים לשינויים בתחום החקיקה ולשינוי השיח בתוך בית הדין הרבני, וכן – גם דוגלים במסלול אזרחי לחתונה בישראל. היום יש בישראל בין 400-500 אלף פסולי חיתון, והכל כפוף לרצונו של הבעל. אף מפלגה לא מרימה את הדגל. ברגע שיהיה מסלול אזרחי, גם הדתי ימצא את הפתרונות. לא מעט מהנשים הדתיות שעוסקות בתחומים האלה מאמינות שזה הפתרון".

את מאמינה שנשים יכולות להגיע לעמדת השפעה בתוך בית דין הרבני?

"הגשתי מועמדות לתפקיד מנכ"לית בתי הדין הרבניים – תפקיד שעל פי הגדרה אויש עד היום על ידי רבני ערים ודיינים. עשיתי את הצעד הזה כדי לשבור את ההיררכיה הגברית במוסד הזה. בסופו של דבר הגשתי עתירה נגד שרת המשפטים, בדיוק ביום שהממשלה קרסה, על כך שלא בחנה את המועמדות שלי באופן רציני בגלל שאני אישה. אני מאמינה שדווקא נשים יכולות וצריכות לשנות, כי הן הנפגעות. המאבק שלנו הוא מערכתי ומתקיים בכל הזירות".

פסטיבל סרטי הנשים של "מבוי סתום", 1-2.03, סינמטק ירושלים