מה מונע את סלילת שבילי האופניים ברחובות מרכזיים בתל אביב?

האכיפה נגד אופניים חשמליים על המדרכה מבורגת, אבל בצדה מתבקש שהרוכבים יזכו לשבילים בטוחים משלהם. אז למה ברחובות מרכזיים כמו דיזנגוף, אלנבי ובן יהודה אין עדיין שבילי אופניים?

רוכבת חשמליים על המדרכה בבן יהודה (צילום: שלומי יוסף)
רוכבת חשמליים על המדרכה בבן יהודה (צילום: שלומי יוסף)
22 ביוני 2017

שביל הבריחה: בעוד כחודש תחל העירייה באכיפת איסור הנסיעה באופניים חשמליים על המדרכה. מדובר במהלך שהולכי הרגל בעיר משוועים לו, אולם תושבים רבים משני צדי המתרס סקפטיים לגביו. ההולכים חוששים שהאכיפה לא תיתן מענה מלא לבעייתם, בעיקר מכיוון שלא תתייחס לרוכבי אופניים "רגילים", והרוכבים זועמים על כך שיהיו חשופים לקנסות – או לסכנת חיים בכביש. פתרון אפשרי לחששות הצדדים הוא שיפור תשתיות שבילי האופניים בעיר, ואלה עדיין חסרים מאוד, בעיקר בצירים המרכזיים של מרכז העיר – דיזנגוף, אלנבי ובן יהודה – שבהם אין שבילי אופניים, למרות חשיבותם, ואף שרוחבם הגדול מקל את ההחלטה להפקיע את אחד הנתיבים לטובת העניין.

בעירייה מספרים שהם משקיעים עשרות מיליונים בשיפור תשתיות האופניים, ושהיא אף מובילה בתחום לעומת רשויות אחרות, אך באשר לצירים המדוברים, שם קיים קושי מובנה. כך למשל ברחוב דיזנגוף הסואן מתבצעות היום העבודות להקמתה מחדש של כיכר צינה, ובסוף רחוב אלנבי מתבצעות העבודות על הרכבת הקלה. על כן, טוענים בעירייה, במקרים אלה מעדיפה העירייה לא להעמיס עוד יותר על התושבים (הנהגים ונוסעי התחבורה הציבורית שבהם, בעצם), ולהמתין עם סלילת השבילים.

עוד כתבות מעניינות בנושא: 
מסוף 2000: הנוסעים מתקשים למצוא את תחנות האוטובוס בעקבות שיפוצים
סכנה ברורה ומיידית: עשרת הצמתים המסוכנים בתל אביב
כל הפרטים על תוכנית האכיפה נגד הרוכבים על המדרכה

בבן יהודה המצב שונה. שם אין עבודות מסיביות, שם הרחוב רחב במיוחד, ושם, טוענים תושבי הסביבה, המצב חמור עוד יותר. "בן יהודה הוא ציר ראשי לרבבות רוכבים", מספרת חגית אוריין, פעילת עירונית שעומדת מאחורי דף הפייסבוק מחזירים את המדרכות להולכי הרגל. "בבן יהודה יש גם תיירים רבים ועסקים רבים שמציעים להם השכרת אופניים חשמליים, מה שמציף את הרחוב בהם. ההולכים צועדים בפחד, נצמדים לקירות הבניינים וחוששים לילדיהם ולכלביהם".

רוכב תל אביבי מרכיב על האופניים החשמליים באבן גבירול. אין מצב לכביש (צילום: בן קלמר)
רוכב תל אביבי מרכיב על האופניים החשמליים באבן גבירול. אין מצב לכביש (צילום: בן קלמר)

לדברי אוריין, מי שסובל מהמצב הם הולכי הרגל וכן בעלי העסקים, שטוענים לבריחת לקוחות, אבל גם הרוכבים עצמם. בצפון בן יהודה ממוקם אשכול גנים גדול, ורבים מההורים חוששים לנסוע כחוק עם הילדים אליו וממנו. יסמין היא אחת מהם, רוכבת חשמליים בעצמה. "לנסוע על המדרכה זה מסלול מכשולים", היא מודה ומציינת שחלק מהחשש נובע אפילו מרוכבי חשמליים אחרים: "אני נוסעת בזהירות, אבל יש הרבה שלא נוסעים כמוני. אפילו אותי חותכים בטירוף". נוכח העובדה שגם הכביש מסוכן, גם עם תחילת האכיפה היא לא מתכוונת לעבור לשם. "לעולם לא אסע על הכביש עם הילדה. זה פחד אלוהים". האם שביל אופניים יפתור את הבעיה? יסמין לא בטוחה. "אין בעיר שביל אופניים אחד טוב", היא מתריעה, אך מודה: "אני לא יודעת איך יעשו את זה, אבל אין פתרון טוב יותר". אוריין מספרת שבפניותיה אל העירייה בדרישה לסלול שבילי אופניים ברחוב, זו הסתייגה מהמהלך בטענה שהדבר יקשה את פריקת הסחורה ברחוב, וכן טענה שהמשטרה מזהירה שסלילת שביל במקום מסוכנת. בפגישות שערכה עם מנכ"ל העירייה מנחם לייבה ועם סגנית ראש העיר הממונה על התחבורה, מיטל להבי, אלה הבטיחו לבחון את הנושא, אך להבנה מאז ירד העניין מהפרק.

באשר לסוגיית בן יהודה, נמסר מהעירייה: "הנושא נבחן בעירייה לאור המורכבות הרבה של יישומו. סלילת שביל אופניים ברחוב מצריכה ביטול מקומות חנייה רבים וכן פתרון לקושי שיווצר בפריקה וטעינה לאורך הרחוב. טרם התקבלה החלטה בנושא וסלילת הנתיב נבחנת במקביל לנתיבי אופניים בדיזנגוף ובאלנבי".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "בדיון שהתקיים בנושא לפני כשנה התגלו בעיות טכניות בסלילת השביל. עם זאת, המשטרה לא הביעה כל התנגדות לסלילתו והינה גורם מייעץ ולא מחליט בסוגייה".