הדרמה של פרסי האמי: HBO מרסקת את שירותי הסטרימינג

אתה מועמד לאמי ואתה מועמד לאמי ואת מועמדת לאמי, כולם מועמדים לאמי. "יורשים" (צילום: יחסי ציבור/HBO)
אתה מועמד לאמי ואתה מועמד לאמי ואת מועמדת לאמי, כולם מועמדים לאמי. "יורשים" (צילום: יחסי ציבור/HBO)

עם מספר בלתי נתפס של 127 מועמדויות בסך הכל, כמחציתן לסדרות הדגל "יורשים", "הלוטוס הלבן" ו"האחרונים שבינינו", HBO דורסת את נטפליקס ואמאזון בדרך לפרסי האמי ומשאירה בעשן הרבה מאוד סדרות מקופחות, בעיתוי מושלם לקרבות ההישרדות שלה בתאגיד וורנר-דיסקברי // פרשנות

13 ביולי 2023

בצילה של שביתת התסריטאים שהשביתה את תעשיית הטלוויזיה האמריקאית בחודשים האחרונים, פורסמה אתמול רשימת המועמדים לפרס האמי. הטקס הקרוב יהיה ה-75 במספר, כשעדיין לא ברור מתי בעצם הוא צפוי להתקיים – התאריך הנוכחי הוא ה-18 בספטמבר, אך המשך השביתה עשוי להוביל לדחייתו במספר חודשים. אבל הסיפור הגדול של רשימת המועמדויות אינו השביתה המדוברת. הסיפור הוא HBO.

רשימת המועמדויות שהתפרסמה אמש מסכמת תקופה מעניינת בשוק הטלוויזיה, שבה הגיעו לסיומן כמה וכמה סדרות אהובות ומדוברות: "יורשים", "סמוך על סול", "גברת מייזל המופלאה", "טד לאסו" (כנראה), "בארי" ו"אטלנטה", בין היתר. אולי כהיאחזות אחרונה בחברים שהיו ואבדו, באקדמיה העניקו הרבה יותר מועמדויות של כבוד לסדרות שנפרדו מאיתנו משמיהרו להכתיר את המלך הבא, לא כולל "אטלנטה" שקיבלה מועמדות בודדת (ועוד על צילום).

קחו את כל המועמדויות, למה לא. "הלוטוס הלבן 2" (צילום: יחסי ציבור/HBO)
קחו את כל המועמדויות, למה לא. "הלוטוס הלבן 2" (צילום: יחסי ציבור/HBO)

כך, למשל, שיאנית המועמדויות היא "יורשים" – לא פחות מ-27, מתוכן 13 מועמדויות לשחקנים בקאסט – הדרמה המהוללת של HBO שסיימה לאחרונה עונה רביעית, אחרונה ודרמטית. חוץ מהשתלטות מוחלטת על קטגוריות המשחק, שכוללת מועמדות לכל בני משפחת רוי כולה לצד כמה נספחים משמעותיים ובראשם מתיו מקפיידן, כשבקטגוריית השחקן הטוב ביותר שלושה משחקני הסדרה נאבקים זה בזה, בעוד קטגוריית שחקן המשנה בדרמה נחלקה חצי-חצי בין "יורשים" ל"לוטוס הלבן".

>> 20 הסדרות הכי טובות עכשיו: "הדוב" כובשת את הפסגה
>> "יורשים": כל הריקאפים המעמיקים של עונת הסיום במקום אחד

כל זה לא לגמרי בצדק, אגב. עם כל הכבוד, היה אפשר לגמרי לוותר על המועמדויות של ניקולס ברון ואלכסנדר סקארסגארד (מטעם "יורשים") או להסתפק במועמדות הראויה לשחקן המשנה הבאמת זכור מ"הלוטוס", פ. מארי אברהם. ומי היה צריך להיות שם במקומם? ג'יאנקרלו אספוזיטו על עונת הסיום של "סמוך על סול", למשל, מאט סמית' על "בית הדרקון", לדוגמא, או אפילו קלאס באנג על תפקיד נבל מרהיב בתור ג'ון-פול המניאק מ"אחיות רעות".

נטפליקס? הו דה פאק איז נטפליקס? "יורשים", הפרק האחרון בהחלט (צילום מסך: HBO)
נטפליקס? הו דה פאק איז נטפליקס? "יורשים", הפרק האחרון בהחלט (צילום מסך: HBO)

"יורשים" ו"הלוטוס" ממש לא לבד – HBO יוצאת טוב מאוד מרשימת המועמדים, עם ארבע סדרות בקטגוריית סדרת הדרמה הטובה ביותר (שתי הנ"ל + "האחרונים בינינו" ו"בית הדרקון"), לצד "בארי" בקטגוריית הקומדיה. ראוי לציין כי מלבד בקטגוריית הסדרה "בית הדרקון" זכתה רק למועמדויות טכניות – צילום, איפור, עיצוב תלבושות וכן הלאה,בלי קטגוריות הקשורות למשחק, תסריט או בימוי. ועדיין, מצבה טוב משל "טבעות הכוח" של אמזון, שמועמדות גם היא רק למועמדויות טכניות, אבל בלי הבונוס של מועמדות לסדרה עצמה.

עשרות המועמדויות בהן זכתה מגיעות בעיתוי מושלם מבחינת HBO כדי למצב את עצמה ולחזק את מעמדה כאימפריה של איכות טלווזיונית, אחרי שחברת האם שלה, וורנר-דיסקברי, העלימה אותה משמו של שירות הסטרימינג HBO max ובאופן כללי עושה סימנים של רצון לקצץ הוצאות גם במחיר פגיעה במותג האיכותי ביותר שלה.

עוד סדרת HBO שדורסת את המתחרים. "האחרונים שבינינו" (צילום: יחסי ציבור/HBO)
עוד סדרת HBO שדורסת את המתחרים. "האחרונים שבינינו" (צילום: יחסי ציבור/HBO)

מי שמשלמת את המחיר על ההצלחה של HBO היא נטפליקס, שסופגת כאן פגיעה קשה באגו בכל הקשור למספר המועמדויות. סדרת הדגל שלה, "הכתר", זכתה בשתי מועמדויות בלבד, וגם ההצלחה היחסית של "עצבים", "דהאמר" ו"וודנסדיי" לא תנחם אותה על שנה לא מוצלחת. בכלל, זו לא הייתה השנה של סדרות הסטרימינג. הבולטת מבין רשתות הסטרימינג במועמדויות, שנתנה פייט די צולע ל-HBO, הייתה אמאזון (בזכות "גברת מייזל", "דייזי ג'ונס" הבינונית ו-Jury Duty, ע"ע), וגם היא נחלה כמה וכמה אכזבות במערכה ("טבעות הכוח", מישהו?).

המצב האבסורדי למדי שבו הסדרות הגדולות ביותר שולטות ביד רמה ברשימת המועמדויות ובקושי משאירות מקום למתחרות התרחש גם בקטגוריות הקומיות, שם הוענקה הבכורה לעונה השלישית של "טד לאסו". המבקרים אמנם התאכזבו ממנה, אבל האקדמיה פירגנה לה 21 מועמדויות ונוכחות מרשימה במועמדויות המשחק. עוד בלטו "גברת מייזל המופלאה" (14 מועמדויות), "רק רוצחים בבניין" (11), "בארי" (11) ו"הדוב" (13).

באפל TV יכולים להיות מרוצים. טד לאסו, עונה שלישית (צילום: יחסי ציבור/אפל TV+)
באפל TV יכולים להיות מרוצים. טד לאסו, עונה שלישית (צילום: יחסי ציבור/אפל TV+)

ההגדרה לקומדיה השתנתה והתעצבה לאורך העשור וקצת האחרונים, ובשלב הזה נראה שהקטגוריה היא יותר "סדרות קלילות או על נושאים שלא נחשבים רציניים" מאשר קומדיה פרופר. גם בהגדרה הזו "בארי" ו"הדוב" לא מרגישות שייכות, אבל לפחות בקטגוריות האלה הן לא מפסידות מועמדויות לאינספור השחקנים של "הלוטוס הלבן". הסדרה החדשה הכי בולטת ברשימה היא "האחרונים בינינו", שמזדנבת בעקבות "יורשים" עם מספר מרהיב של 24 מועמדויות (ועל הדרך עקפה את "הלוטוס הלבן" שזכתה "רק" ב-23). למרבה ההפתעה,

דווקא הנציגות הטלוויזיונית של "מלחמת הכוכבים" בדיסני+ רשמה לה הצלחות לא רעות בדמות "אנדור" ו"אובי וואן-קנובי", כשהראשון השתלבה בקטגוריית הדרמה הטובה ביותר וגם בבימוי ובכתיבה לדרמה, בין היתר. "קנובי" בכלל שייכת לאגף המיני-סדרות, שם היא עקפה את "המטופל" המוצלחת והמוערכת, כמו גם את "אהבה ומוות" בכיכובה של אליזבת' אולסון. יחד עם ההצלחה של "הדוב" ו"רק רציחות בבניין" של Hulu/FX, בדיסני יכולים להיות מרוצים יחסית מהשלל. גם Black Bird של אפל נדחקה החוצה, אבל לפחות סיפקה מועמדות אמי אחרונה לריי ליוטה אחרי מותו. 

תמיד כיף להיות לטובת האנדרדוג. "הדוב" (צילום: יחסי ציבור/דיסני+)
תמיד כיף להיות לטובת האנדרדוג. "הדוב" (צילום: יחסי ציבור/דיסני+)

שווה להזכיר גם את האנדרדוג המפתיע בדמות Jury Duty, קומדיה קטנה ולא מאוד מוכרת של Freebie, רשת הסטרימינג החינמית מבית אמאזון. היא אמנם זכתה רק ל-4 מועמדויות, אבל אנחנו מדברים פה על סדרה שעברה מתחת לרדאר, ומשלבת סיטקום בית משפט עם מעין תוכנית מתיחות. חוץ מזה, כשקטגוריית הקומדיה הטובה ביותר והתסריט לקומדיה הן שתיים מהמועמדויות שלך, כנראה שיש לך כמה אוהדים נלהבים. לשם ההשוואה, "שרינקינג" המדוברת בהרבה של אפל TV+ זכתה לשתי מועמדויות, שתיהן למשחק (ואף לא אחת של האריסון פורד!), "פוקר פייס" הסתפקה בשתי קטגוריות משחק, עיצוב אמנותי ופעלולים ו"כלבי השמורה" השיגה רק מועמדות בודדת לעריכת סאונד.

מקופחת עם שתי מועמדויות בלבד. "פוקר פייס" (צילום: יח"צ)
מקופחת עם שתי מועמדויות בלבד. "פוקר פייס" (צילום: יח"צ)

אחד הדברים המשונים בטקס האמי הוא החיבור בין מיני סדרות ל"סרטי טלוויזיה", שבימינו הם פשוט סרטים שעולים רק בסטרימינג, לקטגוריות משותפות. בקטגוריית הכתיבה המשותפת שלהן שולטים בדרך כלל פרקים של סדרות, אבל הפעם חצי מהמועמדויות הוענקו לסרטים: "פייר איילנד" ו"טרף", שניים מהכותרים הכי טובים שתמצאו במאגר הישראלי של דיסני פלוס, וגם "ווירד", הביוגרפיה הפארודית של ווירד אל, שהעניקה מועמדות לפרס המשחק לדניאל רדקליף. אנו חיים בזמנים משונים.

קשה לסכם את כל העניין הזה בלי לציין את טיילור שרידן ו-Yellowstone שלו, דרמה-מערבון שרצה כבר 5 עונות וזוכה להצלחה אדירה בקרב הצופים בארה"ב ולסדרות ספין אוף כמו "1923". היקום הטלוויזיוני של שרידן כולל שחקנים מוכרים ואהובים כמו קווין קוסטנר, הלן מירן והריסון פורד, אבל מצביעי האמי פשוט מתעקשים להתעלם ממנו ויהי מה. אם זה לא ב-HBO זה לא מעניין, כנראה.