מדוע המשטרה מעניקה פרס לקצין שהפך סמל לאלימות נגד מפגינים?

רפ"ק מאיר סוויסה ברגע שליפת הנצרה. יום השיבוש הלאומי, 1.3 (צילום מסך מתוך סרטון התיעוד של אמיר גולדשטיין)
רפ"ק מאיר סוויסה ברגע שליפת הנצרה. יום השיבוש הלאומי, 1.3 (צילום מסך מתוך סרטון התיעוד של אמיר גולדשטיין)

במשטרת לב תל אביב החליטו כנראה לתקוע אצבע בעין למאות אלפי המפגינים שראו את רפ"ק מאיר סוויסה משליך רימון הלם אל תוך הקהל ומפזר הפגנות באלימות. רק כך ניתן להסביר את ההחלטה להעניק לו את תואר "מצטיין יום העצמאות" // טור דעה // הפגנה ספונטנית נגד ההחלטה מתקיימת כעת מול התחנה בסבידור

20 באפריל 2023

שמו עובר כאזהרה בין מפגינים, במספר הזדמנויות הוא תועד בוידאו מפעיל כח שנראה לכאורה מופרז ומוביל מעצרים אלימים, הוא מוכר בעיקר כקצין המשטרה שזרק רימון הלם אל עבר המפגינים באופן שסיכן אותם ללא צורך במהלך יום השיבוש הלאומי לפני כחודש, אירוע שבמהלכו נפצעו מפגינים ואחד מהם איבד את אוזנו. לקצין הזה, מאיר סוויסה – או "מאיר סוויסה על איילון, תשמרו על עצמכם", כפי שהוא מוכר בקבוצות הווטסאפ של המחאה – החליטה היום תחנת לב תל אביב להעניק את אות מצטיין התחנה לכבוד יום העצמאות.

חקירת מח"ש בעניין זריקת רימוני ההלם על אזרחים הממשמים את זכותם להפגין עדיין לא הסתיימה – לא היינו עוצרות את נשימתנו בציפייה – אבל לפי פרסומים שונים בתחנה כבר מיהרו להסביר שאין קשר בין הבחירה בו לאירוע המדובר. פשוט צירוף מקרים מדהים, זה הכל. יחד עם זאת, יש לציין שסוויסה בהחלט מסוגל להפגין גם חיוביות כלפי מפגינים: הנה בדיווח של אנה פינס מגלצ הוא מחובק עם מפגינים ביביסטים שחוסמים את איילון.

>> בארץ הדבשת: השילוב הקטלני בין הדחקה, עליונות ועמית סגל // טור דעה
>> שומרים על עצמאות: לו"ז אירועי ההתנגדות לשבוע הקרוב // מדריך מתעדכן

אלימות משטרתית כלפי מפגינים כבר לא מפתיעה אף אחד בישראל: חווינו אותה ב-2011 כששוטרי מחוז תל אביב גררו מפגינות משיערן על הכביש באבן גבירול, ראינו אותה בהפגנות החרדים והאתיופים במעצרים אלימים, עברנו אותה בבלפור כאשר הפך להיות ברור יותר מאי פעם שהמשטרה משמשת ככלי שרת פוליטי לשלטון מושחת. וכעת אנחנו פוגשים ברחובות את משטרת סוכן הכאוס בן גביר, את מעצרי השווא המרובים והמיותרים ואת הזימונים לחקירה של פעילי מחאה בולטים כמו רועי נוימן בגין ציוצים.

עושה רושם שלא הספיקה האוזן שהמשטרה הורידה בצומת השלום, בשימוש שאין להגדיר אלא כמבעית ברימוני הלם על מחאה אזרחית. בן גביר כך נראה, רוצה לראות עוד דם. רצוי של מפגינים נגד ההפיכה המשטרית. והמשטרה ממהרת לא רק לספק לו את זה אלא גם להתגאות, לקדם ולקלס את השוטרים ההעומדים בראש חוליות התקיפה. אזרחים ואזרחיות שנפגעו מהאלימות הברוטאלית הזאת פחות מעניינים אותה.

למי שלא יודע, בתחילת החודש שעבר נפגעתי מרימון הלם בכתף כשהשתתפתי במחאה חוקית ולא אלימה. כמה סנטימטר הצידה ולא הייתי פה…

Posted by Dan Peled on Thursday, April 20, 2023

 

בחזית הוורודה מיהרו להתארגן ולהרים מחאה הקוראת למשטרת לב תל אביב לחזור בה: "רב פקד מאיר סוויסה, קצין האג״מ של מחוז תל אביב תועד במספר הזדמנויות מפעיל כוח מופרז על מפגינים, מבצע מעצרים אלימים ואף משליך רימון הלם לתוך קהל מפגינים גדול, אירוע שבגינו נפתחה כנגדו חקירת מח"ש. בעוד שבהפגנות מתנגדי הרפורמה סוויסה נודע באגרסיביות וביד קשה, דווקא בהפגנות תומכי הרפורמה הוא תועד מתחבק עם המפגינים. למרות ההתנהלות הבעייתית בלשון המעטה של רב פקד סוויסה בכל הקשור בהפגנות מתנגדי הרפורמה, בחרה תחנת לב תל אביב להעניק לו את אות מצטיין התחנה לכבוד יום העצמאות. אנחנו מבקשות מתחנת לב תל אביב וממשטרת ישראל לחזור בהן מההחלטה להעניק אות הצטיינות למי שבאופן שיטתי מתנכל לאזרחים שממלאים את חובתם האזרחית", כך נמסר.

בשעות זו מתארגנת יוזמה אזרחית להפגנה ספונטנית מול תחנת משטרת לב תל אביב, במתחם תחנת הרכבת סבידור-מרכז, סמוך לירידה לאיילון דרום, במחאה על הענקת תעודת המצטיין לסוויסה. ההפגנה צפויה להתחיל בשעה 17:00 (לפרטים נוספים יש להתעדכן בקבוצות השטח של המחאה). ממובילי ההתנגדות לדיקטטורה נמסר: "טוב תעשה משטרת ישראל אם במקום להעניק פרסים, תתרכז בביצוע מעצרים על התלונות הרבות שהוגשו על איומים ספציפיים על חייהם של אנשי המחאה נגד הדיקטטורה. הענקת תעודת הצטיינות לשוטר שנמצא בחקירת מח"ש היא תמוהה עד מאוד".