אקספרס של החמצות: סליחה, יש לכם שקל להגיע ל"מרוץ למיליון"?

אז את באה לפה הרבה, אה? "פקין אקספרס" (צילום מסך: רשת 13)
אז את באה לפה הרבה, אה? "פקין אקספרס" (צילום מסך: רשת 13)

למרות ההבטחה הגדולה והפרומואים המפוצצים, "פקין אקספרס" של רשת 13 היא עוד ריאליטי שמנסה לקחת קצת מ"הישרדות", קצת מ"המרוץ למיליון" וקצת מאיפה שרק אפשר, כדי להפנט את הישראלים עם החלום על טיול במזרח הרחוק וליהוק וולגרי קלאסי. יש כאן אפס בשורה טלוויזיונית. כמובן שזה יכול לעבוד

12 בפברואר 2024

עם ירידת העצימות של המלחמה (או לפחות ירידתה מהיום יום של רובנו), הטלוויזיה הישראלית מנסה לגשש את דרכה חזרה לשגרה. תחילה חזרו תכניות הבידור/סאטירה, דוגמת "זהו זה" או "ארץ נהדרת" (תוך התנצלות מתמדת ורצון "לספק אסקפיזם"), אחר כך באה "הכוכב הבא" (בהתחלה תוך מחאה ציבורית) שסיימה עונת בזק בשבוע שעבר – ועכשיו, הגיע זמנו של הריאליטי הטהור.

>>

קשת החזירה למסך עונה חדשה של "המטבח המנצח VIP" וממש באותו יום עלתה ברשת – סוף סוף, צריך לציין – "פקין אקספרס". הפורמט המושקע, שהיה אמור לעלות ב-10.10 (ואפילו הוצג לראווה בגמר "האח הגדול", ההוא שנדמה לכם שנערך לפני שנתיים אבל בעצם היה לפני חצי שנה) נדחה לפברואר בגלל מלחמת שבעה באוקטובר, והציג את פרק הבכורה שלו אתמול – בתקווה להיות קרש ההצלה לרייטינג המדשדש של רשת, שמפסידה קבוע בפריים טיים ל"פטריוטים" של ערוץ 14.

אחחח, המזרח הרחוק, חלום ישראלי שהתגשם. "פקין אקספרס" (צילום מסך: רשת 13)
אחחח, המזרח הרחוק, חלום ישראלי שהתגשם. "פקין אקספרס" (צילום מסך: רשת 13)

התכנית, שמבוססת על פורמט מתוצרת הולנדית, מרגישה כמו בן כלאיים של מספר פורמטים שמוכרים לנו מאוד – יש בו מהמשימות של "הישרדות", מהאינטנסיביות של "המירוץ למיליון" וגם את פורמט ה"ניתן לכם דולר אחד ביום ועם זה תסתדרו" (מה שהיה אמור להיות הרעיון המכונן מאחורי "2025" הכושלת של קשת, לפחות אם להאמין לנאור ציון). בקיצור, הרבה קצוות פתוחים – אבל לטעמי אין כאן משהו שלם.

מגיש הפורמט הנבחר הוא עוז זהבי – וגם כאן, ברור לגמרי לאן שואף הרפרנס. נקודת אמצע קלאסית בין רון שחר של "המירוץ למיליון" לגיא זוארץ של "הישרדות" – גבר כל-ישראלי אולטימטיבי, מספיק נעים למראה מצד אחד ומספיק מסוקס מצד שני כדי להעביר את הפורמט הקשוח הזה.

גיא זוארץ ורון שחר, מאחוריכם. עוז זהבי, "פקין אקספרס" (צילום מסך: רשת 13)
גיא זוארץ ורון שחר, מאחוריכם. עוז זהבי, "פקין אקספרס" (צילום מסך: רשת 13)

מה הרעיון? בקצרה, תשעה זוגות יוצאים מאיזור הנוחות של ישראל – וממריאים לצד השני של העולם (לפחות באוטופיה העאלק-אירופית שלנו, כי בתכלס אנחנו בדיוק באותה יבשת) כדי לעבור את "מסלול הדרקון" של מזרח אסיה, זה שמתחיל בקמבודיה, עובר דרך לאוס ונגמר בתאילנד. המשימה של הזוגות הללו היא לעבור את המסלול מהר ככל האפשר, כל זה כשההפקה גוזלת מהם את הטלפונים ואת כרטיסי האשראי, ומעניקה להם דולר אחד ביום. עם זה, הם צריכים להסתדר במסע שלהם – שבסופו פרס של מיליון שקלים.

לפחות לפי הפרק הראשון, יש למתמודדים קושי גדול במימוש היכולות שלהם. מכיוון שעם דולר אחד אי אפשר לעשות כלום (גם לא בקמבודיה, מי היה מאמין?), בעצם אין בחינה אמיתית ליכולות שאיתם באים המתמודדים. חוץ, כמובן, מהיכולת שלהם להתחנן באנגלית רצוצה לאנשים שלא ממש מבינים אנגלית (כי הם מקמבודיה), בבחינת "גיב מי גיב מי פליז סטיי הוטל סליפ איט גיב מי סליפ ווטר". אין כאן מדידה של תושיה או יכולות אלתור, אלא פשוט של היכולת לסחוט רגשית את המקומיים – שכמובן מככבים כפרופס בתוך העלילה, כי אתם יודעים, אסייתים.

ווט איז דה סיצ'ואיישן מיי בראד'ר. "פקין אקספרס" (צילום מסך: רשת 13)
ווט איז דה סיצ'ואיישן מיי בראד'ר. "פקין אקספרס" (צילום מסך: רשת 13)

התחושה היא שמרוב ש"פקין אקספרס" רוצה להיות מלא דברים היא לא ממש מציעה משהו ברור לצופים שלה. בליל של תכניות ריאליטי תוצרת "רשת" (הנה הם אוכלים עקרב כמו ב"מירוץ למיליון", הנה הם הולכים למשימת חסינות כמו ב"הישרדות") שנועדו בעיקר למשוך את הצופים – בעזרת החיבור הקוסמי בין ישראלים טיפוסיים (וולגריים, גסים מאוד, צעקניים, מה שנהוג לקרוא "צבעוניים") והתמה הישראלית השנייה – והיא המשיכה הדי מוזרה למזרח הרחוק.  כן, זהו פורמט "הטיול הגדול אחרי הצבא", שתמיד נועד להימשך לכל מיני מקומות עניים למדי עם חיים של נדודים ונוודות ומעבר ממקום למקום, תוך כדי טיול בנופים מרהיבים. אם תרצו, סוג של חלום ישראלי שהתממש בעזרת הפורמט הזה. ניסיון לקלוע לטעם הישראלי הרחב ביותר – שהוא בדרך כלל טעם של פאד תאי מתקתק מדי.

מבחינת ליהוק המתמודדים – זהו ליהוק ישראלי קלאסי ל-2024. רוב הזוגות נמצאים בערך בגילאים של "הישרדות" ו"האח הגדול" – איפשהו באזורי ה-30 פלוס. יש כאן אפילו כמה מיני סלבים – לירון לב שהייתה שחקנית ב"רמת אביב גימל", "סיטי טאוור" וכמובן סדרת הדרמה עטורת הפרסים "אהבות ושקרים" בשידורי המהפכה, וגם רם שטראוס – שוער שגדל במכבי חיפה, ושיחק לימים גם בהפועל תל אביב ואפילו בכמה קבוצות בחו"ל.

יציאה ליהוקית נאה. "פקין אקספרס" (צילום מסך: רשת 13)
יציאה ליהוקית נאה. "פקין אקספרס" (צילום מסך: רשת 13)

שתי יציאות מהקופסא, ברמה הליהוקית, שאולי עוד יעשו כאן משהו: אחת זה זוג נשי חד מיני (אילנית ועדן, שתי נשים נשואות), והשנייה זה עילי ומיטב – אולי ההברקה של התכנית, לפחות מבחינתי, מאחר והביאו זוג אחים שפשוט שונאים אחד את השני ולא מפסיקים לעקוץ. עילי, אגב, מספר בגאווה שהוא היועץ הפרלמנטרי של חבר הכנסת דני דנון – מיטב מסבירה שזה בגלל שאין לו חברים, וכשאני מסתכל על חבר הכנסת שעילי עובד בשבילו… ובכן… זה נראה די הגיוני.

בשביל זה אין חברים. "פקין אקספרס" (צילום מסך: רשת 13)
בשביל זה אין חברים. "פקין אקספרס" (צילום מסך: רשת 13)

נקצר: "פקין אקספרס", למרות ההבטחה הגדולה והפרומואים המפוצצים, מרגישה כמו עוד מאותו הדבר. עוד ריאליטי במזרח, עוד אנשים רצים עם מעטפות וסימני דרך, עוד משימות חסינות ומדליות על הצוואר. יכול להיות שזה יעבוד, כי המוצר הבסיסי וסוג האנשים שמופיעים על המסך כבר בהחלט הוכיחו שהם יודעים למשוך את עם ישראל אל המסך. בשורה חדשה לעולם הטלוויזיה אין ולא תהיה כאן.
>> "פקין אקספרס", ראשון 21:30, רשת 13