שקט, מרגלים: הפרשה שישראל לא מדברת עליה תהפוך לסדרת טלוויזיה

רב הנסתר על הגלוי, וככה אנחנו אוהבים את הסדרות שלנו. "מאג'ורה" (צילום: יחסי ציבור/Unsplash)
רב הנסתר על הגלוי, וככה אנחנו אוהבים את הסדרות שלנו. "מאג'ורה" (צילום: יחסי ציבור/Unsplash)

שבועות ספורים אחרי אסון טביעת ספינת סוכני הביון באגם מאג'ורה, בו נהרג סוכן מוסד ישראלי, והנה סדרת הטלוויזיה כבר בדרך: התסריטאי יזהר הר-לב ("תא גורודין", "המדרשה") יחבור לארצה הפקות ו-yes, יחד עם חברות הפקה איטלקיות וצרפתיות, וינסה לספר את הסיפור המסתורי שמאחורי החדשות

על הפרשה הזאת מדינת ישראל הרשמית לא אומרת שום דבר. גם התקשורת הישראלית, שאוהבת ליישר קו עם הממשלה, מסתפקת בתרגום סקפטי של פרסומים זרים. אבל בחודש מאי האחרון טבעה באגם מאג'ורה שבהרי האלפים ספינה קטנה ועליה כ-20 אנשי ביון ישראלים ואיטלקיים ואישה רוסית אחת, סוכן מוסד ישראלי אחד נהרג יחד עם סוכן וסוכנת איטלקים ואותה אזרחית רוסיה. אבל את השקט הזה עומדת להפר סדרת טלוויזיה שהפקתה יוצאת לדרך בימים אלה בהפקה משותפת של ארצה הפקות הישראלית, יחד עם חברת ההפקה הצרפתית פלאס דו מארשה וחברת ההפקה האיטלקית קאדור.

הסדרה מיועדת לשידור ב-yes ובתפקיד היוצר והשואוראנר יתייצב יזהר הר-לב, יוצר "תא גורודין" ו"המדרשה" המעולות ומהתסריטאים שאחראים ל"כבודו" ו"שעת נעילה". "מאג'ורה", כפי שיקראו לסדרה בשוק הבינלאומי, תכלול שמונה פרקים ונכנסת לשלב הקדם-הפקתי שלה שבועות ספורים לאחר האסון המסתורי. בצוות ההפקה יכלל גם עיתונאי חוקר עם גישה למידע מאחורי הקלעים של הפרשה, כך סיפרה דפנה פרנר מארצה הפקות ל"וראייטי". על פי הפרסומים ב-BBC, על הספינה נכחו בסך הכל 13 סוכני מוסד בהווה ובעבר יחד עם שמונה סוכנים של רשויות הביון האיטלקיות. מה בדיוק הם עשו שם? הנה הדרמה.

כמו רוב העיתונות בעולם, פרט לזו הישראלית, תעסוק "מאג'ורה" בספקולציות שסביב האסון וכנראה שלא תוכל להיצמד אל "הסיפור האמיתי" הנסתר ותאלץ לשטוח מספר ספקולציות משלה ולקחת לעצמה חירויות יצירתיות. בין "ריגול אחר אוליגרך רוסי משמעותי" ובין "מניעת נשק אסטרטגי מאיראן" יש ספקטרום שלם של סיפורי ריגול אפשריים מבחינת הסדרה. "יש הרבה יותר שאלות מתשובות לגבי מה שקרה על הספינה לפני ואחרי טביעתה", אומרת פרנר. "למשל, מדוע שלחה ישראל מטוס פרטי כדי לפנות את הנפגעים הישראלים?"; הסדרה תעלה שאלות נוספות כמו היעלמותם המהירה של הניצולים מהמקום, זהותה של אשתו הרוסית המנוחה של קברניט הספינה והקשר האיראני-רוסי לפרשה. העיקר שלא יהיה משעמם.