לראשונה: סרט השנה של מבקרי הקולנוע ב-2021 הוא סרט תיעודי

רונית אלקבץ ב"מחברות שחורות" (צילום: יחסי ציבור)
רונית אלקבץ ב"מחברות שחורות" (צילום: יחסי ציבור)

פורום מבקרי הקולנוע בחר ב"מחברות שחורות: ויויאן" של שלומי אלקבץ על רונית אלקבץ ז"ל כסרט השנה. זוכים נוספים: הדס בן ארויה היא במאית השנה, אבשלום פולק ונור פיבק ("הברך") הם שחקני השנה. אחלה 2021

פורום מבקרי הקולנוע בישראל הכריז הבוקר על הזוכים בפרסיו לשנת 2021, ויש הפתעה אחת דרמטית:  "מחברות שחורות – ויויאן", החלק הראשון בפרויקט רחב שיצר שלומי אלקבץ על השחקנית רונית אלקבץ ז"ל, קטף את תואר סרט השנה לאחר שקיבל את רוב הקולות מחברי הפורום. הסרט, שהופץ בדצמבר ומוקרן בסינמטק תל אביב, הוא הסרט התיעודי הראשון שזוכה בפרס הסרט הטוב ביותר בפרסי השנה של הפורום. אלקבץ זיקק שנים של חומרי וידיאו וקטעים מיומניה הכתובים של אחותו למכתב אהבה לאחת מענקיות המסך של הקולנוע הישראלי. בפורום הסבירו ש"זוהי יצירה חכמה המספקת הצצה לנפש האמן וההתמודדות שלו מול היצירה, מול המשפחה ומול עצמו". 

בקטגוריית הסרט התיעודי הטוב ביותר בחרו חברי פורום המבקרים להעניק את הפרס לסרט "איך אומרות שתיקה" של שיר נוימן. הסרט, שהוקרן בפסטיבל "דוקאביב" ושודר בהמשך בערוץ yes דוקו, משלב את סיפורן של שלוש נשים – בהן הבמאית – לכדי יצירה אחת, מטלטלת ומורכבת. בפורום המבקרים נימקו ש"העיסוק האמיץ של הסרט בדיכוי ובטראומה מתגבש לכדי אמירה חזקה על הצורך להשתיק ולהסתיר נושאים הנחשבים לטאבו, ועל הכאב ההרסני שמביאה שתיקה זו". 

בפרס הבמאית הטובה ביותר זכתה הדס בן ארויה על "מישהו יאהב מישהו", ובפרסי השחקן והשחקנית זכו נור פיבק ואבשלום פולק על תפקידיהם הראשיים בסרט "הברך". סרטו של גידי דר "אגדת חורבן" זכה בפרס מיוחד על הישג אמנותי, ובפרס תגלית השנה זכתה השחקנית אלישבע וייל על תפקידה ב"מישהו יאהב מישהו".

"כוחו של הכלב", סרטה של ג'יין קמפיון, שזכה בפרס אריה הכסף בפסטיבל ונציה השנה ומסתמן כמתחרה מוביל לפרס האוסקר, קיבל מהפורום את פרס הסרט הבינלאומי הטוב ביותר, "על היותו יצירה חכמה, פיוטית, מפתיעה עם הופעות מצוינות של צוות השחקנים הראשי. הבמאית יוצרת בסרטה החדש והמרשים דיוקן של אדם בהדחקה ובמנוסה מעצמו, שכניסתם של אנשים חדשים לחייו מאלצת אותו להתמודד עם עברו".

זו השנה התשיעית שחברי פורום מבקרי הקולנוע בישראל – המייצגים מבקרי קולנוע משלל גופי תקשורת בישראל – מעניקים פרסים לסרטים הטובים של השנה. הזוכים נבחרו מתוך כלל הסרטים שהוקרנו בישראל בהקרנות מסחריות בין ינואר לדצמבר 2021. הסרטים התיעודיים נבחרו מתוך כלל הסרטים שהוקרנו בישראל במסגרת פסטיבלים או הקרנות מסחריות או שודרו במסגרת טלוויזיונית. הפרסים אינם כספיים – אלא הצהרתיים ומוענקים מטעמי איכות.