רשימת קריאה: הספרים שאתם חייבים לקרוא לפני שהם הופכים לסרט או סדרה

הסופרת שאף שולחן קפה תל אביבי לא שלם בלעדיה, סדרות הפנטזיה שירשו את המקום של "משחקי הכס" וספר המתח הכי מדובר: תקראו את הספרים האלה עכשיו, תזכו להתנשא על כולם אחר כך

"החברה הגאונה"
"החברה הגאונה"
28 באוקטובר 2018

החברה הגאונה

מה הסיפור: לילה ואלנה, חברות נפש, מתבגרות יחד בנאפולי של שנות ה-50
מתי: נובמבר בחו"ל, דצמבר בישראל

לא בטוח שנשארו בתל אביב אנשים שעוד לא קראו את הלהיט הספרותי הגדול של השנים האחרונות, הרומנים הנפוליטניים של אלנה פרנטה. אם התעצלתם עד עכשיו או חיכיתם לגרסה המצולמת, דעו שמדובר בהפקה משותפת של HBO ושל רשת RAI האיטלקית, ששמונת פרקיה ישודר בנובמבר באיטליה ובארה"ב. לישראל הסדרה תגיע רק בדצמבר, כש-HOT וסלקום TV יעלו בבת אחת כל הפרקים למטרות בינג' עם אפיל איכותי. לא, גם יוצרי הסדרה לא יודעים מי היא אלנה פרנטה האמיתית, וכן, כבר יש דיבור על עונות המשך על פי הספרים הבאים בסדרה.

"החברה הגאונה"
"החברה הגאונה"

המתופפת הקטנה

מה הסיפור: שחקנית מסתבכת בפרשת ריגול המערבת גם את המוסד
מתי: סוף אוקטובר בחו"ל, דצמבר בישראל

יש לא מעט סיבות להתעניין במיני-סדרה של ה-BBC ו-AMC: היא מבוססת על ספר של ג'ון לה קארה, הקאסט משובח כולל בין היתר את מייקל שאנון, אלכסנדר סקארסגרד ופלורנס פיו (שעשתה תפקיד מדהים ב"ליידי מקבת"), וכיוון שגם המוסד הוא חלק מהעלילה משתתפים בה גם שחקנים ישראלים, כמו מיכאל מושונוב ושלמה בראבא. ועדיין – הפרט הכי מסקרן הוא זהות הבמאי, פארק צ'אן ווק, שמזוהה עם קולנוע אלים מאוד ("שבעה צעדים", נגיד). כל הפרקים יעלו ל-HOT VOD בדצמבר.

"המתופפת הקטנה"
"המתופפת הקטנה"

הנערה ברשת העכביש

מה הסיפור: שובם של ההאקרית ליסבת סלאנדר והעיתונאי מיכאל בלומקוויסט
מתי: 8 בנובמבר בבתי הקולנוע בישראל

כשסדרת "מילניום" יצאה לאור והפכה להיסטריה כלל עולמית, הסופר סטיג לרסון כבר לא היה בין החיים. הוצאות הספרים לא הסתפקו בשלושה ספרים בלבד וסופר חדש, דויד לגרקרנץ, גויס להמשיך את עלילות המתח. הספר הראשון של לגרקרנץ והרביעי בסדרה בסך הכל כולל תעלומה סבוכה שמערבת גניבה של טכנולוגיה מסוכנת וריגול תעשייתי. עכשיו מגיע הסרט האמריקאי, שבע שנים אחרי "נערה עם קעקוע דרקון" גרסת דיוויד פינצ'ר, בכיכובה של קלייר פוי ("הכתר", "האדם הראשון") ובבימויו של פדה אלוורז ("לא לנשום").

גבעת ווטרשיפ

מה הסיפור: קבוצת ארנבים יוצאת לחפש בית חדש ועוברת מלא שיט אפל
מתי:
 25 בדצמבר בנטפליקס

רוצים לצלק את הילדים שלכם אבל הם לא אוהבים לקרוא? ברכות! BBC ונטפליקס סידרו אתכם עם מיני-סדרת אנימציה בארבעה פרקים על פי הספר הקלאסי של ר'יצארד אדאמס. הספר (כמו הסרט האלים בהגזמה משנות השבעים והסדרה המצוירת מהניינטיז) מספר על קבוצה של ארנבים שעוזבים את הארנבייה השקטה שלהם כדי לחפש בית בטוח יותר, אבל שלל מכשולים מסוכנים ומפחידים מחכים להם בדרך.

פרא אציל

מה הסיפור: נער מתבגר בשכונת הארגזים הנקרע בין אמו הנרקומנית בגמילה לבין אביו האמן
מתי: בחודשים הקרובים

ספרו השני של דודו בוסי הפך לרב מכר בזכות השילוב שבין הכתיבה הקולחת והמצחיקה לעלילה הקשה והקלסטרופובית, שגיבורה הוא נער שתקוע בין שני בתים ושני הורים. הסיפור מתרחש בשכונת הארגזים בדרום תל אביב ומציג דמויות המתמודדות עם התמכרות לסמים או לאלכוהול, עוני וחוסר תקווה לעתיד יציב יותר. בתוך כל האווירה השמחה הזאת יש גם סכסוך משפחתי שנולד כמעט מכלום ומאבד פרופורציה. הגרסה הקולנועית לספר, שביים מרקו כרמל ("אחותי היפה"), היא אחד הסרטים הישראליים המסקרנים של השנה. הוא כבר הוקרן בפסטיבל חיפה וביום קולנוע הישראלי וזיכה את השחקנים נוה צור ושירה האס בפרס אופיר, אך תאריך הפצתו לקהל הרחב עדיין לא ידוע.

"פרא אציל"
"פרא אציל"

בשורות טובות

מה הסיפור: מלאך ושד מהגיהנום משתפים פעולה כדי לנסות ולמנוע את האפוקליפסה
מתי: מתישהו ב-2019

הספר המשותף של טרי פרצ'אט וניל גיימן הוא יצירת פנטזיה די מושלמת. בינתיים גם הגרסה הטלוויזיונית – מיני סדרה שתעלה בשנה הקרובה באמזון וב-BBC, נראית ממש טוב, בעיקר בזכות הליהוק האידיאלי לתפקידים הראשיים – מייקל שין ודיוויד טננט. בלב הסיפור נמצאים המלאך אזירפאל והשד אנתוני קרולי, שחיים בכיף בכדור הארץ במסווה אנושי ומיודדים זה עם זה, על אף היריבות של הבוסים שלהם. בדיוק בגלל זה לידתו של האנטיקרייסט לא באה להם טוב והם רוקמים תוכנית כדי למנוע ממנו לממש את ייעודו.

האחים סיסטרז

מה הסיפור: שני רוצחים שכירים נמלטים מאדם מסתורי ברחבי המערב הפרוע
מתי: תחילת דצמבר בבתי הקולנוע בישראל

רב המכר של פטריק דה-ויט מלווה שני אחים שמסתובבים במערב הפרוע, מחסלים לפי דרישה ומדברים הרבה. בשיאה של משימה מאתגרת אח אחד מתחיל להרהר באפשרות של עתיד אחר, אולי קצת פחות אלים. זאת מעין קומדיה שחורה המושפעת ממערבונים אך גם צוחקת עליהם, כך שהמעבר שלה לקולנוע הוא טבעי למדי. הבמאי שנבחר למשימה הוא ז'אק אודיאר ("חלודה ועצם"), ג'ון סי.ריילי הוא איליי האח העדין וחואקין פיניקס הוא צ'ארלי הרצחני. גם ג'ייק ג'ילנהול וריז אחמד במשתתפים.

ילד מחוק (Boy Erased)

מה הסיפור: בן של כומר נשלח למחנה נוצרי ואלים להמרה של בני נוער הומוסקסואלים
מתי: סוף דצמבר בבתי הקולנוע בישראל

אל תתבלבלו עם ספר הילדים הישראלי – סרטו של השחקן ג'ואל אדגרטון (שכבר ביים את סרט האימה "המתנה") מבוסס על Boy Erased, ספר הזיכרונות של ג'רארד קלוני שגדל במשפחה נוצרית קשוחה ואולץ לעבור טיפול המרה כשהוריו גילו על נטייתו המינית. בסרט מככבים לוקאס הדג'ס ("מנצ'סטר ליד הים", "ליידי בירד"), אדגרטון עצמו, ניקול קידמן וראסל קרואו.

Can You Ever Forgive Me?

מה הסיפור: אחרי שקריירת הכתיבה של דועכת, כותבת מוצאת דרכים חדשות ומטורללות להתפרנס
מתי: מוקרן בימים אלה בארה"ב, עוד אין תאריך הפצה בישראל

הדבר הכי מעניין שהסופרת והעיתונאית לי ישראל כתבה בחייה הוא האוטוביוגרפיה שלה. בשנות התשעים אף מגזין כבר לא הזמין ממנה כתבות פרופיל וגם כמחברת ביוגרפיות היא הגיעה למבוי סתום. ישראל לא ויתרה ומצאה דרך יצירתית לכתוב למחייתה – היא זייפה מאות מכתבים של מתים מפורסמים, ובהמשך גם גנבה מכתבים אמיתיים ומכרה אותם. בגרסת הסרט תשחק אותה מליסה מקארתי, שמקווה שהתפקיד יסדר לה מועמדות שנייה לאוסקר.

סיפורו של רחוב ביל

מה הסיפור: אישה מנסה להוכיח את חפותו של אהובה המואשם באונס לפני שילדם הראשון יוולד
מתי: סוף נובמבר בבתי הקולנוע בארה"ב

הפרויקט הראשון של הבמאי ברי ג'נקינס אחרי הזכייה באוסקר על "אור ירח" הוא עיבוד קולנועי לספרו של ג'יימס בולדווין. מדובר בסיפור אהבה טרגי המתרחש בהארלם, עם שני שחקנים אלמונים למדי בתור הזוג הראשי – קיקי ליין וסטפן ג'יימס ("המרוץ"). אם לא בא לכם לקרוא (אנחנו לא שופטים) ואתם בכל זאת רוצים להכיר יותר את בולדווין, שווה לראות את I'm Not Your Negro, דוקומנטרי שנוצר על בסיס זכרונותיו של הסופר, עם קריינות של סמואל ל.ג'קסון.

שם הוורד

מה הסיפור: שני נזירים – האחד צעיר והשני וותיק מנוסה – מנסים לפתור סדרת רציחות במנזר איטלקי.
מתי: תחילת 2019

הקלאסיקה של אומברטו אקו כבר עובדה לקולנוע ב-1986, אז גילם שון קונרי את הנזיר ויליאם מבסקרוויל, שנשלח למנזר מבודד כדי לחפש רוצח שמחסל חברי מסדר. לא קל לדחוס יותר מ-500 עמודים של היסטוריה, דיונים פוליטיים פנים-כנסייתיים, תעלומה בלשית ופילוסופיה לסרט, אבל העיבוד החדש הוא מיני סדרה של שמונה פרקים וההפקה היא איטלקית-גרמנית, אז לכו תדעו. בין השחקנים בסדרה החדשה נמצאים ג'ון טרטורו ורופרט אוורט.

איפה את, ברנדט?

מה הסיפור: עקרת בית מרירה נעלמת במסתוריות, בתה הקטנה יוצאת לחפש אחריה

מתי: מרץ 2019 בבתי הקולנוע בארה"ב

רב המכר הסאטירי והשנון של מריה סמפל מסופר מנקודת מבטה של בי, בתה בת ה-14 של ברנדט מהכותרת, שנעלמת יום אחד בלי להשאיר עקבות. הבת נעזרת במסמכים שכתבו הוריה כמו מכתבים, תמלילי שיחות ואפילו לייב בלוגינג כדי לנסות להתחקות אחר עקבות אמה. אם יש במאי שיצליח לתרגם את הפורמט הזה לקולנוע כיפי ויצירתי זה כנראה ריצ'ארד לינקלייטר ("לפני הזריחה", "התבגרות"), אבל גם אם הסיפור יהיה הרבה יותר סטנדרטי בגרסת הסרט לפחות נתנחם בשחקנים כמו קייט בלאנשט, בילי קרודופ ("כמעט מפורסמים"), קריסטן וויג וג'ודי גריר.

בית קברות לחיות

מה הסיפור: משפחה עוברת לגור בעיר שמסתירה סודות אפלים
מתי: חורף 2019 בבתי הקולנוע בארה"ב

בעברית נקרא ספרו של סטיבן קינג בשם הקסום "בית קברות לחיות שעשועים", והוא נחשב לאחד הכותרים הטובים והמפחידים ביותר של הסופר הגרפומן. בית הקברות המקולל הנ"ל הוקם על אדמה אינדיאנית והשמועות מספרות שכל מי שייקבר בו ישוב לחיים – אבל שונה ומסוכן יותר. הקטע עם קינג הוא שכמה מספריו הפכו לסרטים מצוינים ("הניצוץ", "קארי", "מיזרי") והאחרים לכישלונות קולנועיים מהדהדים ("לוכד החלומות", "המגדל האפל"), אז ליתר ביטחון תמיד כדאי להתחיל מהספר ולהמשיך משם לעיבוד הקודם לספר מ-1989. אם זה לא שבור וכו'.

נשים קטנות

מה הסיפור: ארבע אחיות מתבגרות על רקע מלחמת האזרחים האמריקאית
מתי: סוף 2019

אחרי ההצלחה של "ליידי בירד" גרטה גרוויג עוברת לעבד לקולנוע בפעם השביעית את הספר שכבר חמישים שנה גורם לנערות (ולג'ואי טריביאני) לבכות. הפעם הקריאה המקדימה כמעט הכרחית כי הסרט הוא לא עיבוד נאמן ויציג גם המשך חדש לעלילת הספר. הקאסט לא פחות מחלומי: מריל סטריפ, סרשה רונן, פלורנס פיו (ע"ע "המתופפת הקטנה"), אמה ווטסון, לורן דרן, בוב אודנקירק, לואי גארל וטימותי שאלמיי.

>>עוד פרטים על הגרסה החדשה לספר

"נשים קטנות", 1994
"נשים קטנות", 1994

האישה בחלון

מה הסיפור: אישה אגורפובית מרגלת אחרי השכנים והופכת עדה לפשע מזעזע
מתי: אוקטובר 2019

המותחן מאת איי.ג'יי. פין (שם עט, כנראה) סומן בזריזות כיורש של "נעלמת" והפך לאחד הספרים המצליחים של השנה. הביטוי "היצ'קוקי" נזרק שוב ושוב לאוויר כשמדברים עליו, אולי בגלל שזה לא מנומס להגיד "נו מה, זאת העלילה של 'חלון אחורי'". כמובן שכבר יש סרט בדרך, שיביים ג'ון רייט ("כפרה", "שעה אפלה"). איימי אדאמס תשחזר את ההופעה מ"חפצים חדים" עם עוד דמות של אישה שבורה בסביבה מסוכנת, וגם ג'וליאן מור, גארי אולדמן ובריאן טיירי הנרי בעניין.

מלכוד 22

מה הסיפור: סאטירה צבאית ואבסורדית במלחמת העולם השנייה
מתי: מתישהו ב-2019

על מי אנחנו עובדים, כולם כבר קראו את זה בצבא. אבל אם לא, דעו שספרו של ג'וזף הלר מספר על קצין בטייסת אמריקאית במהלך מלחמת העולם השנייה, שמעביר את זמנו בהרהורים פילוסופיים, חרדת מוות ונחמה עצמית בעזרת הומור אבסורדי. העיבוד התורן הוא טלווזיוני – הפקה אמריקאית, בריטית ואיטלקית שתגיע להולו (ול-yes) מתישהו בשנה הבאה. ג'ורג' קלוני יביים וגם ישחק, לצד יו לורי, כריסטופר אבוט (צ'ארלי מ"בנות") וקייל צ'נדלר ("אורות יום שישי").

חומריו האפלים
מה הסיפור: מסעם המופלא של שני ילדים בין עולמות מקבילים
מתי: 2019-2020, כנראה

טרילוגיית הפנטזיה של פיליפ פולמן אהובה מאוד על ילדים, נוער ומבוגרים כאחד. היא מלאה דימיון וקסם, מחכימה ומרתקת, אבל במעבר לקולנוע משהו השתבש. סדרת הסרטים שתוכננה נקטעה אחרי סרט בודד וכושל, "מצפן הזהב". הסרט היה עמוס בפרטים ולא מספיק מעניין, והביקורת הנוקבת שלו נגד הדת ובפרט הכנסייה הקתולית דוללה עד הועלמה לחלוטין, כנראה בתקווה להפוך את הסיפור להארי פוטר הבא. זה פחות עבד.

עכשיו, כשעולמות פנטסטיים עמוסים בדמויות עם שמות מורכבים הם סחורה לוהטת, הגיעה השעה לניסיון חוזר. סדרת הספרים צפויה להפוך לסדרה של ה-BBC, שכבר הזמינו שתי עונות של שמונה פרקים כל אחת, כשבארה"ב היא תשודר ב-HBO. הקאסט כולל, בין היתר, את דפני קיין (הילדה מ"לוגאן"), ג'יימס מקאבוי, רות' ווילסון (הרומן) ולין מנואל מירנדה.

חולית

מה הסיפור: כוכב לכת מדברי נקלע למרכזה של מלחמה בין-כוכבית ענקית
מתי: סביב 2021

פרנק הרברט כתב שישה ספרי "חולית" בין שנות השישים והשמונים, והסדרה נחשבת עד היום לאחת מיצירות המופת הכי חשובות בז'אנר המדע הבדיוני, שהידהדה רעיונות מיסטיים ופילוסופיים בתוך סיפור הרפתקאות פנטסטי ורחב היקף. כשהבמאי אלחנדרו חודורבסקי רצה להפוך את סדרת הספרים לסרט ענק ומושקע מאין כמוהו, אך ההפקה לא יצאה אל הפועל. במקומו, ביים את הסרט הראשון על פי חולית דיוויד לינץ', אך זה לא התקבל יפה אצל הקהל והמבקרים (הרברט דווקא היה מרוצה ממנו). הייתה גם מיני-סדרה בשנת 2000 שלא עוררה הרבה תשומת לב.

היום כבר די ברור שהסדרה היא מכרה זהב בלתי מנוצל, והתוכניות החדשות לעתיד המצולם של חולית שאפתניות לא פחות מהסרט ההוא של חודורובסקי. אולפני לג'נדרי עובדים על עיבוד קולנועי שיביים דניס וילנב ("בלייד ראנר 2049", "המפגש") ויפרוש את עלילת הספר הראשון על שני סרטים. טימותי שאלמיי לוהק לתפקיד הראשי. וילנב אמר שהוא מתכנן ליצור "מלחמת הכוכבים למבוגרים".  חוץ מזה, מתוכננת גם סדרת טלוויזיה על פי חולית, שנכון להיום הפרט היחיד שידוע עליה הוא עצם קיומה.

"חולית" מאת פרנק הרברט

אלוהים, אתה שומע? זו אני, מרגרט

מה הסיפור: מרגרט מוטרדת בגלל ענייני התבגרות ומתנחמת במועדון החברות שלה ובשיחות עם אלוהים
מתי: ???

זה לקח לה 48 שנה, אבל ג'ודי בלום סוף סוף אישרה להפוך את הספר המכונן שלה לסרט. דורות של נערות שגדלו על הקלאסיקה כבר בהיכון עם זעקות על השחתת ילדותן ו/או קניית כרטיסים מראש להן, לבנותיהן ולנכדותיהן. קלי פרמון קרייג ("The Edge of Seventeen") צפוייה לכתוב ולביים. בלום, היום בת 80, תיקח חלק בהפקה.

אמה

מה הסיפור: צעירה עשירה משדכת כל מה שזז ורק לעצמה היא שוכחת לסדר מישהו

מתי: ???

ספרה של ג'יין אוסטן כבר עובד כמה וכמה פעמים לקולנוע ולטלוויזיה (וזה עוד בלי לספר את העיבוד המעט רופף "קלולס", שגם הוא בדרך לרימייק), אבל נו, יאללה, שיהיה עוד אחד. הפעם הבמאית תהיה אוטומן די ווילדה, במאית קליפים וצלמת שעבדה בין היתר עם אליוט סמית', פיונה אפל, בק, סוניק יות' ועוד רבים ומגניבים. אנה טיילור ג'וי ("המכשפה", "ספליט") תהיה אמה, אצילה עם חיבה יתרה להתערבות בחיי האהבה של הסובבים אותה.

פעמון הזכוכית

מה הסיפור: אישה חווה משבר נפשי קשה, שמוביל אותה לבית חולים פסיכיאטרי
מתי: ???

קירסטן דאנסט מצטרפת לשורה ארוכה של כוכבים שמנסים את כוחם גם מעברה השני של המצלמה, והיא מכוונת גבוה. הסרט הארוך הראשון שלה כבמאית צפוי להיות עיבוד קולנועי (שני במספר, הקודם יצא ב-1979) לרומן הסמי-אוטוביוגרפי של סילביה פלאת', שהתאבדה זמן קצר אחרי יציאתו לאור. דקוטה פאנינג תככב ותפיק וגם פטרישיה ארקט, בל פואלי וסטייסי מרטין ("נימפומנית") אמורות להשתתף.

מחזור כישור הזמן

מה הסיפור: חברה במסדר קוסמות מובילה חמישה צעירים למסע אפי, בידיעה שאחד מהם הוא המשיח שמסוגל להציל (או להשמיד) את האנושות

מתי: ???

אנחנו חיים בעידן פוסט "משחקי הכס" ובכל רשתות הטלוויזיה בעולם מחפשים סדרת פנטזיה חדשה לסחוט. נטפליקס קנו את "נרניה" ואמזון את "שר הטבעות", אבל גם את סדרת מחזור כישור הזמן, סדרת הפנטזיה של רוברט ג'ורדן המתרחשת ביקום פנטסטי שבו רק נשים יכולות להשתמש בקסם. יש בסדרה הזו המון, המון ספרים, אם תתחילו עכשיו אולי תספיקו לסיים את כולם עד 2020.