שאול ידע מה טעים: איך הפכו המנות של יועזר בר יין לאיקוניות?

איך נחקקו כל כך הרבה מנות מיועזר בר יין בדברי ימי הקולנריה התל אביבית? "ביועזר לא היה שום ניסיון להתחנף לטעם של הלקוח ולא עיגלו פינות"

שאול אברון (צילום: איליה מלניקוב)
שאול אברון (צילום: איליה מלניקוב)
6 בספטמבר 2017

בפברואר 2013, פחות מארבעה חודשים לאחר מותו של שאול אברון, סגרה מסעדת יועזר בר יין את דלתות הברזל הכבדות בפעם האחרונה. אבל רשימה ארוכה של מנות שנטעמו במאורה היפואית על ידי אוהדיו הרבים של אברון לא יישכחו לעולם: סטייק בחיתוך ליונזי; בף בורגיניון; פסטה 40 חלמונים עם גילופי בוטרגו כתמתמים, או עם פרוסות נדיבות של פטריות כמהין שחורות; ניוקי אווריריים של פורצ'יני וכמהין; טרטר אמריקן עשוי משייטל קצוץ ביד מתובל במיונז וחרדל; ג'לי בוהק של שמפניה משובץ בפירות יער; שוקרוט; פטה דה קמפן עטוף בצק זהוב; בליני רכים עם תלולית של קרם פרש תוצרת הבית וסלמון שנכבש במקום; נקניקיית בודן נואר שמנמנה עשויה מדם טרי של חזיר; ביצים עם ביצים – ביצי שור עם חלמוני ביצה; פולנטה עתירת חמאה עם גילופי כמהין וביצה עלומה ועוד ועוד. כמעט כל התפריט של יועזר עמוס מנות שנחשבות איקוניות עד עצם היום הזה.

למה אנחנו כל כך אוהבים את האוכל של איל שני?

30 המנות האיקוניות של תל אביב

20 המנות האיקוניות שהיו בתל אביב ואינן עוד

10 הקינוחים האיקונים של תל אביב

"לא המצאנו שם כלום", אומר חיליק גורפינקל, עיתונאי אוכל ויין ומי שהיה השף הראשון של המקום עם פתיחתו. "את עוגת השוקולד המיתולוגית של יועזר, שהופיעה בכל כך הרבה מקומות כעוגה שלנו, לקחנו מעמוד 225 בספר 'ביסטרו קוקינג' של פטרישיה וולס".

כמעט כל מנה בתפריט זכתה למעמד של מנה איקונית.

"ההסבר פשוט: בפינה השמאלית של הבר ישב אדם שמאוד אהב אוכל וביקש מהטבחים להכין דברים שטעימים לו, ומתברר שהיו טעימים לאחרים".

עיתונאית האוכל הילה אלפרט אומרת דברים דומים. "הייתה שם תשוקה אמיתית לאוכל, וכמו במוזיקה או באמנות – כשיש תשוקה זה משהו שאנשים מזהים ומעריצים. הרבה שפים מלרלרים על ללכת עד הסוף, אבל שם באמת הלכו עד הסוף. לא היה שום ניסיון להתחנף לטעם של הלקוח ולא עיגלו פינות, אפילו שבסוף זה מה שגרם להתאבדות של המסעדה".

"לא ניסינו לחדש" אומר בן תדהר, שהיה שף במסעדה "פשוט השתמשנו בחומרי הגלם הטובים בצורה הכי טובה שיכולנו. באנו בבוקר במטרה לעשות אוכל טוב וליהנות מזה, זה כל הסוד".