קשת נותנת אור ירוק לפגיעה מינית. ולא בפעם הראשונה

אסי עזר ב"נינג'ה ישראל" (צילום מסך: קשת 12)
אסי עזר ב"נינג'ה ישראל" (צילום מסך: קשת 12)

מי שהופתע מנוכחותו של אסי עזר ב"נינג'ה ישראל" אתמול שכח כנראה את ההתנהלות של קשת מול אייל גולן ויורם זק. זאת המדיניות ואלה הערכים של גוף השידור החזק בישראל. אז איך אנחנו אמורים להגיב בפעם הבאה שיונית לוי או אילנה דיין ידווחו לנו בזעזוע על פרשיית פגיעה מינית חדשה?

9 בינואר 2022

השנה היא 2022. אבל בשידורי קשת השנה היא עדיין 2002. יש לרייטינג מלך והוא מטריד, תוקף, הולך ומתחרפן מעודפים של אגו ואיד. בראש לא נשאר הרבה חוץ משתן. ואף אחד בשידורי קשת לא חושב לעצור אותו. הוא הרי המלך. ויש לו רייטינג. וזה הדבר היחיד שחשוב מבחינת קשת, אז והיום. כולנו יודעים איך זה נגמר אז. 

מי שציפה לפתוח אתמול את "נינג'ה ישראל" ולא לפגוש שם את אסי עזר – לא הבין שום דבר על שידורי קשת. התלונה הקשה שגולל כנגדו השחקן יהודה נהרי והעדות הנוספת על הטרדה ששודרה ברשת 13 הם רק מכה קטנה בכנף מבחינת גוף השידור הכי חזק בישראל. אז יצמצמו את הנוכחות שלו בפרומו לאפס ואולי יערכו החוצה כמה הערות מחפיצות מהסוג שעזר אוהב לפזר לעבר המתמודדים השריריים, אבל בגדול האסטרטגיה הברורה היא לקוות שלא יתקבלו תלונות נוספות, הסערה תחלוף ועזר ימשיך להטיל ביצי זהב, שלא לומר אשכי זהב.

ואז אמרנו להם שנבדוק כל תלונה לעומקה. "נינג'ה ישראל" (צילום מסך: קשת 12)
ואז אמרנו להם שנבדוק כל תלונה לעומקה. "נינג'ה ישראל" (צילום מסך: קשת 12)

האם בגלל שתי תלונות, אחת מהן אנונימית והשנייה על אירוע שהתרחש לפני עשור וחלה עליו התיישנות, אמור גוף שידור מסחרי לאפסן את הכוכב הכי גדול שלו, שאחראי גם לדרמה הכי מצליחה שלו ומגיש את להיטי הריאליטי הכי גדולים שלו? זו שאלה ערכית שהתשובה הברורה של קשת עליה היא "לא". יתכן שאי אפשר לצפות ממנה לתגובה אחרת. לצפות מקשת להתנהלות ערכית בעידן #MeToo זה כמו לצפות ממקדונלדס להגיש מזון איכותי שאינו כרוך בסבל של בעלי חיים.  

והרי זה בדיוק מה שעשתה קשת בפרשת אייל גולן: היא התעלמה, הדחיקה, חיכתה שהעיסוק בו ידעך ולא היססה להחזיר אותה לעונה נוספת של "אייל גולן קורא לך" או להשתמש בו כדי להכות בתופי השנאה כמו ב"אביב נגד אייל" הנוראית. זה גם מזכיר מאוד את מה שעשו שם בפרשת יורם זק ו"האח הגדול". זאת השיטה, זאת המדיניות, אלה ערכי קשת דה פקטו. אפשר להתפלץ ולכתוב פוסטים וציוצים זועמים ואפשר פשוט להעביר ערוץ, נחשו מה יכאב יותר למנהלים בקומות העליונות.

מיד אחרינו, אילנה דיין עושה פרצופים על מאיר כהן. "נינג'ה ישראל" (צילום מסך: קשת 12)
מיד אחרינו, אילנה דיין עושה פרצופים על מאיר כהן. "נינג'ה ישראל" (צילום מסך: קשת 12)

הזיכרון הציבורי בישראל קצר מאוד, ועל זה קשת בונה. אסי עזר ינמיך קצת פרופיל ואם לא יגיעו תלונות נוספות החיים יחזרו למסלולם. העבודה שעזר השתמש במקום העבודה שלו כתפאורה וכמניע למעשי ההטרדה בהם הוא נחשד אמורה להפוך את המקרה לחמור ביותר בעיניי המעסיק שלו, אבל בקשת נותנים אור ירוק להטרדות מיניות באופן קונסיסטנטי – שתיקתה כהסכמה – וזה כנראה לא הולך להשתנות מחר בבוקר ובטח שלא מחר בפריים טיים.

הבעיה האמיתית היא שקשת של 2022 היא לא קשת של 2016. האחריות שלה היום גדולה יותר ולו בגלל שעכשיו יש לה גם חברת חדשות עצמאית. איך אמורים צופי מהדורות האקטואליה של קשת 12 להגיב בפעם הבאה שיונית לוי תדווח בפנים חמורות סבר על פרשיית הטרדות חדשה? איך תוכל אילנה דיין להזדעזע שוב מתחקיר על ח"כ מטריד מינית? הכסתח של קשת על כוכביה המטרידים חותר תחת האינטגריטי העיתונאי של כוכביה האחרים, ויותר מכך, פוגע בעיתונות עצמה. וזה כבר מטריד אפילו יותר.