הסינגל החדש של ריטה אורה עולה ללהטב"קים על העצבים ובצדק

הביט אמנם כיפי וההפקה על רמה, אבל מה שהיה נועז וחצוף בשנת 2008 הופך ב-2018 לטרק פורנו רך של חבורת סטרייטיות עם קהל יעד גברי ומטרה סקס-אפילית נטו. השיר החדש של ריטה אורה מעצבן את חברי הקהילה הלהטב"קית שגורסת "המילים פוגעניות, נקודה"

ריטה אורה. צילום: גטי אימג'ס
ריטה אורה. צילום: גטי אימג'ס
14 במאי 2018

נראה שעולם הפופ מאמץ את הנזילות המגדרית והבי-סקסואליות כטרנד. קל לשזור אותו בינות למקצבים הקלילים, לצבוע את הקליפים בצבעי פסטל נעימים, לענטז בלי רגשות אשם על דוגמה אישית ובעיקר לקחת הפוגה נועזת מאותם שירים הטרו-נורמטיביים על היחסים שבינה לבינו. משב הרוח הרענן הזה ננשף על מצחינו המיוזעים באהבה בידי ג'אנל מונה בסינגלים האחרונים שלה, Make me Fell ו-Pynk (שמבחינת אסתטיקה ופוליטיקה, אם להודות על האמת – די התפרצו לדלת פתוחה). כעת, הילולת האהבה העלק חסרת מגדר מתירגמת לשיר חדש של ריטה אורה, "Girls".

עוד כתבות מעניינות:
המלכה של הראפ כועסת ולא סקסית. אולי בגלל זה עוד לא שמעתם עליה?
היסטריית הכושר של הגייז היא בעצם הומופוביה
עלמה הראל לא מבינה מה הבעיה של אינסטגרם עם שיער ערווה

הסינגל החדש בו משתתפות הראפרית קארדי בי והזמרות צ'ארלי XCX וביבי רקסה, יצא לאוויר לפני מספר ימים וכבר הספיק לספוג לא מעט אש מאמנים קווירים בתעשייה. מדובר במעין חידוש לא מודע לעצמו של השיר "I Kissed a Girl" של קייטי פרי משנת 2008, שלמרבה הצער לא מצליח לשחזר את הסנסציה ונותר רק גימיקי, מתאמץ ואפילו פוגעני. וזה בדיוק העניין עם מחוות או הומאז' – על מנת לגרום להן לעבוד, צריך להיות בהן מעבר לריפרור "מגניב" או "סקסי" שמטרתו משיכת רייטינג תחת מעטה ליברלי פשטני.

הביט אמנם מקפיץ, ההפקה על רמה וקולן של המשתתפות עושה כיף באוזניים, אבל מה שהיה נועז וחצוף בשנת 2008 הופך ב-2018 לטרק פורנו רך של חבורת סטרייטיות עם קהל יעד גברי ומטרה סקס-אפילית נטו.

עם שורות כמו "יין אדום, אני רק רוצה לנשק בחורה" ו-"הלילה אני לא רוצה כלב, אני רוצה חתלתול, מיאו", לא מפתיע שיוצרים כמו הזמרת הקווירית היילי קיוקו לא מתרשמים. "השיר הזה עושה יותר נזק מאשר תועלת לקהילת הלהטב"ק", קיוקו צייצה עם צאתו של הסינגל. "שירים כאלה רק מתדלקים את המבט הגברי ודוחקים לשוליים נשים שאוהבות נשים… אני לא צריכה לשתות יין כדי לנשק בחורה, אני אוהבת נשים כל חיי".

אל ההאשמות הצטרפה גם הזמרת האמריקאית קלאני, שאף שיתפה פעולה בעבר עם קארדי בי, וצייצה בתגובה לקיוקו כי "זה לא לגבי כישרון, זה לגבי בחירות. המילים הן פוגעניות, נקודה". הרבה לפני הביקורת אורה התראיינה לפיפל מגזין ואמרה כי "השיר מייצג עבורי חופש ואת היכולת להיות מי שאני רוצה להיות ללא שיפוטיות", אך לציוצים הללו היא טרם הגיבה. אגב, כשאת "לסבית סקסית" שצדה את הטרף שלה ומכניעה אותו לתנוחת מספריים כשעל שפתייך מרוח שפתון אדום לוהט, מדובר באקט מאוד גברי, פטריארכלי ואיך נגיד – שיפוטי.

גם אם נניח לרגע בצד את העובדה שבשנת 2018 תרבות הפופ העולמית מקבלת שעשוע חד מיני כלגיטימי אצל נשים ולא אצל גברים (אנחנו כמובן מחכים לסינגל של קניה ווסט, דרייק וג'סטין ביבר ששרים על כמה בא להם לשחק אחד עם השני משחקים של גדולים), הקו הדק בין עוצמה נשית ונזילות מגדרית לבין טרנדיות פופוליסטית נחצה כאן.

https://www.instagram.com/p/Bin3OEnnIT5/

נטייה מינית היא עדיין נושא טעון שלא נכון להקל בו ראש. תקראו לנו כבדים וחסרי חוש הומור, אבל אורה עושה שימוש ציני בפתיחות היחסית שהתעשייה מגלה כלפי להטב"קים בשנים האחרונות. בסופו של דבר מרגיש שהיא רוכבת על טרנד שהיה גם יכול להיות פודלים צבעוניים מקפצים במקום אהבה נשית חד מינית.

השאלה האם אורה וחברותיה לסינגל באמת חשבו שהן פורצות גבולות נשארת באפלה. בין אם התשובה לשאלה היא חיובית ובין אם שלילית, הסיפור מעורר רחמים במקרה הטוב ומביע זלזול במקרה הרע. התגובות מיוצרים אחרים בעולם הפופ האמריקאי מדברות בעד עצמן: הפופ העכשווי מאתגר נושאים בצורה מתוחכמת וכבר מזמן לא מסתפק בלהיות פוסטר, וגם כשכן, הוא מודע לעצמו, ומבקש שיתייחסו אליו בהתאם ולא כהמנון חופש ועוצמה.

כשאת צריכה כוס יין כדי לנשק בחורה לא מדובר בהמנון בי-סקסואלי, מדובר בסיפור לא אלגנטי שאת מספרת במסיבת הרווקות שלך על הפעם ההיא בקולג' בה היית ממש שיכורה. עצה שלנו – לא כל סיפור מסיבת רווקות צריך להלחין ולהקליט.