מנסים לייצר לנו רוברט דורסט ישראלי, אבל למה דווקא עכשיו?

מזריק מה? "פרשת מזריק הנפט". צילום: באדיבות HOT8
מזריק מה? "פרשת מזריק הנפט". צילום: באדיבות HOT8

הדוקו-פשע "פרשת מזריק הנפט" של HOT8 בהחלט מנסה לייצר סיפור מותח ומעניין, והפרשייה שהסעירה את המדינה באייטיז אולי מצליחה להחזיק את הדוקו, אבל בעיקר העלתה ללירון רודיק את התהיה - למה צריך דווקא את זה, דווקא עכשיו? כי דוקו-רצח טוב זה עניין של טיימינג

27 ביוני 2024

כל אחד אוהב לצפות מדי פעם באיזה דוקו-פשע טוב על רוצחים סדרתיים. הרי רק לאחרונה קיבלנו סגירת מעגל די רצינית עם "הג'ינקס" של HBO, ועכשיו הגיעה גם נציגות ישראלית בואכה אגף הדוקו של הוט, עם "פרשת מזריק הנפט" – סדרה דוקומנטרית שפורשת את סיפורו של משה לוי, אדם מוכשר וכריזמטי שנהג להזריק לגוף קורבנותיו נפט.

>> הוא נחשב לאחד הבמאים הטובים בעולם. הסרט הזה מצדיק את התואר

ההשוואה לרוברט דורסט כמעט מתבקשת – שלוש קורבנות ורוצח כריזמטי שמסוגל לרתום למענו כמעט כל מי שייתקל בו – אבל יש רק בעיה אחת, והיא שמשה לוי לא באותה הליגה של דורסט. הוא עשה הרבה יותר טעויות, לא היה זהיר ומחושב, ובסופו של דבר הוא רצח רק אדם אחד. טוב נו, זה כנראה רוברט דורסט הישראלי, כי רימייקים אמריקאים אף פעם לא הצליחו אצלינו.

הסיפור של משה לוי הוא "עלייתו ונפילתו" קלאסי – הסיפור מתחיל מאשתו אילנה, צעירה שהתאהבה בהנדימן צעיר, נאה וכריזמטי שיכול היה לשכנע אדם שמבלה עם סבתא שלו שסבתא שלו בכלל מתה. לוי היה נוהג להסתבך בכל מיני פרשיות, ואפילו שדד את הבית של ארנון מילצ'ן (!), וכשלא ישב בכלא היה נוהג לפנק את אילנה בלי סוף – הוא היה משיג לה מתנות, ודאג שכולם יראו את זה, עד שלפתע אילנה התחילה להיות חולה, עד רמת נמקים בגוף. הרופאים היו אובדי עצות וכבר כמעט הרימו ידיים, עד שבדקו את מה שיצא מהפצע – וגילו שמדובר בנפט.

האירוע הזה חזר על עצמו גם עם סוזן אמויאל, צעירה שמשה ניסה לקחת תחת חסותו, ומאוחר יותר גם עם דרור לוי, השותף שלו לתא בכלא. במהלך הסדרה מכנים את הילד בשמו מספר פעמים: תסמונת מינכהאוזן באמצעות שליח. זה אכן סיפור מעניין שריתק מדינה שלמה, והדרך של משה לוי למטה לא פשוטה, וכללה בסופו של דבר אפילו כליאה בבידוד – עונש ראוי לכל הדעות, גם אם זה לא היה העונש הגרוע ביותר שקיבל. מעניין, אבל כן מעלה שאלה – למה דווקא עכשיו?

הסיפור עצמו בנוי מעדויות של בני משפחה, מכרים וגורמים מקצועיים שהיו מעורבים במקרים אלו. בכך, "פרשת מזריק הנפט" היא סדרה עשויה היטב ומסקרנת שכל חובב דוקו-רצח יימשך אליה באופן טבעי, אבל מבחינתי, יש בעיה קטנה לצידו – אני לא בטוח שזה הדוקו שאני רוצה לראות בתקופה הזאת. אני לא מתכוון לומר שאסור עכשיו אסקפיזם, אבל זה לא הדוקו שהכי יעניין אותנו כציבור כרגע. אפילו "הג'ינקס" יצאה בהקשר של קריסת האמון בעשירים, והדוקו הזה יוצא ללא כל הקשר, בטח לא בתקופה כזו מדממת.

זה נכון שאין לנו יותר מדי מקרים בארץ של תסמונת מינכהאוזן באמצעות שליח, וגם בטח לא יותר מדי רוצחים סדרתיים, אבל מה כל כך דחוף לשחרר עכשיו את הסדרה הזאת? למה זה לא יכול היה לחכות קצת לטובת יצירות שעוסקות בדברים שמהותיים לנו בשלב הזה? יצירות שמביאות שינוי? עם כל הכבוד ל"מעניין", למה אנחנו צריכים עכשיו יצירת דוקומנטרית שפשוט לא רלוונטית לתקופה בה אנחנו חיים?