פרסי האוכל 2015: המועמדים בקטגוריית המעדנייה

ששת המועמדות בקטגוריית המעדניות הטובות ביותר בתל אביב לשנת 2015

דליקטסן. צילום: שירן כרמל
דליקטסן. צילום: שירן כרמל
25 בנובמבר 2015

ביאטריס – נציגות הולנדית

ביאטריס היא לא רק מעדנייה, היא גם הנציגה היחידה כרגע בעיר של המטבח ההולנדי. מיונז הולנדי, גבינת גאודה אמיתית, דגים מעושנים וכל המעדנים של האירופית הצפונית הזאת נמכרים לצד סטרופ וופל ולהיטים שתושבי תל אביב זכו לחוות תחת השפעת סמים קלים באמסטרדם. מאז 2002 ביאטריס מוכרת גבינות, ממרחים, רטבים ומוצרי מזווה הולנדיים. הערך המוסף של המקום הוא סלסילות הפיקניק המלאות כל טוב שאפשר לקנות במקום עם בקבוק יין ולאסוף אותן בימים יפים בדרך לחיק הטבע או סתם לגינה עירונית.

ביאטריס

מעדניית ביאטריס
מעדניית ביאטריס

דליקטסן – לארוז חוויה

כבר יותר מ־20 שנה רותי ומתי ברודו יודעים בדיוק מה ואיך התל אביבים רוצים לאכול, עוד מאז הקמת הקופי בר. הדליקטסן בא לענות על הצורך של התל אביבים באוכל מוכן הביתה. במבנה לשימור בן שתי קומות מציעים הברודואים לארוז היטב חוויה מלאה. בחדר אחד נמכרים נקניקים מיובאים, כבושים מתוחכמים – מארטישוקים עד פלפלונים – גבינות איכותיות ועוד, ובאולם הכניסה בוויטרינה מוצג אוכל מבושל בתפריט משתנה מדי יום. זהו אוכל שמתאים לארוחה יומיומית כמו שניצל, וגם מנות לאירוח. אם מוסיפים לזה את מוצרי הבייקרי המעולים הנמכרים במקום, המתוקים המצוינים, היינות, כלי האוכל וזרי הפרחים, מבינים שיש פה איזה תמהיל הוליסטי שכולו פתרונות הסעדה אופטימליים לבית, בתיבול פנטסטי של אורח חיים מושלם.

דליקטסן

דליקטסן. צילום: שירן כרמל
דליקטסן. צילום: שירן כרמל

חוות צוק – מהחווה לשולחן

למעדניית חוות צוק יש אוצר שכל מעדנייה בעולם חולמת עליו; חווה אמיתית בעמק האלה שממנה מגיעים חומרי הגלם הכל כך משובחים – טלאים, גבינות צאן וגידולי שדה. מאז 2008 החוואי תומר צוק מציע לתושבי השכונות הצפוניות של העיר מוצרי מעדנייה בייצור עצמי כגון כבד קצוץ, ריבות וממרחים, וגם מוצרים מעולים מקולגות – דגים כבושים, נקניקים ויינות בוטיק. תוכלו לרכוש פה כל מה שצריך כדי להמם את האורחים בשוק טלה מוכנה לצלייה בתנור. השף אסף שנער ניצב במטבח פתוח בצדה השני של המעדנייה, שכבר הפך למסעדה של ממש, ומכין מנות כיריים פשוטות וגאוניות שנועדו להיאכל בישיבה על הבר או להילקח הביתה. מתחשק להבעיר מדורה קטנה במרכז המסחרי הישנוני שבצפון העיר ולהתחיל את הפיקניק המופלא כבר שם.

חוות צוק

חוות צוק. צילום: אנטולי מיכאלו
חוות צוק. צילום: אנטולי מיכאלו

יוחנן – טרי וקומוניקטיבי

תחת הערך "יוחנן" מופיעה השנה 1977. המעדנייה אמנם לא נוסדה אז, אבל השף הצעיר והחייכן שחולש על המעדנייה הזאת, יוחנן ברנשטיין, הגיח לעולם בשנה זו. האוכל שברנשטיין מכין מתאים בדיוק לחיוך שלו: אוכל טרי וקומוניקטיבי בטעמים חזקים ממבחר חומרי גלם עונתיים. פרגית בקייג'ון, חצילים ממולאים בשר וסלטים ססגוניים – להיטי האוכל המוכן לאכילה האלה כבר הפכו למזוהים עם המעדנייה ולחביבים על שוחריה. חלק מהלקוחות עוברים עם מגש מול הררי האוכל המתודלק מהמטבח הפתוח ללא הפסקה ומזמינים לעצמם ארוחה במקום, וחלק גדול עוד יותר לוקח אוכל מוכן הביתה. כמוצר משלים מציעים פה גם רטבים, חומצים וממרחים למקרה שתרצו לחתוך בעצמכם את הירקות ורק תזדקקו לאיזה פוש של טעמים.

יוחנן

יוחנן. צילום: בן יוסטר
יוחנן. צילום: בן יוסטר

יום טוב – בלקן ביט בוקס

המעדנייה הבלקנית המצוינת הזאת פועלת מאז 1947 וכיום היא מנוהלת בהמון אדיבות ושמחת חיים של יומי שם טוב הצעיר. מלבד מגוון זיתים וכבושים, מבחר מגוון של גבינות מעולות ושמני זית מובחרים, גידל פה יום טוב דור שלם של טבעונים שהוא מטפח בעזרת סדרות של ממרחים טבעוניים ומעדנים על טוהרת הצומח. משקאות אוזו, סאקה ופרחי היביסקוס ממולאים גבינה בטעם עוקצני מתוק ואכזרי הופכים את יום טוב לנקודת חובה בשוק לוינסקי.

מעדניית יום טוב

מעדניית יום טוב. צילום: רוני חבר
מעדניית יום טוב. צילום: רוני חבר

חיים רפאל – יאסו לקלמטה

חיים רפאל, שהקים את האימפריה הבלקנית הזאת בשוק לוינסקי, נפטר לאחרונה, אבל נכדו, שגם שמו חיים רפאל, ממשיך להפעיל את המעדנייה בהתלהבות עצומה. זיתים, כבושים, כדורי לבנה בשמן זית, עלי גפן ממולאים, גבינות ומעדנים מתורכיה, בולגריה ויוון וקציצות פראסה חלומיות – כל אלה נמכרים בהמון סבלנות לצד יינות ומשקאות חריפים. הקונים מוזמנים להיכנס פנימה, לבחור לעצמם סלטים פיקנטיים ומשקאות אלכוהול, ועל הדרך לאמץ תפיסת עולם יוונית. יאסו לזיתי קלמטה.

 

חיים רפאל

חיים רפאל
חיים רפאל

ליגורי – לספק חשקים

כל לקוח הוא צארינה רוסית גחמנית שצריך להשביע את מאוויה עד תום. זו התחושה בליגורי – המעדנייה שהתחילה את דרכה כסניף דיזנגופי של חנות הגבינות הירושלמית באשר. המבחר המרהיב של הגבינות המיובאות מכל רחבי העולם נותר, אבל נוספו לו גם נקניקים. השילוב הזה מרכיב את הכריכים הנחשקים בעיר, ולצדם מוצעים מבחר של דגים מלוחים, מעושנים וכבושים – מטיאס והרינג שחובה לרכוש עבורם וודקה. קשה לא להתפתות לשבת ולאכול את המעדנים המוצגים כבר בחנות בישיבה אל שולחן אבירים, בייחוד כשאפשר להתאים לגבינות יין הולם.

דיזנגוף 201, 5225077־03

ליגורי. צילום: אנטולי מיכאלו
ליגורי. צילום: אנטולי מיכאלו

מרקטו – להרגיש ת'קישקע

מי שרוצה להצטייר כמארח האופטימלי שהוא גם בשלן על וגם נראה כאילו הרגע התעורר משנ"צ נינוחה – יערוך קניות במרקטו. ההתמחות המרכזית פה היא הבשרים. יסדרו לכם את כל נתחי הבשר והקישקע עם שומן האווז שתזדקקו להם בשביל להעמיד סיר חמין חורפי כהלכתו שזקוק רק לגיבוי של שעועית ותפוחי אדמה. הקונספט של חומרי גלם שממתינים כמו למסדר המפקד כדי להיכנס לסיר הביתי שלכם, תקף גם לגבי נתחי בקר לגולאש או עצמות מח. גבינות, נקניקים, דים סאם קפואים ויינות ישלימו לכם את סל הקניות לכל ארוחה.

סעדיה גאון 19, בזל 30, 5447844־03

מרקטו
מרקטו