תימנים קמצנים, גם את חוש ההומור חטפו לכם?

הרשת סוערת סביב קמפיין גזעני חדש עם הסלוגן "גם תימנים קונים באי אר סלולר. הכי זולים בעיר!". אם עדיין לא הבנתם מה לא בסדר בקמפיין המכוער הזה, אל תדאגו. זה יגיע גם אליכם

הקמפיין של רשת "אי אר סלולר" (צילום מסך מעמוד הפייסבוק של החברה)
הקמפיין של רשת "אי אר סלולר" (צילום מסך מעמוד הפייסבוק של החברה)
5 באוקטובר 2018

הקמפיין הגזעני התורן קובע שתימנים קונים בזול. סביר להניח שגם רוסים, מרוקאים, אתיופים, ערבים ואשכנזים מעדיפים להוציא פחות כסף, אבל לרוע המזל אף עדה לא אומרת "קמצנות" כמו התימנים. עוד קצת מאמץ והקופירייטרים היו עלולים לצאת עם "מחירי זנות", או "מבצע חיסול עצבני" (השלימו לבד את הדמויות שילוו את אלה), אבל המסר עבר: החנות המדוברת זולה. ומצחיקה.

הנה תמצית הקמפיין שבלב הסערה, מאחוריו עומד משרד הפרסום המקורי וחסר הפשרות אביעוז קריספין: בחור תימני בלבוש מסורתי, שנראה כאילו נשלף מחינה של חברים לצורך הצילומים, אוחז בידו מכשיר אלקטרוני כלשהו, מבסוט על החיים. לידו הכיתוב: "גם תימנים קונים באי אר סלולר. הכי זולים בעיר!", וברקע מוזיקה תימנית ומלמולים במבטא גרוע. בעמוד הפייסבוק של החנות זה ממשיך עם "הוספנו סחוג למחירים", "עוד לא שמעתם את ציון גולן ומרגול ברמקולים של JBL? התימניאדה מתחילה עכשיו!", "גם סבא שמעון בטירוף המחירים!" ועוד הפניות דלוחות ונלהבות שנשלפו מהאייטיז. זה כאילו אמור להצחיק. אם את לא מבינה את הבדיחה, הבעיה היא בך.

עוד כתבות מעניינות:
"אנחנו או הם": קמפיין הליכוד למועצת העיר עורר סערה
הישאם סלימאן ("פאודה") לא מבין למה אנחנו מחכים
הגזמנו עם הפוליטיקלי קורקט: האם בסוף שחקנים ישחקו רק את עצמם?

"פגיעה ברגשות הציבור" הפך למושג דחוי כמעט כמו פמיניזם. כמותם, גם הפוליטיקלי קורקט רוקן מתוכן והפך לנשק בידיהם של מי שלא מבינים אותו: פרקטיקה שנועדה לתקן עיוות חברתי באמצעות העלמת הביטויים שמנציחים אותו הפכה למזוהה עם חסרי חוש ההומור, יפי הנפש, הבכיינים המקצועיים (ברור למי מכוון האחרון, כן?). אבל הסיפור מורכב בהרבה, ויש מאחוריו משקעים שאי אפשר להתעלם מהם.

עברו הרבה שנים מאז שקראו לי "תימניה לא מפותחת", "קמצנית", מה שלא יהיה. גדלתי בשכונה מזרחית, עם רוב של חברים מזרחים, אבל זה לא שינה הרבה: גם בתוכנו יש שרשרת מזון, והתימנים נדחקו אל תחתיתה. כילדה לקח לי זמן להבין את זה, והמשפטים האלו היכו בי כמו אגרוף בבטן. זאת התחושה שחוויתי הבוקר, כשראיתי את הקמפיין הזה. זאת התחושה שחוויתי כשאחד המגיבים, בעל שם משפחה אשכנזי, שלח מגיבה אחרת להירגע ולהכין מרק רגל לשבת. זאת התחושה שחוויתי כשאחותי הגדולה לא הבינה איך קידמו "אחת כמוה" בעבודה, ממש מתחת לבכירי אחד המשקים הלבנים והיוקרתיים בישראל.

בקמפיין הזה אין שמץ של קריאייטיב, ובטח לא הומור. כבר אמרו את זה לפניי: אם אתם צריכים לפגוע במישהו כדי להצחיק, אתם לא מצחיקים. בטח כשהמישהו הזה הוא קבוצת אוכלוסיה שעוד מתאוששת מהנזק הלבן שקיבל את פניה עם העלייה לישראל. התימנים הם רק דוגמא, כמובן: משרדי הפרסום המגניבים גבו קורבנות משלל אוכלוסיות מוחלשות, ולמרבה הצער גם בתוכן יש מי שהפנימו את הדיכוי ועדיין לא מבינים מה לא בסדר בקמפיין המכוער הזה. אם גם אתם עדיין לא הבנתם, אל תדאגו: מתישהו זה יגיע גם אליכם. בינתיים תעשו טובה, ולפחות אל תקחו בזה חלק.

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד