שבעה כדורי פנקייק במילוי שוקולד בלגי ועוד מחדשות האוכל של השבוע

עסקית חדשות ושוות בסנטה קתרינה, קרב קוקטיילים באימפריאל, ומבעבע חדש ומצוין ליקב רמת הגולן. כל מה שצריך לדעת בקולינריה של השבוע

גוליס. צילום: סלי בן אריה
גוליס. צילום: סלי בן אריה

אחת מתשע

אחרי שזכתה בתואר "המסעדה החדשה של 2015" בטקס פרסי האוכל של Time Out, מסעדת סנטה קתרינה המורחבת בניצוחו של השף תומר אגאי פותחת את שעריה לעסקיות צהריים. עם השאיפה להיות העסקית הכי טעימה והכי משתלמת בעיר, התפריט מציע דיל יוצא דופן: כל עיקרית מוגשת עם לא פחות מתשע מנות ראשונות קטנות. במנות תמצאו פוקאצ'ה עם מטבוחה וצ'ירשי, מסבחה, צזיקי, סלט סלק, חמוצים, ירקות צלויים מהטאבון עם טחינה ושמן זית, מיני סלט דאקה, גרבלקס של בורי על סלט תפוחי אדמה רוסי וקובה נבלוסייה.

את כל המנות ראשונות הללו תקבלו עם עיקרית לבחירה: סופריטו עוף עם תפוחי אדמה וירקות שורש (69 ש"ח); לזניה ראגו עגל (72 ש"ח); לחם בעג'ין (68 ש"ח); שישקבב על פיתה עם טחינה וסלט ירקות מהטאבון (78 ש"ח); ספגטי עם קלמרי טרי, שיפה, שום וציר סרטנים (82 ש"ח); פילה מוסר ברוטב אדום חריף עם תפוח אדמה וזעפרן (94 ש"ח). לא מתחשק לכם עיקרית ונדלקתם על הראשונות? יש אפשרות להזמין את כולן ב־48 ש"ח לסועד, או את חלקן ב־8־12 ש"ח למנה. לסיום מתוק תוכלו לבחור בין בסבוסה חמימה עם כדור גלידה ביתית (14 ש"ח) לפנקוטה יוגורט וכבשים (14 ש"ח). אל תקבעו לנו פגישות, אנחנו בסנטה.

לסנטה קתרינה

סנטה-קטרינה. צילום: שלומי יוסף
סנטה-קטרינה. צילום: שלומי יוסף

מרגש ומופתי

אם נתחיל למנות את כל פריצות הדרך המקומיות והחלוציות של יקבי רמת הגולן נצטרך חצי גיליון. לאחרונה היקב עשה זאת שוב, עם יין מקומי מרגש ופורץ דרך: קצרין בלאן דה בלאן LD 2000. 200 בקבוקים, זה כל הסיפור כאן – ספק אם עוד נשאר בכלל משהו לקנות – ובכל זאת, הרבה זמן לא זכור לי כזה באזז וציפייה ליין מקומי.

מדובר בירדן בלאן דה בלאן, המבעבע המופתי של היקב (גם במקרה הזה היקב היה הראשון בארץ – ועד היום כמעט הבודד – להוציא יין מבעבע בשיטה המסורתית של תסיסה שנייה בבקבוק) מבציר 2000, שהתיישן לא פחות מ־15 שנה (!) על השמרים. LD פירושו Late Disgorgement, פרקטיקה מקובלת בשמפן, בעיקר בשמפניות היקרות והמובחרות. פשוט שמו בצד כמה בקבוקים מבציר 2000, ובמקום לפקוק אותם נתנו להם להמשיך לשבת על השמרים כדי לקבל עוד עומק, מורכבות וטקסטורה.

מדובר ביין מבעבע באיכות שאינה נופלת משמפניות טובות, עם ריחות תפוח עץ אפוי, מעט קרמלי, לצד ריח שמרים ופרחוניות נעימה. הגיל מורגש כאן בצורת חמצון עדין ובועות שמלטפות את החך ונעלמות מהר. אמנם טעמתי כבר שמפניות שהיו בוגרות יותר והרגישו צעירות ורעננות יותר מהמבעבע הזה, אבל מעולם לא חשבתי שיין מבעבע מקומי יצליח להגיע למורכבות כזו ולהציג פרופיל טעם שכזה.

500 ש״ח עולה התענוג, לא מעט, אבל מדובר מראש על מעין פריט אספנים, כך שאין מה להתקשקש כאן על "תמורה למחיר". מה שבטוח הוא שמי שיספיק לשים ידיו על בקבוק כזה ייהנה מיופי של יין שרוב הסיכויים שיהפוך לאחד היינות האיקונייים שיוצרו כאן.

קצרין בלאן דה בלאן LD 2000, יקב רמת הגולן, להשיג במרכז המבקרים של היקב

קצרין בלאן דה בלאן LD 2000
קצרין בלאן דה בלאן LD 2000

מועדון קרב

כשברים ברחבי העיר חוגגים יום הולדת, שם נרדף ל"צלחנו עוד שנה בלי שנסגר", הם בדרך כלל מציעים מבצעי אחד פלוס אחד על צ'ייסרים וקוקטיילים עם יותר סוכר מאלכוהול. הבר אימפריאל, כיאה למעמדו, מוכיח שגם יום הולדת אפשר לעשות בסטייל.

לכבוד שלוש שנות קיום מכובדות ברחוב הירקון החליטו בעלי הקבוצה לחגוג בקרב קוקטיילים: מצד אחד של הזירה קוקטיילים של הברמנים, ומהצד השני קוקטיילים של המייסדים. האירוע יתקיים ביום ראשון באימפריאל ובמסעדת לה־אוטרה הצמודה. בכניסה אפשר יהיה לרכוש ארבעה פתקים תמורת 70 ש"ח (קוקטייל=שני פתקים; מנת אוכל=פתק אחד. המחיר כולל שירות).

כל חוגג יוכל להצביע לקבוצה המועדפת עליו וייכנס להגרלה שבה יחולקו סדנאות קוקטיילים פרטיות, קוקטיילים מבוקבקים, קוקטיילים מיושנים בחבית וארוחה זוגית בלה־אוטרה ובאימפריאל. הצוות המנצח, ככל הנראה, ישפיל את המפסיד ויגרום לו לשתות צ'ייסרים של פיג' עד אור הבוקר.

לאימפריאל

יום הולדת שלוש לאימפריאל. צילום: רוסקו רז
יום הולדת שלוש לאימפריאל. צילום: רוסקו רז

שי חי

בימים שבהם מופעל טרור על כל מי שמעלה תמונה של נתח בשר עסיסי לאינסטגרם, התחקירים של אמנון לוי גורמים לנו להישבע שלעולם לא נאכל שוב נקניקיות ונושא הבשר המעובד איבד כל פרופורציה – מושק תו תקן חדש לבשר, "חי בריא" שמו. התו, בבעלות פרטית ובפיקוח חיצוני, שואף לקדם את החקלאות המקומית בשקיפות מלאה של הליכי השיווק לצרכן.

מכיוון שרובנו לא יודעים ב־100 אחוז מאין מגיע הבשר שלנו, מה הוא עבר בדרך לצלחת ואילו תרופות הזריקו לו – חי בריא מבטיח כי מגדלים, חקלאים, קצבים, גבנים ומסעדנים שמקבלים את התו עבדו עם בעלי חיים שגדלו בצורה נאותה (צל, מים, שטח מחיה), נהנו מתזונה נכונה, טופלו בתרופות הנכונות ולא קיבלו הורמונים. כך יוכלו הצרכנים לנקוט צריכה אחראית, מוסרית ובריאה הרבה יותר.

עד כאן התקן נשמע כמו פתרון אידיאלי להשקטת מצפונם של אוכלי הבשר, אך חשוב לציין כי הנהלים שגובשו על ידי חי בריא הם לא תקנים של משרד החקלאות, משרד הבריאות, מכון התקנים או כל גוף ממשלתי אחר; ועוד חשוב לציין כי המודל העסקי של התו הפרטי מבוסס על הכנסות מדמי חבר של משקי חי, עובדים, יצרנים ומשווקי מזון שלוקחים חלק בתוכנית. הפיקוח נעשה על ידי חברת אגריאור, שתערוך את הביקורות ותקבל החלטות על מתן האישורים לעמידה בדרישות התו. כמו שהתו ויגן פרנדלי חולל מהפכה בעסקי המסעדנות וגרם להופעתן של יותר מנות טבעוניות בתפריטי העיר, ייתכן שחי בריא יעשה אותו הדבר לבשר, שרבים מאיתנו כה צמאים לו.

חי בריא. לפרטים על משקים, משווקים ומסעדות שעובדים עם התקן

ספריבס טלה. צילום: בן יוסטר
ספריבס טלה. צילום: בן יוסטר

כדור בלב

מחפשים מאנץ' חדש ומתוק שייכנס לרשימה הקבועה שלכם? הכירו את גוליס, קינוח מושחת שככל הנראה לא באמת תצליחו לסיים. הקינוח – שבעה כדורי פנקייק במילוי שוקולד בלגי – הגיע מעיירה קטנה ליד בריסל ונמכר בדוכן מתוקים חדש שנפתח בשרונה מרקט. בלילת הפנקייק עשויה ממתכון ייחודי שלא דומה לשום פחמימה מתקתקה שאכלתם, ולאחר האפייה הקצרה ניתן להוסיף לכדורים גלידה איטלקית, רוטב חם של שוקולד לבן או חלב, דובדבני אמרנה ובעונת החורף גם תותים מתוקים. בעלי הדוכן, דדו שטוף ועופר גליק, מצאו את הפטיסייר ז'אן פייר לאחר סיור קולינרי מקיף באזור בריסל והחליטו לייבא את מתכון הפנקייק לארץ. בדוכן שלהם תמצאו בין היתר גם וופל בלגי במגוון תוספות וקינוחים עונתיים שונים. הירשמו לחדר כושר, זה עומד להיות חורף קשה (26 ש"ח למנת פנקייק).

ל-Guliss Desert Station

גוליס. צילום: סלי בן-אריה
גוליס. צילום: סלי בן-אריה

יצא מהבועה

בעוד חלק מאיתנו מנסים להרחיק ולהדחיק את האזור הגיאוגרפי שבו אנחנו נמצאים, חלק אחר מחליט לצאת מהבועה. זה מה שעושה הקונדיטור משה אהובי, הבעלים של רשת פיס אוף קייק. כיוון שהקונדיטוריה שלו התחילה את דרכה ביפו (2004) וחלק מהעובדים הביאו תרבות קולינרית ערבית מהבית – החליט אהובי להיעזר בידע שלהם ולפתח ליין יפואי שנקרא סדרת ג'אפה.

בקולקציה שבעה מארזי עוגיות (שישה מתוכם טבעונים): גרייבה עוגיות חמאה בסגנון ערבי מבצק פריך הנמס בפה (32 ש"ח); יהלומים מבצק פריך על בסיס חמאה עם שקדים פרוסים (35 ש"ח); גביעי פיסטוק מבצק עם שומשום במילוי פיסטוקים טחונים (35 ש"ח); מארוטה לוקום הבנויות כגליליות בצק פריך בניחוח מי ורדים ובמילוי רחאת לוקום (32 ש"ח); מארוטה תמרים (אותו טריק של גליליות בצק פריך, הפעם בניחוח מי ורדים ובמילוי תמרים, 32 ש"ח); מלכת המתוקים המקומית בקלאווה מבצק פילו במילוי פיסטוקים (42 ש"ח); נמורה – עוגיות סולת (32 ש"ח)

לפיס אוף קייק

פיס אופ קייק. צילום: אפיק גבאי
פיס אופ קייק. צילום: אפיק גבאי

לטפח כרס

עם יותר מ־150 סניפים ברחבי הארץ, כשרשת קפה קפה משיקה פסטיבל בירה מדובר בחגיגה ארצית. במשך שלושה חודשים יוצעו בסניפי הרשת בקבוקי בירה במחירים מוזלים לצד אוכל שהותאם במיוחד למשקה שישראלים לא יכולים בלעדיו. שף הקבוצה, ניר מזרחי, הרכיב תפריט קלאסי שכל מנה בו משתדכת לבירה:

נקניקיית מרגז בלחמנייה עם מיונז, חרדל עגבנייה וכרוב כבוש (29 ש"ח); פיש אנד צ'יפס עם מטבל לימונים כבושים (49 ש"ח); המבורגר בלחמנייה עם חמוצים, איולי שום, ירקות וצ'יפס (69 ש"ח); ברוסקטות סלמון מעושן עם איולי לימונים כבושים, סלמון מעושן, סלסת עגבניות פיקנטית ושום קונפי (36 ש"ח, בסניפים הכשרים).

הזמנה מהתפריט המיוחד תזכה את הסועד בבירה בעלות זולה מהרגיל: טובורג וקרלסברג ב־12 ש"ח, סטלה ארטואה ב־10 ש"ח ובקבוק ויינשטפן ב־17 ש"ח. כל בירה הותאמה למנה ספציפית, כך שבמשך שלושה חודשים יש לכם זמן לטעום הכל.

פסטיבל בירה בקפה קפה, פברואר־אפריל 2016. לפרטים נוספים

קפה קפה. ההמבורגר שלנו. צילום: בן יוסטר
קפה קפה. ההמבורגר שלנו. צילום: בן יוסטר

בתל אביב נהג כרומאי

זה יקרה כשהפיציולו דומניקו ג'ובניני (המוכר בכינוי "ממו") ינחת ב־Via Rustico by Alice בשרונה. ג'ובניני הוא הבעלים של רשת הפיצות האיטלקית המצוינת אליצ'ה, שחולשת על למעלה מ־60 סניפים ברחבי איטליה ובעולם. ג'ובניני מביא איתו מתכונים פחות מוכרים במחוזותינו של פיצות "אל טליו", עשויות בצק פריך ודק שנוצר בהתפחה איטית. הן רבועות ונמכרות לפי משקל, ועם תוספות אותנטיות כמו תפוח אדמה, מוצרלה ושמן זית. פיאצה רוסטיקו הוקמה במסגרת שיתוף פעולה עם אליצ'ה וכעת ג'ובניני קופץ שוב לביקור, וכרגיל מתכוון להיכנס למטבח ולהתחיל לאפות לחגיגה של פיצות ובירות. איטליה זה כאן.

ויה רוסטיקו, קלמן מגן 3, שרונה מרקט

ויה רוסטיקו
ויה רוסטיקו

גידלו כרס

תלמידי "הבצפר" של חברות הפרסום קיבלו אתגר לנפץ מיתוסים מעולם הבירה. בשורה תחתונה הם היו אמורים לשכנע אותנו שאין דבר כזה כרס בירה, ומה שזולג לנו החוצה מהחגורה לא קשור בשום צורה להרגל לרוקן חצי ליטר בירה בבר בדרך חזרה הביתה מהעבודה.

לשם כך הכינו תלמידי קורס ארט דיירקשן ותכנון אסטרטגי אוסף של כרזות בשיתוף חברת המשקאות IBBL. הכרזות יוצגו בבר הספוטניק בראשון־שבת (21־27 בפברואר) בפני כל מי שאוהב בירה ויכניס את הבטן חזק פנימה לתוך הג'ינס בזמן שהוא לוגם עוד כוס.

ניפוץ מיתוסים מעולם הבירה, ספוטניק, אלנבי 122, 8492111־052, מ־18:00

רגעים רגילים. עיצוב: דניאל וקשי
רגעים רגילים. עיצוב: דניאל וקשי