חלום ירוק: המאבק על השטחים הירוקים בפלורנטין עולה שלב

העובדה שהוועדה המחוזית קבעה ששכונת פלורנטין צריכה עוד שטחים ירוקים לא הופכת את זה למציאות. תושבי השכונה יוצאים למאבק ומתריעים: "פיתוח השכונה ייפגע"

מאבק התושבים בפלורנטין (צילום: פעילי המאבק)
מאבק התושבים בפלורנטין (צילום: פעילי המאבק)
22 ביוני 2016

בשני העשורים שחלפו מאז שיהלי סובול רצה "לחיות כמו גדולים", הפכה שכונת פלורנטין לאחת השכונות המאוכלסות ביותר בתל אביב. אבל מתברר שהחיים לא בדיוק קלים, והעלייה במספר התושבים בשכונה לא גררה איתה עלייה בגינות צבוריות ובשטחים ירוקים. את הדבר החליטו לשנות המעצבת הילה הראל והאדריכל יונתן לבדינגר, תושבי השכונה. בעמוד הפייסבוק שפתחו, "ירוק במקום חניון", החתימו השניים עד כה יותר מ־700 איש על עצומה הקוראת להקמה של גן ציבורי במקומו של החניון ברחוב אליפלט הצמוד לפלורנטין.

כתבות נוספות שיעניינו אתכם:
מחאת האוטובוסים בקריית שלום: "לנהל חיים נורמליים"
9 מקומות ירוקים מהממים בגבולות תל אביב
10 הרחובות הכי יפים בתל אביב

"העיתוי שלנו מאוד פשוט", מסבירה הראל, "בימים אלה מתגבשת תוכנית מתאר חדשה לשטחי ציבור בפלורנטין. כבר מהשלבים הראשונים של התוכנית נכנסנו לפעולה – תלינו ברחובות שלטים עם הסברים, רתמנו תושבים, הגשנו ביחד התנגדויות. הכל במטרה לקדם הקמה של עוד שטחים פתוחים ירוקים ואיכותיים פה. שכונת פלורנטין ושכונת נגה ביפו עוברות בימים אלה תנופת פיתוח אדירה ומאות דירות נבנות ממש בימים אלה, אבל הפיתוח הזה לעולם לא יהיה מאוזן ללא תוספת של שטחים ירוקים נוספים".

אליפלט בפלורנטין. האם המאבק יצליח?
אליפלט בפלורנטין. האם המאבק יצליח?

היוזמה אפילו קיבלה את הגיבוי של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, שקבעה לפני פחות מחודש שיש להקצות לפחות שלושה דונמים בתוכנית כשטח ציבורי פתוח, ואת שאר המגרש כשטח לפיתוח עתידי אפשרי של מבני ציבור. אבל מה קורה בפעול? בשנת 2014 החליטה עיריית תל אביב להרוס כמעט לחלוטין את גינת דרויאנוב, הגינה הציבורית היחידה בשכונת פלורנטין, במטרה להקים בית ספר חדש שבנייתו מסתיימת בימים אלו. "התוצאה של המקרה הזה הייתה שהשטח הירוק הכי משמעותי בשכונה נעלם", אומרת הראל. "אנחנו לא הרמנו ידיים ומיד כשגילינו על תוכנית המתאר החדשה לשטחי הציבור בשכונה ידענו בדיוק מה אנחנו רוצים להשיג. שטח ציבורי פתוח, רחב ירוק ואיכותי – לא גג של חניון תת קרקעי עם עצים ללא בית גידול לשורשים, ולא גינות כיס זעירות כמו אלו שהעירייה הקימה בשנים האחרונות בשכונה. פשוט גן ציבורי אמיתי, זה כל הסיפור".

החשש המרכזי של תושבי השכונה כעת הוא שהעירייה תבחר להגיש ערר על ההחלטה של הוועדה המחוזית, מה שעלול לגרום להקפאת תוכנית המתאר ולדחייה משמעותית בלוחות הזמנים. "העניין יוכרע בעוד שבוע בדיון בוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעירייה. אנחנו כמובן נגיע לשם להזכיר להם שצריך להגיע לפתרון ראוי והוגן בפרק זמן סביר".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר: "הועדה המקומית תל אביב־יפו המליצה להגדיל את היקף השטח הירוק, באזור על חשבון השטח הבנוי. עמדת העירייה התקבלה באופן חלקי וצפויים דיונים נוספים בנושא. על מנת להתמודד עם הצפיפות והמחסור בשטחים ירוקים וציבוריים רוכשת עיריית תל אביב־יפו שטחים פרטיים לטובת הפיכתם למגרשי ציבור ולגינות".