Time Out תל אביב About

Time Outתל אביב הוא חלק מרשת Time Out Global — רשת מדיה בינלאומית הפועלת ב-360 ערים מרכזיות וב-60 מדינות ברחבי העולם. Time Out הוא אחד ממקורות התוכן המקיפים והאמינים ביותר בתחומי התרבות, הקולינריה, הבילוי ותיירות עירונית. התוכן, שמתעדכן 24/7, נכתב ונערך על ידי צוות עיתונאים מקצועי מקומי בישראל, בהתאם לסטנדרטים של Time Out העולמית.
טיים אאוט

והארץ הייתה: המשימה היא לשפוך אור בחושך. לאלתר סולם מהתהום

איתי דורון וארז מעין שלו, פסטיבל תמונע (צילום: דן בן ארי)
איתי דורון וארז מעין שלו, פסטיבל תמונע (צילום: דן בן ארי)

תיאטרון תמונע חוזר עם הפסטיבל הרב תחומי שלו, שמתמקד השנה יותר מתמיד ביצירות המביאות רוחות של שינוי, התנגדות, חיים ותקווה. המנהלים איתי דורון וארז מעין שלו מסבירים בטור משותף מה הם בדיוק מנסים לומר בפסטיבל תמונע. אולי פשוט תסתכלו על התוכניה ותבואו

13 בנובמבר 2025

>> איתי דורון וארז מעין שלו הם המנהלים האמנותיים של פסטיבל תמונע, שיתקיים בתיאטרון תמונע לקראת סוף החודש (30.11-23.11). תחת הכותרת "והארץ הייתה" יתרחש שפסטיבל רב תחומי של יצירות המביאות רוחות של שינוי, התנגדות, חיים ותקווה בתום מלחמה בתחומי התיאטרון, פרפורמנס, מחול, דראג ומוזיקה, ובשורה של מופעי בכורה ממיטב יצירת הבמה העצמאית בישראל.עוד פרטים באתר תמונע https://www.tmu-na.org.il/

>> משהו גדול וטוב: שובו של אינדינגב הוא תמונת ניצחון של שפיות
https://timeout.co.il/%d7%90%d7%99%d7%a0%d7%93%d7%99%d7%a0%d7%92%d7%91-%d7%a0%d7%99%d7%a6%d7%97%d7%95%d7%9f/
>> אין רגע דל: 10 פסטיבלים שלא כדאי לפספס בחודש נובמברhttps://timeout.co.il/%d7%a4%d7%a1%d7%98%d7%99%d7%91%d7%9c%d7%99%d7%9d-%d7%aa%d7%9c-%d7%90%d7%91%d7%99%d7%91-2025/

"מה התפקיד שלנו בתוך כל זה?"
זו השאלה מה שאנחנו מקפידים לשאול את עצמנו בתחילתה של כל פגישת עבודה כמנהלים אמנותיים שותפים יחד עם נאוה צוקרמן בתיאטרון תמונע. ובכלל זאת נראית לנו כמו שאלה ראויה להישאל על ידי כל אדם בתפקיד ניהולי בכלל ובעולם התרבות והאמנות בפרט. אנחנו שואלים את עצמנו את השאלה הזו גם ב"ימי שגרה" (אם יש כאלו בכלל בארץ שלנו) – אבל מאז אוקטובר 2023 השאלה הזו הפכה דחופה יותר וברורה פחות.

מתוך "בית בעזה", דניאל אנגל, פסטיבל תמונע (צילום: דן בן ארי)
מתוך "בית בעזה", דניאל אנגל, פסטיבל תמונע (צילום: דן בן ארי)

דמיינו רגע…

רגע לפני, בספטמבר 2023, יצאנו לעולם עם פסטיבל "דמיינו רגע"– שבו הזמנו יוצרים ויוצרות ממגוון תחומים לדמיין יצירת אמנות ללא מגבלות (של תקציב, זמן, מיקום ואפילו ללא מגבלות פיזיקליות) – הרגשנו אז שהתפקיד שלנו היה לנסות להחזיר ליוצרים וליוצרות (וגם לקהל) את ההתרגשות מהפוטנציאל הרדיקלי של מעשה האמנות. פוטנציאל שבדרך כלל אנחנו לא מעיזים לחשוב עליו כי המציאות מצנזרת לנו אותו: הפכנו עם השנים לכל כך מודעים למגבלות המציאות שאפילו המחשבה שלנו לא מעיזה להפר אותם יותר.

והיה מצוין. היה רדיקלי ומעורר מחשבה, מצחיק ומשונה (בקטע טוב). סיימנו את הפסטיבל הזה בתחושה ש-וואוו אפשר רגע לדמיין שוב.
ואז אוקטובר 2023.

מתוך "באצבעות ללכת לאיבוד", הדס רינגר, פסטיבל תמונע (צילום: אביב בן-זאב)
מתוך "באצבעות ללכת לאיבוד", הדס רינגר, פסטיבל תמונע (צילום: אביב בן-זאב)

המציאות עולה על כל בדיון

מה עושים עכשיו? מתכנסים. רגע ללקק את הפצעים, לבכות ביחד, להתעצבן, לפחד, לחשוב על ההווה ועל המקום. בפגישות השבועיות שלנו הבנו עכשיו שאין טעם באסקפיזם, במפלט מהמציאות, אלא שצריך לרגע להתרכז במציאות עצמה. כך התחילה להתגבש עונה לתיאטרון והשם שעלה היה:"הַמְּצִיאוּת באמת עוֹלָה עַל כֹּל בִּדְיוֹן"– העונה התיעודית בתיאטרון תמונע.

Can You Beat The KGB (צילום: דן בן ארי)
Can You Beat The KGB (צילום: דן בן ארי)

המציאות היתה (ועדיין) כל כך אינטנסיבית, שמפה לשם יצאו לנו השנים הכי פוריות בתיאטרון מזה הרבה שנים. הצגנו, בין היתר, הצגות מקור כמו"שׁוּרָה: מלאכת זיהוי חיים"מאת ובבימוי רועי יוסף (שעלה בבכורה בפסטיבל ישראל 2024) העוסקת בחוויות המילואים של רועי במלאכת זיהוי החללים במחנה שורה אחרי ה-7 באוקטובר ו-?Can you beat the KGBשל דניאל כהן-לוי שהפך את סיפורו של מתנגד המשטר הרוסי אלכסיי נבלני למשחק שולחן פרפורמטיבי בהשתתפות הקהל, ששואל שאלות גם על התנגדות כאן במקום המוזר הזה שהוא הבית שלנו. היו גם שני פסטיבלים דוקומנטריים – פסטיבל"ועדת חקירה"שהזמין יוצרות ויוצרים להקים ועדות חקירה אמנותית על המציאות סביבנו ו"ממנטו"– הסדרה התיעודית בפסטיבל תמונע, שאבי גיבסון בראל ועינת ויצמן ניהלו אמנותית, והתרכז בתיאטרון דוקומנטרי אקטיביסטי.

אז מהעכשיוהתפקיד שלנו בתוך כל זה?

כעת, כשאנחנו בתוך מסע של בירור זהותי מקומי מאוד, אנחנו שואלים את עצמנו שוב "מה התפקיד שלנו בתוך כל זה".פסטיבל תמונעהקרוב הוא הצעד הראשון שלנו בניסוח של תגובה אפשרית:מסעות מקומיים. בשלה השעה לחזור למסורת הרומנטית משהו של לצאת מהסטודיו, מהעיר ומהמוכר אל עבר מחוזות אחרים. כמו שצ'כוב גמע את ערבות רוסיה כדי לנסות להבין משהו על הנפש הרוסית (ואם יש דבר כזה בכלל), או גרוסמן ועוז שחצו את הארץ בניסיון נואש לתקשר עם ואת המקום הזה. גם אנחנו מרגישים את הצורך לתקשר עם מה שדמיינו פעם שהוא, עם מה שהוא באמת היה ועם מה שהוא עכשיו, ואולי אולי, בזהירות גדולה יותר מבעבר, לדמיין שוב את מה שהוא יכול להיות.

מתוך "והגדת", נעמי יואלי (צילום: יאיר מיוחס)
מתוך "והגדת", נעמי יואלי (צילום: יאיר מיוחס)

פסטיבל הוא תמיד מכשיר. אמצעי להתנסח. פלטפורמה להציע שאלה או רעיון או פרספקטיבה. אז קראנו לפסטיבל השנה "והארץ היתה", וניסינו לאתר את הרוחות שמנשבות פה ואמנים שמנסים לספר את הסיפור הזה של פה. עשינו את זה בכמה דרכים:

יזמנו אתהסדרה הרבתחומית, בה קראנו ליוצרים ויוצרות לבחור נקודה על מפת הארץ, לנסוע אליה, לגלות אותה, לדבר באנשים שחיים בה וליצור יצירה קצרה חדשה על הקשר והמבט שלהם על המקום. התוצאה היא שתי תכניות של רצף יצירות קצרות שחושבות מקומות אחרים, למשל אופקים, כפר ריינה, ירושלים, אכזיב, הגדה המערבית, אילת, מין טיול רבתחומי מרתק בין נופים וסיפורים וצלילים ואפילו טעמים.

אנחנו משיקיםהוצאה לאור של מחזות. הרבה פעמים אנחנו קצת מקנאים (בקטע טוב) בספרות או בקולנוע או באמנות הפלסטית – לא בהם ממש – אלא בנצחיות הפוטנציאלית שלהם. הם לא רק למי שעכשיו נוכח אלא הם חוצים את הזמן. התיאטרון נוכח רק בכאן ועכשיו, וזה גם הקסם שלו, אבל יש דרך לאפשר למחזות לגעת בנצח: בבניית הפוטנציאל להעלאה מחודשת. יחד עם דניאל כהן לוי ועם הוצאת פרדס ובתמיכה נדיבה של עיריית תל אביב וגופים נוספים, פתחנו את"ת:מ – תמונע מחזות", והשנה יצאו 5 מחזות חדשים לאור, במה שאנחנו מקווים שיהפוך לסדרה שתימשך לאורך שנים.

מסע דוקומנטרי-פואטי-מוזיקלי בזמן. אריאל ברונז, "חדר אוכל" / פסטיבל תמונע (צילום: דוד קפלן)
מסע דוקומנטרי-פואטי-מוזיקלי בזמן. אריאל ברונז, "חדר אוכל" / פסטיבל תמונע (צילום: דוד קפלן)

יצרנובמה ליוצרות ויוצרים חדשים. טיילנו והסתובבנו ברחבי הארץ בין בתי הספר הגבוהים ליצירה ובחרנו את אלו שאנחנו חושבים שהם הכי מעניינים, ובפסטיבל יהיו שתי תכניות שיציגו יצירות בכורה שלהם: "כרגע" הרב-תחומי – עם יצירות של בוגרי מוסררה, בצלאל, יורם לוינשטיין ובית הספר לתיאטרון חזותי; ו"הצגת בכורה" התיאטרוני עם בוגרי בימוי מסמינר הקיבוצים. הזדמנות נדירה לראות את הכוחות שעוד שניה מובילים פה את השדה.

וגם להשיב רוח

כשחשבנו על השם של הפסטיבל חזרנו לבראשית. וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם. אז למרות הפסקת האש, הארץ עדיין תוהו ובוהו, ונראה לנו שהתפקיד שלנו הוא לנסותלשפוך אור בחֹשֶׁךְ, לאלתר סולם מהתהום,להציג הצעות לסדר בכל התוהו ובוהו הזה, ובעיקר להשיב רוח מכל מני סוגים:קצת רוחות נגדיות, קצת רוחות התנגדות, קצת רוח חיים, קצת אורך רוח, קצת רוח טובה. אז ליקטנו לפסטיבל גם אסופת מופעים נוספים, שיש בהם רוח מיוחדת – תיאטרון, מחול, פרפורמנס, מוזיקה, דראג, אירועי ספרות, מפגשים מקצועים, והמון שאר רוח. תסתכלו רגע על התוכניה ותבינו. ובואו, אנחנו נהיה שם כל הזמן.
>> פסטיבל תמונע 2025, 30.11-23.11, תיאטרון תמונע, שונצינו 8 תל אביב.תוכניה, פרטים וכרטיסים באתר https://www.tmu-na.org.il/

רוצים לקבל את ״טיים אאוט״ למייל? הירשמו לניוזלטר שלנו
popup-image

רוצה לקבל גיליון טרי של TimeOut עד הבית ב-9.90 ש"ח בלבד?

(במקום 19.90 ש"ח)
כן, אני רוצה! https://shop.timeout.co.il/timeout_special/?utm_source=website&utm_medium=popup